Rusta-ryggsäck och sovsäck?

Jag vet en som testade Rustas ryggsäck, Mountain Classic hette den. Den höll i nästan två timmar, sen sprack tyget sönder vid en söm. Det är ett stående skämt i bekantskapskretsen nu, att köpa ryggsäckar från Rusta.

Man brukar få det man betalar för...

Kostar det bara 299 får man en rygsäck för 299...

Vem förväntar sig att det är en ryggsäck som håller??

Jag skulle ALDRIG ens överväga att köpa en sån rygga till en fjällvandring.

tycker man det är dyrt att köpa en ny ryggsäck.. Låna eller köp begagnat...

Inte en chans...

... att jag skulle göra om det misstaget...

På vår första fjälltur så köpte vi en McKinley, inte en tokbillig men ändå klart under medel...

Jag lånade en Haglöfs Alaska och Malin hade McKinley ryggan... den kändes ok när den testades, även med vikt, i början,... fast jag tror inte Malin då visste hur bra en ryggsäck kan och bör sitta...

Vi lånade ihop och köpte alla övriga prylar billigt... och tungt blev det... slå ihop alla nybörjartabbar man kan göra.... efter ett par dagar så hade det i butiken så styva avbärarbältet blivit mjukt och sladdrigt som en tvättsvamp, typ.
Taskig rygga i kombo med övrigt tunga och inte helt optimala val av utrustning gjorde att turen blev onödigt hård.

Som tur var så hade vi ju Alaskan... vilket innebar att jag :-( fick bära majoriteten av våran utrustning resten av vandringen.

Så mitt tips är köp beg eller låna riktiga prylar... såg t ex en Haglöfs Victor 50l här på utsidan som är till salu... men vill du prompt ha en billig rygga så kan du få min McKinley gratis...

Sovsäcken känns inte som en lika stor risk....

Thomas

Senast ändrad:
Om du inte hittar begagnat kan det vara idé att gå upp en budgetklass, t ex. kika på Intersport/Stadium m.fl. Tycker mig läst att Everest gör ok budgetvarianter till rimliga pengar.

Jag är på min fjärde rygga (och det är en dyr en) pga att jag gjort lite för många budgetköp... Men nu j...r är den bra också! :)

Men om det verkligen bara är en vecka och du inte vet om du ska gå mer än så, kan du använda i stort sett vad som helst som håller packningen på plats.

Jag har haft ett jäng större ryggor modell dyrare och senast blev det en snordyr Atcteryx.

Varför, jo den verkade/var överlägsen.

Ryggan är väldigt viktig imo.

Det va bättre förr.....

Köpte min första ryggsäck sent 70 tal. Det blev en Fjällräven (så klart då) Expedition. Den kostade 350 kr. Tröttnade snart på den då den rymde för lite (70 liter?) och var toppmatad.

Bytte upp mig -79 till en JanSport mod större (120 liter) och frontmatad via dragkedjor (YKK). Den var alldeles för dyr då 900 kr. Har aldrigt ångrad det valet. Har snart gjort 100 fjällvandringsveckor med JanSport'en. Den har aldrig svikit mig.

Jag är ständigt på gång att ersätta det som blir bättre/lättare för mig. Har inte funnit någon säck som sitter skönare än min nuvarande. Ryggsäcken är nog den viktigaste, om det går att rangordna så, valet man gör som fjällvandrare.

Bärkomfort är A och O för en lyckad tur!

Har aldrig kollat in Rustas alternativ, skulle aldrig chansa på deras 299 kr ryggsäckar.

/Janne

Everest Classic 60 liter verkar ju gå loss på 600 kr. Detta kanske kan vara något..

Jag har en Everest Classic 60l!
Är jättenöjd med den och den är klart prisvärd.
Tar man dessutom ut al-ramarna och strippar lite remmar o.s.v så har jag fått ned vikten till 1600g.
//Peter

Jag har en Everest Classic 60l!
Är jättenöjd med den och den är klart prisvärd.
Tar man dessutom ut al-ramarna och strippar lite remmar o.s.v så har jag fått ned vikten till 1600g.
//Peter

Låter ju bra.... Everestryggorna ser fina ut.... men glöm nu inte att du sannolikt belastar ryggan mindre än vad tbasco kommer att göra.... så att strippa kanske, i detta fallet, inte är en bra idé??

Thomas

Låter ju bra.... Everestryggorna ser fina ut.... men glöm nu inte att du sannolikt belastar ryggan mindre än vad tbasco kommer att göra.... så att strippa kanske, i detta fallet, inte är en bra idé??

Thomas

Jo det är nog helt rätt!
Jag fyller ju inte ryggan med mer än 10kg på en veckotur.

