Rusta-ryggsäck och sovsäck?

När jag tågluffade för några år sen va min budget = noll och jag nöjde mig med en Rusta rygga då...

Att tågluffa och leva mer frilufts liv skiljer sig så klart, men de största problemet med ryggan va att alla plast bitarna gick i smulor ganska omgående , tyget fick mycket sprickor, knappast vatten tätt, ful, smala selen så jag fick fina rivsår....

Jag uppdaterade några år senare till en dyrare rygga och upplevde helt klart skillnaden mellan 299:- och 2999:-

I år var det dags igen att köpa ny jag va helt inställd dyrat = bäst , sagt o gjort åkte till butiken, men ingen av de extremt dyra satt bra på mig så jag släpte pris frågan, testa de ut några ryggor som satt bra och gallrade ut efter funktion och hittade slutligen en väska som hade bra vikt, mycket funktioner, snygg och medium pris klass..

Klart de finns fynd att hämta då o då, hittade en mygg mössa på ÖB 29:- liknande 129:- på Intersport...
Men man måste nog välja att lägga prio på rätt saker...
En fungerande rygga e ju nästan första förutsättning för att resan ska bli lyckad... ;-)

Lite [OT] men...

Jo det är nog helt rätt!
Jag fyller ju inte ryggan med mer än 10kg på en veckotur.
//Peter

... har inte du då en på tok för stor och tung rygga (1,6kg), i förhållande till din utrustningsnivå?
Du skulle väl lätt klara dig på en sisådär 40liter... i lättastelättmaterialet... *ler*... det är nog dags att köpa nytt nu... ? ;)

Thomas

... har inte du då en på tok för stor och tung rygga (1,6kg), i förhållande till din utrustningsnivå?
Du skulle väl lätt klara dig på en sisådär 40liter... i lättastelättmaterialet... *ler*... det är nog dags att köpa nytt nu... ? ;)

Thomas

Jodå det är helt rätt :)!
Dessutom så är ju dessa kilon inräknat i 10kg.
Jag skall spana in en Jam2 nu i sommar. Är sugen på den men jag tänker inte köpa den innan jag har testat den.
Är skeptisk men den verkar fungera för många andra så varför inte till mig.
//Peter

Har faktsikt en kompis som köpte Rustaväskan och vi jävlas med honom än för dom 2 rullar silvertejp han fick dra runt den för att den skulle hålla ihop...

VARLDENS BASTA rygga: Mountain Classic 60l

HJALP!
Behover byta ut min rygga Mountain Classic 60l, vet nan var jag kan fa tag pa den?
Kopte min pa Rusta for over 10ar sen och vi har gjort minst 1man/ar i Asien, Afrika, Syd- och nu Central Amerika. Den e alltid lika fullproppad varje gg. Nu borjar tyvarr insidan flagna, men min kille vill arva den, for hans nya e inte alls lika praktisk som min!
D enda "daliga" (for mig som tjej) e att den jag har e killmodell..
Tack pa forhand..

För några år sen vandrade jag Jämtlandstriangeln med en kompis. han hade köpt en billig ryggsäck på det stora billiga bildelsvaruhuset Biltema. Redan i första uppförsbacken strax efter Storulvån klagade han över ont i Axeln. Väskan hängde liksom helt snett. Ajaj så ont han fick i nacke och Axlar. nej köp inte för billiga och klena grejjer av kass kvalitet.

För några år sen vandrade jag Jämtlandstriangeln med en kompis. han hade köpt en billig ryggsäck på det stora billiga bildelsvaruhuset Biltema. Redan i första uppförsbacken strax efter Storulvån klagade han över ont i Axeln. Väskan hängde liksom helt snett. Ajaj så ont han fick i nacke och Axlar. nej köp inte för billiga och klena grejjer av kass kvalitet.

Orsaken till att kompisen fick ont KAN naturligtvis bero på en dålig ryggsäck.
MEN jag upplevde något liknande med en kompis som hade en ryggsäck av bra kvalitet från en av de i Sverige relativt stora leverantörerna / tillverkarna. Orsaken var helt enkelt inställningarna och i någon mån även hans sätt att packa. Efter att vi gemensamt korrigerat några inställningar blev det en riktigt trivsam vandring.

/ Bertil

Är det någon som har testat ryggsäcken ifrån rusta under kortare turer (1 vecka)?
http://www.rusta.se/ryggsack_60_l_rod_gra_mc_p55101298.html

och denna sovsäck för en veckas fjällvandring under sommaren? Dessa är onekligen billiga, men är de prisvärda?
http://www.rusta.se/sovsack_trekking_p75201035.html

Jag började med friluftsliv när jag var 12 år, genom tiderna har jag sett en del olika ryggsäckar, min erfarenhet är att det är oftast personen som bär på ryggsäcken som veknar först, brister, mera sällan ryggsäcken. En del gnäller över skitsaker som går att fixa enkelt.Jag vet några som kört med "billiga" ryggsäckar, en del hade tvättsvampar under bärremmarna mot axlarna så att det blev skönare (jag mä...), packade kläder inuti säcken mot ryggen, de har inte bytt upp sig för att ryggsäcken pajat, utan för att de dyrare har mer finesser som de önskade sig, en ryggsäck ska ju i princip bara vara en säck med lock som går att bära på ryggen, sen kan man ju lägga till allt möjligt krafs som fickor, nätfickor etc.
Beträffande den här ryggsäcken är den helt klart prisvärd, skulle du sy den för 199 kr ?
Köp den du.
Sovsäcken ska du se till att den är tillräckligt djup ¨så du kan krypa ner ordentligt utan fötterna slår i botten, jag hittar den inte på länken.

Tält funderar du på kanske, jag hade flera år enkeltält för 199 kr, vinter som sommar, det funkade, rimfrost som rasade ner i ansiktet var uppfriskande på morgonen, så efter några år köpte jag ett dubbeltält, det var som att vara inomhus i jämförelse, men man måste ju börja någonstans.

Jag brukar regelbundet spana in Rustas ryggsäckar eftersom min braiga lätta rygga kommer därifrån. Men deras nya ryggor är tyvärr mycket tyngre än den jag har.

Däremot slog jag faktiskt till på Biltemas "75-liters" häromdan (min Rusta-säck börjar paja och även om jag funderar på att bygga om den så vill jag inte vara helt utan). Den är lite väl kort i "ramen" men annars tyckte jag den var bra. Den vägde lite mer än jag trodde men det var under 1,5 kg i alla fall. Och det finns en del att lätta på den.

Orsaken till att kompisen fick ont KAN naturligtvis bero på en dålig ryggsäck.
MEN jag upplevde något liknande med en kompis som hade en ryggsäck av bra kvalitet från en av de i Sverige relativt stora leverantörerna / tillverkarna. Orsaken var helt enkelt inställningarna och i någon mån även hans sätt att packa. Efter att vi gemensamt korrigerat några inställningar blev det en riktigt trivsam vandring.

/ Bertil

Jo för visso sant. Till saken hör att hela ryggsäcken mer eller mindre bokstavligen föll samman strax därefter. Sömmarna sprack etc. :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg