Det är en riktigt tuff paddling Vänern runt. Bra start är Dalbosjön runt, kanske 5-6 dagar. Från Vänersborg till Hjortens udde är det ganska öppet (20 sjömil) sedan är det en fantastisk skärgård förbi Sunnanå, Yttre Bodane, Tösse skärgård upp till Åmål. Lite tuff överfart förbi Säffle mot Millesvik skärgård.
Ner genom Lurö är det mycket fint med en öppen passage över till Kållandsö. Sedan är det find på Kållandsö och en ny passage ut förbi Hindens Rev och sedan mot Vänersnäs. Därefter sista transportsträckan förbi Halleberg tillbaka till Vänersborg.
Man bör ha ett självstagande tält då det finns många fina klipphällar att tälta på men lite dåligt med släta platser i skogspartierna. Vattnat i Vänern går att dricka på de flesta platser som inte ligger rakt utanför samhällena.
Det som kan vara lurigt är vädret som kan skifta snabbt. Jag har varit med om att det på 15 minuter från stiltje blåst upp till 1,5 meter höga vågor.
Själv bor jag utanför Mellerud och paddlar ofta kusten mellan Sunnanå (Mellerud) till Åmål som är nästan tom på folk på våren. Yttre Bodane naturreservat är kanske Vänerns vackraste skärgård med massor av små öar. Jag är också ofta på kusten mellan Gällöudde och Hjortens udde (sätter i vid Dalborgs fästning) där man ibland kan hitta fin surf.
Värmlandsjön har jag inte paddlat så mycket i men är där nästan dagligen i mitt jobb som lots. Där blir det en längre sträcka med öppnare vatten och får nog räkna på att det tar en dryg vecka.
Tack för att du lade ner tid för att beskriva Vänern, Retsam. Jag kommer sjösätta nära Mellerud där jag även lämnar hunden och kan även låta bilen stå där.
Dessutom beskrivs Vänern även i nya Paddling-tidningen