Rundbottnade havskajaker

Min Point 65 K1S från 1998 är rundbottnad och "halvsvensk", vet dock inte hur deras alternativ ser ut idag.
 
Nej

En telefonstolpe är rund och vad jag vet finns det inga kajaker som ser ut så. Dom flesta kajaker har ett eliptisk liknade tvärsnitt. Ofta i kombination med någon form av V-form. Kombinationerna är i princip oändliga.

Hans Friedel
 
Allt är relativt och självklart varierar formen beroende på var man tar snittet. Men när jag köpte min fick jag välja mellan flat eller rund botten. Ovalbottnad skulle kanske passa bättre.
 
havskajaker är har väl i princip alltid flat eller V botten rundbottnade skrov är ranka.
 
Siven; sa:
havskajaker är har väl i princip alltid flat eller V botten rundbottnade skrov är ranka.

Nej, alla havskajaker är inte flatbottnade, formen kan vara mer eller mindre V-formad till U-formad. Det är tvärtom så - enligt min uppfattning - att en alltför flatbottnad kajak är en dålig havskajak eftersom den är svårhanterad i sjögång, inte minst sidsjö. När jag gick över från flat V bottnad till mer U-bottnad VKV upplevde jag den till en början som rank. När jag väl lärt mig kajaken paddlar jag bekvämare och säkrare i sidsjö.
Jag hade nog inte velat ha en VKV som första kajak – så må var och en bli salig på sin tro och älska sin kajak.
Anders
 
Jag håller helt med rundbottnade skrov är mycket trevligare att paddla det beter sig likadant oavsett förhållanden .
 
Och jag håller inte med. Min VKV seagull tyckte jag var väldigt lurig med vågor snett bakifrån och från sidan. Särskilt olastad kändes det väldigt ostadigt. Det usla knästödet gjorde ju inte saken bättre precis. Seagullens uppträdande har jag inte känt i någon annan kajak, och då har jag både ägt och testat åtskilliga. Det konsekventa beteendet för rundbottnade kajaker skriver jag alltså inte under på!
På slätvatten uppskattar man dock den stora sittbrunnen där man kan hitta en hmmm, nåja skaplig paddlingsteknik...

Annars har jag inget ont att säga om VKV. VKV paddeln i kolfiber byter jag inte gärna bort!
 
Märkligt hur man kan uppfatta en kajak så olika. Jag tycker VKV Seagull är det bästa man kan paddla i sid- och aktersjö. Har nyligen bytt min Offshore till en Elite och tycker den är ännu följsammare och mer opåverkad i sidvågor, trots smalare skrov och mer utpräglad rundbotten. Och i surf är den ju grym!

/Stefan
 
wibeck; sa:
Och jag håller inte med. Min VKV seagull tyckte jag var väldigt lurig med vågor snett bakifrån och från sidan. Särskilt olastad kändes det väldigt ostadigt. Det usla knästödet gjorde ju inte saken bättre precis.

Det beteende du beskriver har nog lite med kanotens form att göra utan mer med dina preferenser. De som lär sig använda knästöd känner sig osäkra utan. Lär man sig paddla utan saknar man det ytterst sällan. De få gånger man måste kränga kajaken, lutar man sig mot sargkanten.

Nackdelen med knästöd är att mer energi går åt när du dämpar kajakens rörelser med kroppen. Låter man kajaken få friari tyglar kan man koncentrera sig på att driva den framåt.

Surf ski kanotister är bra exempel på att knästöd är överflödigt vid framåtpaddling. De om några utnyttjar vågor från sidan och bakifrån. De paddlar rundbottnade kajaker som är nästan lika ranka som racingkajaker http://www.oceanpaddlesports.com/gallery_04.html
 

Liknande trådar