Trots fina isar för långfärdsskridsko är ju våren snart här och det är hög tid att se över cykeln. Har en fyra år gamla cykelcross som jag knappt har gjort nånting på (däck och styrlindor). Vad göra? Rengöra och fetta in? Var? Byta vajrar? Annat godis? Alla tips emottages tacksamt.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Rundsmörjning
- Trådstartare avslutatmedlemskap1004
- Start datum
Kolla på http://64.233.179.104/search?q=cach...bok&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1&client=firefox-a
Där finns en hel del tips om cykelservice!
Annars så finns en hel del böcker om att ta hand om en cykel.
Eller lämna in cykeln för professionell rengöring.
Där finns en hel del tips om cykelservice!
Annars så finns en hel del böcker om att ta hand om en cykel.
Eller lämna in cykeln för professionell rengöring.
Mina serviceintervall
Min Batavus M'Prove har rullat 14858 km på fyra säsonger. Mina serviceintervall är så här.
Var tusende km. rengörning och av kedja, kasett, klingor vevar, växlar etc. Kedjan har oljats därimellan vid behov. Behovet avgörs akustiskt.
Kasett har bytts på ca 5000-6000 km. Har mellan kasettbytena alternerat mellan ett par tre kedjor som skiftats var 1000 km.
Efter 10 000 km så såg jag över styrlagret.
Efter 14 000 km så justerade och fettade jag in navet på framhjulet.
Vajrar byttes på 10 000 km.
Löptrissorna på bakväxeln har bytts en gång, skall bytas nu igen, är eventuellt lite försällan för att den skall växla perfekt.
Framväxel måste bytas innan denna säsong, klarar inte längre av att lägga ner hyfsat ny kedja på minsta drevet fram.
Hjulena är raka och ekerspänningen OK, har aldrig behövt åtgärdas.
Cykeln har gått mest på asfalt men även en hel del på grusvägar.
Min Batavus M'Prove har rullat 14858 km på fyra säsonger. Mina serviceintervall är så här.
Var tusende km. rengörning och av kedja, kasett, klingor vevar, växlar etc. Kedjan har oljats därimellan vid behov. Behovet avgörs akustiskt.
Kasett har bytts på ca 5000-6000 km. Har mellan kasettbytena alternerat mellan ett par tre kedjor som skiftats var 1000 km.
Efter 10 000 km så såg jag över styrlagret.
Efter 14 000 km så justerade och fettade jag in navet på framhjulet.
Vajrar byttes på 10 000 km.
Löptrissorna på bakväxeln har bytts en gång, skall bytas nu igen, är eventuellt lite försällan för att den skall växla perfekt.
Framväxel måste bytas innan denna säsong, klarar inte längre av att lägga ner hyfsat ny kedja på minsta drevet fram.
Hjulena är raka och ekerspänningen OK, har aldrig behövt åtgärdas.
Cykeln har gått mest på asfalt men även en hel del på grusvägar.
När jag köpt "nya" cyklar (begagnade alltså) till ungarna så har jag i princip demonterat dem helt och gått igenom och gjort rent och smort. Dels innebär det att man hittar eventuella dolda fel och dels lär man sig hur grejerna ser ut så det går lättare att serva sen om nåt går sönder.
Men då handlar det ju om cyklar som jag inte vet hur de har använts eller förvarats.
Men så gjorde jag iofs även när jag köpte min cykel ny. Men det berodde ju mest på att jag köpte en billig hoj på Coop Forum. Billiga saker håller bättre om man vårdar dem ordentligt.
Men då handlar det ju om cyklar som jag inte vet hur de har använts eller förvarats.
Men så gjorde jag iofs även när jag köpte min cykel ny. Men det berodde ju mest på att jag köpte en billig hoj på Coop Forum. Billiga saker håller bättre om man vårdar dem ordentligt.
Tack för svaren! Dels är det dags att cykeln får en ordentlig översyn och dels måste jag nog lära mig mecka cykeln själv så det är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag.