Men remmar som är 30cm för långa även om du överfyller ryggan är ju inga problem att ta bort, men man skall vara väldigt försiktig så man inte tar bort för mycket.
//Peter

hej tbsco
oj oj oj
ett litet råd som du även fått av andra antagligen mer erfarna än jag....
ryggan och dojjorna är det viktigaste tillsammans med strumpor och kalsingar (skoskav eller infanterield är inte att leka med :)
sedan kommer tält och liggunderlag (downmat är dyra och tunga men jag sover som en kung och är utvilad i kroppen DET ÄR DET VÄRT)-sovsäcken blir varmare och lättare när den blir dyrare..

var nu inte dumsnål utan fram med lädret-det blir en behagligare resa då så att säga.
bra prylar brukar bli billigare i längden-man köper inte en ny rygga varje månad direkt... hmmm
en sjysst rygga av bra kvalitet som passar din rygg kostar typ 1500-2500 och håller väl typ 10 år eller nåt. en billig rygga som är sämre att bära med etc kostar 3-600 och byts varje år?
en kvalitetssäck inbringar även ett andrahandsvärde

nog om detta,
i slutändan handlar det ju om att komma ut i skog,fjäll och mark och känna lite livskvalitet .
huvudsaken är ju att du känner dej nöjd med din vistelse där ute i busken ;)

vänligen nils

Jo det är nog helt rätt!
Jag fyller ju inte ryggan med mer än 10kg på en veckotur.

Men remmar som är 30cm för långa även om du överfyller ryggan är ju inga problem att ta bort, men man skall vara väldigt försiktig så man inte tar bort för mycket.
//Peter

Helt rätt.... jag var lite otydlig där... aluramen är nog bra att ha kvar på men remmar kan man kapa en hel del... strippade min Haglöfs Victor 50l till acceptabla 1790g och den kan lasta hur mycket som helst... tror/hoppas jag....

/T

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kottar Mora 2000 på Rusta Utrustning allmänt 2
GenomsnittligSarekLängtare Bra ryggsäck för små sarekturer? Utrustning allmänt 11
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Maxplosive Hur stor ryggsäck har ni som vandrar i Sarek? Utrustning allmänt 13
Fråga324 Val av ryggsäck Utrustning allmänt 14
Pelkin Exped Thunder 70 ryggsäck, ny version? Utrustning allmänt 3
BoJohan Lundhags Padje Light 60 ryggsäck Utrustning allmänt 2
Erikw96 Bergans Rodane v6 65 Utrustning allmänt 6
dloow Packpåsar och matlådor för ryggsäck Utrustning allmänt 15
Kvark Vilken FR ryggsäck? Utrustning allmänt 2
hsp Felsydd ryggsäck i bärsystemet Utrustning allmänt 7
cybermats Hjälp med mjölig gammal ryggsäck… Utrustning allmänt 9
Krösus Köpråd ryggsäck Utrustning allmänt 75
PetriU Äldre ryggsäck Utrustning allmänt 2
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
UffeB Reparera ryggsäck i sthlm/uppsala Utrustning allmänt 4
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
desireman Hur rengör man en ryggsäck med vätskesystem? Utrustning allmänt 7
seobserver Vattentät ryggsäck 35-45 liter? Utrustning allmänt 10
coffeegeek Ryggsäck för familjen Utrustning allmänt 11
Toppenkille Montera avbärarbälte från annan ryggsäck Utrustning allmänt 5
Thorsmurk Ryggsäck till 240 cm lång tjej Utrustning allmänt 7
Nosse Biltemas 70L ryggsäck , Omdöme någon???? Utrustning allmänt 3
Segagubben Ryggsäck Fjällräven KEB 72 Utrustning allmänt 16
Adelanteeee Checka in ryggsäck Utrustning allmänt 2
traser Ta bort dålig lukt i ryggsäck?! Utrustning allmänt 32
anders. Ryggsäck Swedteam soft rolltop? Utrustning allmänt 0
Sverimerica Ryggsäck jämförelse Utrustning allmänt 3
oformaterad Ryggsäck 60-75L, köpråd? Utrustning allmänt 16
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
Småtärna Vem lagar ryggsäck i Sverige? Utrustning allmänt 4
mindful Bärsystem/ryggsäck Utrustning allmänt 14
Clashas Storlek och passform Ryggsäck Utrustning allmänt 3
Edstroom Ryggsäck kebnekaise Utrustning allmänt 6
Tstevg11 Praktisk torklina för ryggsäck Utrustning allmänt 9
pelka Hur stor ryggsäck till 2-3 dagar! Utrustning allmänt 18
85662 Mögel (?) i ryggsäck - hur tvätta? Utrustning allmänt 12
Blarf Lättvikts ryggsäck för längre vandring Utrustning allmänt 58
busnicke elastiskt snöre till ryggsäck Utrustning allmänt 5
tango Ryggsäck delaminerar invändigt Utrustning allmänt 9
gibfel Ryggsäck: Remmar som hänger och dinglar Utrustning allmänt 1
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
driatic Klättermusen Fimmafäng + ryggsäck Utrustning allmänt 0
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
qalleponken Stereo-ryggsäck till skidåkning Utrustning allmänt 3
Nikolina Storleksförvirring ang ryggsäck Utrustning allmänt 8
Tobias.H Avgöra modell på ryggsäck Utrustning allmänt 2
danisko Funderingar kring ryggsäck och liggunderlag Utrustning allmänt 43

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg