Rutiner

Skjorta

"I riktigt uselt väder kan jag ha följande på överkroppen:
långärmad undertröja, t-shirt, gortexskjorta, kofta och regnjacka.
Om det inte räcker vill jag aldrig vandra mer."

Håller med om att allt jag har med kan jag ha på och så kallt blir det inte. Jag tar med ett par extra strumpor jämt och kallingar först om turen tar mer än säg 3 dagar, sist skippade jag extra kallingar och led inte av det i tre dagar.

Vad är det för Goretex skjorta du pratar om?
Har jag bott på landet så länge att jag missat något eller är det en vindtät Windstopper du menar?

Tänk att det fanns en tid när man var fullt uppdaterad på prylar, jag både saknar och inte saknar det.

Kikade på min gamla 70+ rygga nyss och mindes när den var full med matkåsa, T-spritkök, extra byxor(!) och massor med strunt och konstigt.
Nu samlar den damm.
Sorgligt.

Re: Skjorta

Lorre2; sa:
"I riktigt uselt väder kan jag ha följande på överkroppen:
långärmad undertröja, t-shirt, gortexskjorta, kofta och regnjacka.
Om det inte räcker vill jag aldrig vandra mer."

Håller med om att allt jag har med kan jag ha på och så kallt blir det inte. Jag tar med ett par extra strumpor jämt och kallingar först om turen tar mer än säg 3 dagar, sist skippade jag extra kallingar och led inte av det i tre dagar.

Vad är det för Goretex skjorta du pratar om?
Har jag bott på landet så länge att jag missat något eller är det en vindtät Windstopper du menar?

Tänk att det fanns en tid när man var fullt uppdaterad på prylar, jag både saknar och inte saknar det.

Kikade på min gamla 70+ rygga nyss och mindes när den var full med matkåsa, T-spritkök, extra byxor(!) och massor med strunt och konstigt.
Nu samlar den damm.
Sorgligt.

Min skjorta är en goretexskjorta av märket Salewa, som jag köpte
i Spanien för 6 år sen. Det är en smårutig sak i tunt tyg
med ngn tunn membran. Ett av mina bästa köp genom tiderna,
mycket trevligare än ex.vis de här grova flenellskjortorna
som väger 3 kg när man tvättar dem.

Jag har numera mina knickers som enda långbyxor;
under dem har jag löparshorts. På Korsika låg mina knickers
ALLTID kvar i ryggsäcken, i Norge fördemesta. På lägret
byter jag löparbrallorna mot kalsingar. Det är inte ovanligt
att jag tvättar dessa innan jag tar på dem efter dagens etapp,
när vädret är som i somras. Så korta turer som 3 dagar
gör jag aldrig. I Norge bruakr jag kalkylera med 10 dagar
och det stämde exakt senast.

Återstår att se om jag klarar mig med mindre än 70 liter.
Maten SKRYMMER. Ska träna på min nya Prophet,
som sparar över 1 kh till nästa tur.

il C.

Det ultimata lägerplagget måste väl ändå vara sovsäcken, både i och utanför tältet. Det är förvånande hur mycket man kan uträtta utan att krypa ut ur säcken.
Nu har jag i och för sig precis införskaffat en säck med kort dragkedja. Med andra ord går det inte att gå omkring i säcken längre. Det blir till att åla runt i lägret istället. ;)
/R

jojo

Surjamten; sa:
Det ultimata lägerplagget måste väl ändå vara sovsäcken, både i och utanför tältet. Det är förvånande hur mycket man kan uträtta utan att krypa ut ur säcken.
Nu har jag i och för sig precis införskaffat en säck med kort dragkedja. Med andra ord går det inte att gå omkring i säcken längre. Det blir till att åla runt i lägret istället. ;)
/R

Men det finns faktiskt sovsäckar som är "halvt delbara på mitten", där man helt sonika kan öppna en dragkedja tvärs över säcken, och sen ha sovsäcken när man t.ex. sitter vid elden.

Smoking på kvällen

nermander; sa:
För vissa verkar det handla om nån "känlsa" av att få "byta om". Det är antagligen samma kategori människor som byter kläder på eftermiddagen när de kommer hem från jobbet (personligen har jag samma kläder på mig på jobbet som hemma, jag prioriterar alltid bekvämlighet före utseende).

Jag hör till den kategorin att jag byter om direkt när jag kommer hem från plugget även om jag snart ska iväg igen, men det enda jag ändrar när jag är ute är att jag drar på mig fleece tröja och långkalsonger ifall detta behövs. Det är likadant när jag paddlar.

Jag och en kompis skulle göra reklam för en friluftsgrupp för några veckor sedan. Han skulle ha en ryggsäck som mamma packat åt honom och jag hade en som jag packat själv. Följden blev att jag stod i underställ och sip off byxor. Packningen låg i en 25 L säck. Min vän hade smoking (man måste ha något snyggt att sätta på sig på kvällen enligt mammor). Hans packning fick inte plats i hans 130 L ryggsäck. (Maddrassen spändes utanpå.)

När vi bodde i bivack i vintras kom vi fram till att sovsäcken är det bästa kvällsplagget. Vi låg i dem ca 16 timmar per dygn.

Behovsprövning

Visst kan man byta om ifall man känner för det men jag har själv normalt inget behov av det.
När jag vandrar och följdaktligen bär ryggsäck blir jag svettig på ryggen, ofrånkomligt men det är inget större problem och det torkar av kroppsvärmen. Är det kallt åker förstärkningsplagg på, fleecetröja, skaljacka eller dunjacka tex.

Man kan ha konstiga behov, kompisen kan inte vandra utan yxa och spade. Jag har inte riktigt klart för mig vad han ska ha dom till men det borde involvera att hugga ner träd ovan trädgränsen och att gräva någon form av grop?
Hans ryggsäck är väldigt stor och tung...

Inför sin första Everestexpedition sade Göran Kropp till sig själv;
2 par kalsonger?
GÖRAN! Ska du vara borta i TVÅ år?!?

Han tog med ett par.

/Johan som läser Kropps bok för femtielfte gången

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg