eMap finns också
Om man kan klara sig utan autoruttning i apparaten är faktiskt eMap inte något dåligt alternativ. Speciellt inte om man samtidigt skaffar ett minneskort på minst 32 MB och en USB-kortladdare. Med 32 MB får man plats med södra Sverige (från MG Europa) nästan ända upp till Stockholm. För att få plats med hela Sverige och Danmark behöver man 64 MB.
eMap har en rätt stor skärm, och knapparna är behändigt placerade på framsidan. Apparaten är i plånboksformat (tjocklek som direkt efter löning...). När man matat in en rutt visar den med en pil riktningen till nästa brytpunkt, och i lagom tid före nästa (beroende av hastigheten) piper den till och visar den nya riktningen.
Den har också uttag för extern antenn. Men i min Volvo 855 har jag den sittande på ventilationsgallret vid ratten, och det räcker för det allra mesta för att få god mottagning. Undantag är inne i städer med höga hus. Matningsspänning och kontakter är samma som på eTrex-familjen.
Behändigt är att det går så enkelt att zooma ut och in. Det finns även autozoomning, som inte är så dumt alls. Men det finns inte lika många finesser och funktioner som på t ex Vista, utan man har begänsat sig till de som behövs när man är ute och kör (eller cyklar, för den delen).
Om jag skulle välja en enda GPS i rimlig (?) prisklass skulle jag nog gå in för eMap.
Anders
Om man kan klara sig utan autoruttning i apparaten är faktiskt eMap inte något dåligt alternativ. Speciellt inte om man samtidigt skaffar ett minneskort på minst 32 MB och en USB-kortladdare. Med 32 MB får man plats med södra Sverige (från MG Europa) nästan ända upp till Stockholm. För att få plats med hela Sverige och Danmark behöver man 64 MB.
eMap har en rätt stor skärm, och knapparna är behändigt placerade på framsidan. Apparaten är i plånboksformat (tjocklek som direkt efter löning...). När man matat in en rutt visar den med en pil riktningen till nästa brytpunkt, och i lagom tid före nästa (beroende av hastigheten) piper den till och visar den nya riktningen.
Den har också uttag för extern antenn. Men i min Volvo 855 har jag den sittande på ventilationsgallret vid ratten, och det räcker för det allra mesta för att få god mottagning. Undantag är inne i städer med höga hus. Matningsspänning och kontakter är samma som på eTrex-familjen.
Behändigt är att det går så enkelt att zooma ut och in. Det finns även autozoomning, som inte är så dumt alls. Men det finns inte lika många finesser och funktioner som på t ex Vista, utan man har begänsat sig till de som behövs när man är ute och kör (eller cyklar, för den delen).
Om jag skulle välja en enda GPS i rimlig (?) prisklass skulle jag nog gå in för eMap.
Anders