Rundbottnade havskajaker

Surfskin har väl å andra sidan bättre fot- och benstöd och sits? Det kan väl inte vara som att sitta på/ i en odäckad måsen med svängelstyrning? Då skulle inte jag ge mig på att paddla ut till Alcatraz!!!
 
Har vi äpplen och päron ombord?

(Off-topic: lite meta-nivåigt så där...)

Å sen kan det ju bero på om man har tillräckligt med talang, tillräckligt med intresse för att utmana sin balans samt om man har tävlingspaddlad i ett stort antal år eller ej.

- Har man ett intresse av att flytta termos, kamrater och kamera ett par helger om året?
- Eller kan man och vill man lära sig att sitta i/på det rankaste som finns?

Jag gillar våra vänner tävlingspaddlarnas tankar och idéer många gånger, men det känns som att ni ibland glömmer att en stor del av längfärdspaddlarna finns i helt annan värld än er...

Jag gillar rankare skutor i 95% av fallen, jag känner mig lite vaknare då - mår bra av det. Men jag tar sällan kort från kajaken, jag har gärna hjälp med balansen om jag tar av mig jackan på vattnet. Jag kan tycka att breda skutor är tråkiga. Men 90% av mina paddelkompisar har inte det problemet, kommer aldrig att få det...

Liiite väl flummigt... God tur på er!
Patric
 
Re: Har vi äpplen och päron ombord?

olle11; sa:
Jag gillar våra vänner tävlingspaddlarnas tankar och idéer många gånger, men det känns som att ni ibland glömmer att en stor del av längfärdspaddlarna finns i helt annan värld än er...
Patric

Jag har aldrig tävlingspaddlat utan är bara en glad motionär. Du kallar väl inte den som cyklar Vätternrundan för tävlingscyklist?

De flesta långfärdspaddlare som slutar pressa med knä/ben får bättre balans och spänner sig mindre.

Det där om en annan värld får gälla dig...
 
Re: Re: Har vi äpplen och päron ombord?

Arneri; sa:
Jag har aldrig tävlingspaddlat utan är bara en glad motionär. Du kallar väl inte den som cyklar Vätternrundan för tävlingscyklist?

LITE jobbigt måste det vara för de som tävlat i SKM, när du varit med och motionerat ;-)...

Det är bra för havskanotister att vidga sina vyer, men det är aldrig bra att vara för snäv i sin syn oavsett hur långt man nåt i utvecklingen.

Jag tror att havkanotisterna* har mycket att ta till sig av teknik från motionskanotister, särskilt som de flesta havspaddlare faktiskt transporterar sig mellan sina mål, snarare än rockhoppar och surfar mellan nattlägren...

Men kanske motionskanotisterna ska var lite mer vakna och öppna för de "campingkrav" och trygghetskrav som många havspaddlare har, då paddeltekniken kommer i andra hand och "promenaden" i förförande havsmiljö är huvudsaken.
Egentligen finns ingen intressekonflikt, så tipsen bör ju kunna var många, och kritiken mellan lägren obefintlig!

*ett oklart begrepp, men jag hänvisar till schablonbilden
 
kännslan av en båt sitter nästan alltid i huvudet hur många uppfattar sin båt på samma sätt en blåsig vinterdag med 0 grader och regn som en varm sommardag. Det handlar om att känna sig trygg. Vissa har ett enormt behov av att känna sig trygga och har väldigt snäva ramar på sin trygghetsson. Detta har inget med förnuft att göra. Jag tror inte att det är någon som paddlar kajak som aldrig känt sig otrygga i någon situation. Man är rädd för det okända. Jag tycker att det är lite av en skyldighet för alla som paddlar kajak eller håller på med annan liknande verksamhet att testa gränserna då och då om inte annat så för att man skall veta var de går. Själv var jag livrädd första gångerna jag paddlade surfski. Surfskin jag paddlade var relativt rank, vågorna var i mina ögon enorma (ca 1m brytande), vattnet kallt (ca 13 grader) och jag fick inte ha på mig flytväst. Nära land gick det ju heller inte att paddla. Jag har fortfarande respekt för dessa parametrar men min komfortzon är mycket större idag. Samma sak gäller stabilitet visst är det lite läskigt att sitta i en lite rankare kanot de första gångerna men det är ju egentligen ingenting farligt om man bara gör det på rätt sätt.
 
Re: Re: Har vi äpplen och päron ombord?

Arneri; sa:
Det där om en annan värld får gälla dig...
Har du någon gång träffat någon "fikapaddlare" som aldrig tänkt en tanke på paddelteknik? Jag har träffat många många sånna. Trevliga, kloka, sociala, och i många fall paddlingsutelivserfarna och rimligt vältränade.

En sak är helt säker: om jag pratar paddelteknik/tjusningen med högre tempo/längre aktionsradie/mindre muskelsmärtor/lämpligare utrustning (för något av det nyss nämnda) med en slumpartad "fikapaddlare" (notera; all respekt för den livstilen!) då är det stor risk att jag (i deras ögon) upplevs komma från en helt annan värld.

Och jag tycker att det är helt okey. Vi har inte samma syfte med det vi kallar paddling. Vi kan paddla samma sträcka och uppleva helt olika saker (tfa förväntningar, kunskap, erfarenhet, träning o talang). Det måste ju vara okey. Eller?
 
Re: Re: Re: Har vi äpplen och päron ombord?

Mezzner; sa:
... men det är aldrig bra att vara för snäv i sin syn oavsett hur långt man nåt i utvecklingen. Jag tror att havkanotisterna* har mycket att ta till sig av teknik från motionskanotister, ...
Jag är med dig!!

Mezzner; sa:
Egentligen finns ingen intressekonflikt, så tipsen bör ju kunna var många, och kritiken mellan lägren obefintlig!
Egentligen finns ingen intressekonflikt. Rätt! Men visst är det så att de flesta av oss (inklusive du och jag?) har ett slags behov att hävda och försvara vår tolkning av världen. Vilket i sin tur kan leda till att vi inte verkar vara fullt så förstående och vidsynta som vi egentligen är... (Och om vi skall bli riktigt filosofiska; så funderar jag ibland på hur "o-snäv" människan orkar vara i sin syn på andra och annat...)
 
Mezzner; sa:
Men kanske motionskanotisterna ska var lite mer vakna och öppna för de "campingkrav" och trygghetskrav som många havspaddlare har, då paddeltekniken kommer i andra hand och "promenaden" i förförande havsmiljö är huvudsaken.
Promenaden i havsmiljö blir lätt en pina med tunnelseende ifall man är dåligt förberedd.

En person som aldrig paddlat tidgare och ej har hört talas om benstöd, använder det inte även om det finns. Användandet av benstöd är en inlärd reflex, liksom racingpaddlare har lågt stöd. En person som är van med benstöd finner inget stöd i t.ex. en Seagull när den gungar. Kanotisten spänner sig och balansen försämras rejält.

Inget konstigt med detta. En utförsåkare som bara åkt med slalompjäxor tycker att det är ovant att åka med turpjäxor som inte ger samma stöd.
 
Vad som behövs är väl bara att var och en inser att det finns olika prioriteter för alla som paddlar.

Dessa prioriteter är subjektiva, punkt slut!

Som sådana bör de respekteras.

Självklart finns det däremot inget självändamål att plåga sig i onödan med en teknik som inte är ändamålsenlig.
Sen kan det väl hända att just den OPTIMALA tekniken kanske inte alltid är nödvändig (och dessutom är det ju åtminstone i någon mån, subjektivt vilken teknik som är verkligt optimal).

Istället för att teoretisera är väl mitt budskap att; tipsa om allt möjligt, men gör det positivt, istället för att kritisera när nån gör fel. I alla läger finns utrymme för förbättringar, samtidigt som dessa inte alltid är livsnödvändiga...

De flesta har lättare att ta till sig "erbjudanden om potentiella förbättringar" än att erkänna att de gör fel.
 
VKV Seagull - egenskaper

wibeck; sa:
Och jag håller inte med. Min VKV seagull tyckte jag var väldigt lurig med vågor snett bakifrån och från sidan. Särskilt olastad kändes det väldigt ostadigt. Det usla knästödet gjorde ju inte saken bättre precis. Seagullens uppträdande har jag inte känt i någon annan kajak, och då har jag både ägt och testat åtskilliga. Det konsekventa beteendet för rundbottnade kajaker skriver jag alltså inte under på!
På slätvatten uppskattar man dock den stora sittbrunnen där man kan hitta en hmmm, nåja skaplig paddlingsteknik...

Annars har jag inget ont att säga om VKV. VKV paddeln i kolfiber byter jag inte gärna bort!

Jag är benägen att hålla med dig, Mats.
Jag prövade med 5 kg barlast, först i akterskottet - ingen skillnad, därefter testade jag med 5-litersdunk i förskottet eller under fotpinnen, närmast skottväggen.
Resultatet blev en kajak med bättre egenskaper: stadigare, mer kursstabil och mindre lovgirig.
T.o.m. 2,5 kg placerad rätt ger en positiv effekt.
Det kostar inget att testa.
Hälsning, Christian
 
Tack för tipsen! Jag har dock sålt min mås och äger nu en kajak med maffiga knästöd, kantig och v-bottnad och trivs bra med det!!! Det jag saknar är finishen och Ingvar A:s kluriga lösningar.
 
VKV Seagull - egenskaper

Hej Mats,
Jag håller med dig angående Seagulls egenskaper med sjö snett akterifrån. Långfärdspackad är den ju väldigt lugn och trygg.
Testa med barlast, 3 - 5 kg i förskottet eller under fotpinnen, närmast skottväggen när du paddlar tom. Resultat: en lugnare och stadigare kajak.Den får på något sätt en bättre köllinje med den lilla barlasten.
Jag blev förvånad hur lite som behövs.
Hälsning, Christian
 

Liknande trådar