Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Mina hemmavatten Orust Tjörn erbjuder hyfsat skyddad paddling, men visst finns även öppna passager. Svaret på frågan är att det beror på var du menar. Det kan faktiskt bli allt från spegelblanka trånga sund till stor brytande havssjö, beroende på vilken del av området som avses - och självklart beroende på dagens väder.
Dock finns nästan alltid närhet till reträttplatser, så någon särskilt riskfylld paddling behöver det aldrig bli.
Precis som Jens skriver är det generellt sett mycket skyddade vatten om man vill. Det finns dock två partier som kan vara kritiska:
- Kråkefjord (överfarten mellan Tjörn & Orust)
- Kråksundsgap (strax norr om Mollösund)
Kråksundsgap går att undvika genom att svänga österut efter Mollösund och sedan smita mellan lilla och stora Bockholmen.
hakar på tråden här - läste idag i lokala tidningen om vinterpaddling utanför Tjörn arrangerat av Friluftsfrämjandet. Hittar inget program kring detta. Någon som vet?
Jag paddlar men har ingen vinterutrustning så hade gärna fått tag på uthyrare av sådant i närheten.
hakar på tråden här - läste idag i lokala tidningen om vinterpaddling utanför Tjörn arrangerat av Friluftsfrämjandet. Hittar inget program kring detta. Någon som vet?
Jag paddlar men har ingen vinterutrustning så hade gärna fått tag på uthyrare av sådant i närheten.