Instruktionsbok låter bra. Meckställ, verktyg? Biltema?
Instruktionsbok låter bra. Meckställ, verktyg? Biltema?
Meckställ har jag inget ännu, men Biltemas har det skrivits om förut. Tror Clas O har nåt prisvärt också...
När det gäller verktyg så är det inte så himla många specialare man behöver. Kon-nycklar till hjullagren fick jag lov att köpa, men de drar man inte så hårt så det behöver inte vara superkvalitet. Jag var inne på att köpa ett par billiga blocknycklar och slipa tunnare men första försöket blev gjort av en plåtbit, med plåtsax och fil.
Grejer som man kommer att lägga stor kraft på behöver vara lite bättre kvalitet, gäller även grejer som kommer att greppa på väldigt liten yta eller med noggrann passning (avdragare och nycklar till vevlager och sånt).
När det gäller verktyg så är det inte så himla många specialare man behöver. Kon-nycklar till hjullagren fick jag lov att köpa, men de drar man inte så hårt så det behöver inte vara superkvalitet. Jag var inne på att köpa ett par billiga blocknycklar och slipa tunnare men första försöket blev gjort av en plåtbit, med plåtsax och fil.
Grejer som man kommer att lägga stor kraft på behöver vara lite bättre kvalitet, gäller även grejer som kommer att greppa på väldigt liten yta eller med noggrann passning (avdragare och nycklar till vevlager och sånt).
Verktyg och arbetsglädje
Verktyg som behövs och finns mellan C. Ohlsson, Biltema och Campanolo. Det du använder ofta kommer du att gilla kvalitet och rundande kanter på det du använder mera sällan eller med förlängarröret på skall kanske ha andra preferenser.
Plastklädd rörhållare till skruvstycket räcker länge som ställ hos en amatör. En lös extra 28" framgaffel som riktställ för hjul är praktiskt.
Rent, glappfritt och smort räcker länge.
Kransar kan vändas och spännda ekrar går sällan av. Kedjor är en förbrukningsvara, liksom fälgband, däck och slang. Frächa upp reflexerna och lägg på ett par till fram och bak. Lättast i hjulen är reflextejp runt tre ekrar två på varje hjul.
Go tur
Johan K
[Ändrat av johankse 2006-02-14 kl 16:04]
Verktyg som behövs och finns mellan C. Ohlsson, Biltema och Campanolo. Det du använder ofta kommer du att gilla kvalitet och rundande kanter på det du använder mera sällan eller med förlängarröret på skall kanske ha andra preferenser.
Plastklädd rörhållare till skruvstycket räcker länge som ställ hos en amatör. En lös extra 28" framgaffel som riktställ för hjul är praktiskt.
Rent, glappfritt och smort räcker länge.
Kransar kan vändas och spännda ekrar går sällan av. Kedjor är en förbrukningsvara, liksom fälgband, däck och slang. Frächa upp reflexerna och lägg på ett par till fram och bak. Lättast i hjulen är reflextejp runt tre ekrar två på varje hjul.
Go tur
Johan K
[Ändrat av johankse 2006-02-14 kl 16:04]
Verktyg, mina erfarenheter
Vevlagerhylsa för Shimano från Biltema har jag, sitter det hårt så är det bättre att gå till en bra cykelverkstad och låna ett specialverktyg.
Kedjepiska från Biltema duger väldigt gott till ett facilt pris.
Vevarmsavdragare från Biltema duger utmärkt, märk väl det är för fyrkantsinfästning av vevarmarna.
Konnycklar, mät konorna på navet och köp ett par passande nycklar av bättre kvalitet.
Specialhylsa för Shimanokasetter från Biltema, duger utmärkt.
15 mm:s nyckel till pedalerna, långt skaft är det viktiga, spar knogarna och eventuella barnaöron från vådliga köttseder.
Kedjebrytare, alla billiga jag provat och det är flera stycken har varit dåliga. Nu går jag opp rejält i kvalitet och pris.
Ett specialverktyg att hålla emot på baksidan klingbultarna är faktiskt värt pengarna.
Biltemas wiretång är bra att kapa wire och hölje med.
tigertamjaren; sa:Tack för svaren! Dels är det dags att cykeln får en ordentlig översyn och dels måste jag nog lära mig mecka cykeln själv så det är väl bara att bita i det sura äpplet antar jag.
Instruktionsbok låter bra. Meckställ, verktyg? Biltema?
Vevlagerhylsa för Shimano från Biltema har jag, sitter det hårt så är det bättre att gå till en bra cykelverkstad och låna ett specialverktyg.
Kedjepiska från Biltema duger väldigt gott till ett facilt pris.
Vevarmsavdragare från Biltema duger utmärkt, märk väl det är för fyrkantsinfästning av vevarmarna.
Konnycklar, mät konorna på navet och köp ett par passande nycklar av bättre kvalitet.
Specialhylsa för Shimanokasetter från Biltema, duger utmärkt.
15 mm:s nyckel till pedalerna, långt skaft är det viktiga, spar knogarna och eventuella barnaöron från vådliga köttseder.
Kedjebrytare, alla billiga jag provat och det är flera stycken har varit dåliga. Nu går jag opp rejält i kvalitet och pris.
Ett specialverktyg att hålla emot på baksidan klingbultarna är faktiskt värt pengarna.
Biltemas wiretång är bra att kapa wire och hölje med.
Tack Mikal, det är just sånt konkret tips som välkomnas varmt!
När det gäller mekställ så finns det de som inte tror på ställ med gripklo direkt på överrör/sitsrör et c. Jag har iofs ett Park Tool med en sån konstruktion å än har jag inte bucklat nåt rör (gäller väl främst hyperlätta racerramar). En variant av mekställ som jag tror är det mest optimala är, där man spänner fast framgaffeln och sen låter vevlagret vila på ett stöd. .
Riktställ tror jag inte du behöver, som variant på Johans förslag; rikta hjulen direkt i ramen/framgaffeln (och använd tummen som rikthjälp). En bra ekernyckel är däremot guld värd.
Vad man bör göra? Beror på ambitionsnivån. Att inte göra nånting funkar oxå, men en välservad cykel är roligare att köra. Ett förslag:
1. Rengör (demontage av kedja, kassett mm gör det enklare)
2. Kolla förslitningsdetaljer (vajrar, bromsbelägg, kedja, kassett, kransar, däck, slang, styrlinda). Byt om nödvändigt (jag tror inte på att "smörja upp" vajrar som löper trögt i höljena, det är ofta smuts i höljena som du inte får bort och som snart gör att det går trögt att växla).
3. Kolla ekerspänning och att fälgen är centrerad
4. Vaxa med cykelvax (enklast med spray)
5. Smörj lager (vevlager, styrlager, nav).
6. Justera lagren, växlar, bromsar
7. Olja kedjan
8. Pumpa däcken
/Håkan
Riktställ tror jag inte du behöver, som variant på Johans förslag; rikta hjulen direkt i ramen/framgaffeln (och använd tummen som rikthjälp). En bra ekernyckel är däremot guld värd.
Vad man bör göra? Beror på ambitionsnivån. Att inte göra nånting funkar oxå, men en välservad cykel är roligare att köra. Ett förslag:
1. Rengör (demontage av kedja, kassett mm gör det enklare)
2. Kolla förslitningsdetaljer (vajrar, bromsbelägg, kedja, kassett, kransar, däck, slang, styrlinda). Byt om nödvändigt (jag tror inte på att "smörja upp" vajrar som löper trögt i höljena, det är ofta smuts i höljena som du inte får bort och som snart gör att det går trögt att växla).
3. Kolla ekerspänning och att fälgen är centrerad
4. Vaxa med cykelvax (enklast med spray)
5. Smörj lager (vevlager, styrlager, nav).
6. Justera lagren, växlar, bromsar
7. Olja kedjan
8. Pumpa däcken
/Håkan
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg