Rundt om Kebnekaise.

Jeg planlægger at vandre "rundt om Kebnekaise" med min familie i juni. Vi regner med at flg. rute:

Nikkaluota-Tarfala-Tjeuralako-Kaskasavagge-Singi-Kebnekaise Fjällstation.

Jeg er lidt i tvivl om vi hellere skulle gå den modsatte vej; tænker på om opstigningen fra Tarfala til Tjeuralako er meget hård???

Er der nogen der har gode ideer og tips?

Hilsen
Gurli

Antar att ni har tält? - Om det inte är ett självändamål att besöka Tarfalastugan med omgivning är det roligare att direkt från Nikkaluokta gå upp på Tjeuralako och gå mot Tarfala, titta på utsikten utan att gå ner och sedan fortsätta mot Kaskasavagge.

Från Tjeuralako ner till Tarfala är det brant och stenigt men inte omöjligt alls på något håll.

Ska ni gå upp till Tjeuralako direkt följer ni leden mot Kebnekaise fram till bron och efter den ska det finnas en stig som leder upp dit. Jag har själv aldrig hittat den stigen, men björkskogen är gles så det är inga problem.

Den bästa vägen upp på Tjeuralako går längs stigen upp ca 2 km väster om Nikkaluokta, alldeles efter bron över Tjeuragorsa.

Tältplatser finns alldeles när man nått trädgränsen elelr vid Cievrajaure, om det är lite för tidigt på dagen när man är där.

Med din plan får du gå fram och tillbaka längs leden mellan Nikka och Keb, vilket är en rätt trist transportsträcka. Bättre då att gå upp och ner i Tarfaladalen i stället, om du vill se Tarfala på vägen.

När jag gick där fortsatte jag ner i Vistasdalen. Men jag tror att Kaskasavagge kan vara rätt stenigt och bökigt. Men om det inte avskräcker kanske vägen över passen (Kuopervagge–Tarfala) är ett alternativ som är intressantare än att gå ner till Singi.

Den vanliga rundan runt Kebnekajse är annars att gå ner i Vistasdalen och via Stuor Räitavagge och Nallo komma ner till Kungsleden vid Sälka. Men då får du kanske lägga på någon dag i din planering.

Den jobbigaste stigningen längs den vägen är den upp mot Njunni från Kaskasavagge och ner igen i Vistasdalen, där det är ganska brant. Bortsett från lite sten just vid Cievrajavri är det annars en mer lättgången variant än den du har i åtanke.

Men det beror sig väl lite på hur vandringsvan familjen är förstås.

avslutad210712

Gäst
Berätta gärna hur det var för jag kommer troligen att gå nästan samma väg andra veckan i juli så det vore intressant att veta vad du tyckte. Kommer dock att gå åt motsatt håll och genom singivagge med en avstickare upp på keb.

2001 smälte all snö bort!

Om jag inte missminner mig så smälte all snö bort i kanten på kebnepakteglaciären sommaren 2001, på det ställe där man brukar gå mellan sidomoränen och passet ovanför Tarfala (eller tvärt om). Detta skedde i augusti tror jag, men detta satte stopp för alla ickeklättrare att gå den vägen.
Turen runt Keb, sådan ni tänkt er, är annars en trevlig vandring, gick den (medsols) sommaren 1998 med min då 15-åriga dotter. Då fanns det gott om lättgången snö i kanten men eftersom klimatet blir allt varmare är väl risken stor att den blir barsmält i år också. Någon annan på forumet kanske kan fylla i med info från senaste säsongen.
Läs om vår vandring på http://fjallen.nygardh.net/ under rubrik "Kebnekaise 1998".

Lycka till vilken väg ni än väljer ;) ///Claes

Singivaggi

avslutad210712; sa:
Berätta gärna hur det var för jag kommer troligen att gå nästan samma väg andra veckan i juli så det vore intressant att veta vad du tyckte. Kommer dock att gå åt motsatt håll och genom singivagge med en avstickare upp på keb.

Se bara till att det inte är blött när du ska in i Singivagge från Keb. Provade den vägen förra året på vår "runda runt keb". Jag tyckte att det kunde kännas lite obehagligt ibland pga av en tung ryggsäck men tjejen var på väg att strypa mig när vi kom upp. :)

Kan ju vara något att tänka på om ni är flera som ska gå tillsammans. Dock skulle jag inte tveka en sekund på att göra om den om det är bra väder. Kebnekaise fjällens bästa tältplats hägrar ju. (ta en titt i mitt fotoalbum så förstår du.)

avslutad210712

Gäst
Re: Singivaggi

Robwah-9; sa:
avslutad210712; sa:

Se bara till att det inte är blött när du ska in i Singivagge från Keb. Provade den vägen förra året på vår "runda runt keb". Jag tyckte att det kunde kännas lite obehagligt ibland pga av en tung ryggsäck men tjejen var på väg att strypa mig när vi kom upp. :)

Kan ju vara något att tänka på om ni är flera som ska gå tillsammans. Dock skulle jag inte tveka en sekund på att göra om den om det är bra väder. Kebnekaise fjällens bästa tältplats hägrar ju. (ta en titt i mitt fotoalbum så förstår du.)

Skulle egentligen ha skrivit "troligen genom singivagge". Allas vår käre Claes Grundsten avråder också att gå den vägen vid dåligt väder och har läst en vandringsberättelse av Erik Hedman (undrar om inte han finns här på utsidan) som inte direkt älskade den vägen i dåligt väder. Är det dåligt väder går vi antingen runt till singi och in bakvägen eller så går vi motsatt håll redan när vi kommer från Nikka. Men bra att du påpekar det i tråden så jag inte lurar in någon på "fel väg" *L*

Svære vad???

Tak for nogen gode svar.

Det lyder som en god ide at gå fra Nikkaluokta op på Tjeuralako og så gå på endagstur ned til Tarfala.

Er der nogen meget vanskelige vad på turen over Tjeuralako?

Turen fra Kaskasavagge til Tarfala tror jeg er for svær, så jeg holder mig nok til den oprindelige plan; -også fordi vi gerne vil ned til Singivagge og gå ad Dürlings led til Sydtoppen. Det gjorde vi for to år siden og det var alletiders tur.

Hilsen
Gurli.

Re: Svære vad???

gurli; sa:
Er der nogen meget vanskelige vad på turen over Tjeuralako?

Turen fra Kaskasavagge til Tarfala tror jeg er for svær, så jeg holder mig nok til den oprindelige plan; -også fordi vi gerne vil ned til Singivagge og gå ad Dürlings led til Sydtoppen. Det gjorde vi for to år siden og det var alletiders tur.

Hilsen
Gurli.

Nej det är inga vad som bjuder på några särskilda problem längs sträckan. Åtminstone var det inte det när jag gick där, men det kan ju variera med vattenståndet.

Den största jåkken är den i Kaskasavagge, men där är det bro över. Annars är den inte vadningsbar, åtminstone inte i höjd med rastskyddet.

De största jåkkarna på Tjeuralako är den som kommer ner i en ravin bakom Cievrracohkka, med en renvaktarstuga en liten bit uppströms, och den jåkk som kommer ner från Tarfalaglaciären. Men ingen var särskilt djup och på båda ställena gick det bra att hoppa på stenarna över.

När ni kommer upp på kalfjället på stigen nerifrån Ladtjovagge, håll höjd uppe på platten en bit ovanför Cievrragorsa så är det mest lättgånget (gräshed). Blockmarkerna börjar strax före sjön, men det går att hitta tältplatser vid Cievrrajaure (Tjeurajaure, beroende på vilken stavning man har på kartan), vid jåkken från Tarfalaglaciären, samt vid den lilla sjön 1127 meter nedanför den lilla knölen Vardu. Runt rastskyddet i Kaskasavagge är det också fina gräsmarker.

Att gå på norra sidan kasskasavagge är dock inte så smart, där är bergsidan brantare, nä södra sidan ska det vara!
vilket innebär att man sneddar av från leden när man går ner i dalen och sen håller sig på södra sidan fram till den stora glaciären där man vadar över jokken, detta vad kan dock vara lite läskigt, så lite erfarenhet krävs.
När jag gick där ifjol kom vi fram dit på kvällen, och jag blev övermodig och valde ett riktigt dåligt vadställe, varpå en stor sten höll på att ta livet från mig. så tänk er för innan ni vadar!
(ta inte det som avrådning från att gå där, för nästa morgon efter en god natts sömn var det inga problem att vada lite nedströms)

Det jobbiga med vandringen du beskrivit är dock all j***la sten i kaskasavagge, var beredd på ett rejält stenhav, i övrigt är det en riktigt fin tur.

En pärla är när man når slutet av kaskasavagge och ser ut över sälkaglaciären! riktigt fint.
trevlig vandring!

Re: 2001 smälte all snö bort!

cnygardh; sa:
Om jag inte missminner mig så smälte all snö bort i kanten på kebnepakteglaciären sommaren 2001, på det ställe där man brukar gå mellan sidomoränen och passet ovanför Tarfala (eller tvärt om). Detta skedde i augusti tror jag, men detta satte stopp för alla ickeklättrare att gå den vägen.
Turen runt Keb, sådan ni tänkt er, är annars en trevlig vandring, gick den (medsols) sommaren 1998 med min då 15-åriga dotter. Då fanns det gott om lättgången snö i kanten men eftersom klimatet blir allt varmare är väl risken stor att den blir barsmält i år också. Någon annan på forumet kanske kan fylla i med info från senaste säsongen.
Läs om vår vandring på http://fjallen.nygardh.net/ under rubrik "Kebnekaise 1998".

Lycka till vilken väg ni än väljer ;) ///Claes

Jag tog mig ner där sista dagarna i augusti förra året utan några problem. Det var lite brant och halkigt första biten, men bara man är försiktig och har en stav är det inga svårigheter.

Vårt sällskap hade istället störst problem med en liten isfläck precis innan som inte finns med på kartan (inte ens den extra detaljerade kartan över Kebne). Det finns en liten fläck som går från Kebnepaktes norra sida rakt ner i Svarta sjön. Den är inte så stor men går ändå tillräckligt högt för att det ska vara jobbigt att klättra runt den. Vi valde att gå rakt över vilket var lite läskigt. Det var väldigt halt och hade man tappat fästet hade det varit stor risk att dratta i sjön som antagligen inte har den mest behagliga temperaturen. Detta var dock i sluttampen på säsongen och tidigare på året är fläcken säkert bekvämt täckt av snö.

Isfläck

I månadsskiftet Juli/aug fanns det lite snö kvar men var inte för den skulle trevligt att gå på. Men hade just som tidigare sas känslan av att: Ramlar jag nu har jag en simtur att se fram emot. :)

En kul sak:
Strax innan svarta sjön mötte vi ca 50 vpl från Boden som var upp för att dels vandra lite dels hedrade de omkomna i helikopterkraschen.
Roligt att dagens vpl för möjligheten att upptäcka den svenska fjällvärlden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg