Lås på väg används för att kompensera för ofullkomligheter i såväl den av navigatorn beräknade positionen som för lägesonoggrannhet när det gäller inpassning av olika objekt, i detta fall vägar, på kartan.
Lås på väg är nästan nödvändigt vid bilnavigering. Det är så pass fördelaktigt att vissa modeller inte ens kan användas för att beräkna autorutter, om inte lås på väg är aktiverat.
För att inte navigatorn ska vela fram och tillbaka mellan två parallella vägar, låser den på den ena och stannar där, så länge det verkar vara rimligt. Har du en rutt aktiv prioriterar den den vägen, då det är mer sannolikt att du följer en rutt du frågat efter än att du inte gör det.
Utan lås på väg kunde den lätt fått för sig att du plötsligt färdas på andra sidan av motorvägen, och då dessutom på fel håll, med följande panikartad omräkning av rutten, bara för att räkna om igen, när den kommer tillbaka till rätt sida igen.
Om väl GPS:n har låst på vägen, så bär den sig i alla avseenden åt som om man verkligen är där vägen är ritad på kartan. Avstånd till andra punkter, spårloggen, trippmätningen, allting sker som om du var på den väg den låst på.
Dock är det så att inställningen lås på väg innebär att funktionen är aktiverad, men den behöver inte ha låst för det. Om du färdas vinkelrätt mot den närmaste vägen, och ingen annan närliggande väg finns parallellt med din färdväg, då släpper låsningen snart. Nästa låsning sker inte förrän du åker parallellt med någon väg, rimligt nära denna, och i en hastighet som överstiger 18 km/h (10 knop). Hastighetskravet finns med för att din GPS ska finna det för troligt att du är i något fordon, inte lullar omkring till fots hursomhelst i terrängen.
Det kan säkert skilja lite i detaljerna mellan olika modeller, men i princip är det så. En del Garmin visar den så kallade osäkerhetscirkeln på kartan ibland. Om den plötsligt försvinner har låsning på en väg skett. Det är ju meningslöst att visa något mått på noggrannheten, när man ända har fuskat in positionen där närmsta väg är ritad på kartan.
Lås på väg är nästan nödvändigt vid bilnavigering. Det är så pass fördelaktigt att vissa modeller inte ens kan användas för att beräkna autorutter, om inte lås på väg är aktiverat.
För att inte navigatorn ska vela fram och tillbaka mellan två parallella vägar, låser den på den ena och stannar där, så länge det verkar vara rimligt. Har du en rutt aktiv prioriterar den den vägen, då det är mer sannolikt att du följer en rutt du frågat efter än att du inte gör det.
Utan lås på väg kunde den lätt fått för sig att du plötsligt färdas på andra sidan av motorvägen, och då dessutom på fel håll, med följande panikartad omräkning av rutten, bara för att räkna om igen, när den kommer tillbaka till rätt sida igen.
Om väl GPS:n har låst på vägen, så bär den sig i alla avseenden åt som om man verkligen är där vägen är ritad på kartan. Avstånd till andra punkter, spårloggen, trippmätningen, allting sker som om du var på den väg den låst på.
Dock är det så att inställningen lås på väg innebär att funktionen är aktiverad, men den behöver inte ha låst för det. Om du färdas vinkelrätt mot den närmaste vägen, och ingen annan närliggande väg finns parallellt med din färdväg, då släpper låsningen snart. Nästa låsning sker inte förrän du åker parallellt med någon väg, rimligt nära denna, och i en hastighet som överstiger 18 km/h (10 knop). Hastighetskravet finns med för att din GPS ska finna det för troligt att du är i något fordon, inte lullar omkring till fots hursomhelst i terrängen.
Det kan säkert skilja lite i detaljerna mellan olika modeller, men i princip är det så. En del Garmin visar den så kallade osäkerhetscirkeln på kartan ibland. Om den plötsligt försvinner har låsning på en väg skett. Det är ju meningslöst att visa något mått på noggrannheten, när man ända har fuskat in positionen där närmsta väg är ritad på kartan.