Eller sänkt liten modifierad standardsäck
Jag känner mig ibland påhoppad och ifrågasatt för min lilla säck. Men tester visar att trots bara 23 l och vikt netto 4,2 Kg ger den bra flytförmåga och jag har all nödvändig utrustning. Det viktiga vid plurrning är att säcken håller trycket mot vattnet - att inte luften sakta pyser ut och det gör den om man är i en längre tid och inte har packat vettigt - då sjunker man sakta. Dessutom hamnar vatten i glipan mellan inner och yttersäck och gör det extremt, kanske ömöjligt att ta sig upp över "tippläget". Grenremmen har sannolikt ingen större funktion i mitt fall, Midjeremmen håller den så tight kring nederdelen av ryggen. Jag prövade en high-tech säck för turåkning i fjällen. Den marknadsförs med "air-Flow" dvs en nätkonstruktion håller hela säcken några cm från ryggen så man slipper bli svettig. Suveränt bra för varma vårturer i fjällen, men den funkade inte alls på skridskor då den svängde för mycket och gav balansproblem.
För sekundärplurret kan det vara bra att ha en säck med expandernät på utsidan där blöta kläder i (luftig) plastpåse kan förvaras. Man t.ex. kan lägga en hjälm eller kila fast skridskor under skidfärd ut till isen där.
Stuvningsplanen är alltså: Hårt packade (komprimerade) moderna kläder i nätpåsar. Själva ombytet tar inte mer än 4-5L i volym. Övrigt utrymme fylls med Petflaskor, plastkuddar, matburkar extra sittunderlag eller annat som inte kan komprimeras. Ju mindre säck desto viktigare.
Skickar med några illustrerande bilder. Stora reparationssatsen och sjukvårdsatsen vid ledaruppdrag ligger i en smutt gul förpackning från IKEA Family. Reservskridskon och vindsäcken i vattentät påse väger ca 1 Kg men flyter som en kork och bidrar till flytkraften när den remmas fast säcken.
1.Säcken i handfatet fylld med 23 liter vatten (volymtest), med dubbar,visselpipa, slangsystem, Lundhagskastlina, remsystem och krok (1,7 Kg). Den är inte rumpfixad, bara max nedsläppt.
2.Packningen är disciplinerat moduluppbyggd.
- En stor nätsäck för överdelsbyte och plurrhandskar, liten sjukvårdsats, lampa, handvärmare, bryne, mm.
- En mindre nätsäck för underdelsbyte.
- Sittunderlag och skyddsplast, att stå på och skydd mot blöt säck, knä och armbågar.
- Morotsflaska i plastpåse lindad med rastväst (som jag aldrig använder, men kanske kan vara bra vid plurr/olycka), Håller fikat varmt till första rasten i alla fall.
- Matlåda
- Flaggan
- 2dl flaska om slangen fryser
- 0,5 L flaska skiftas till slangen efter rast (utanför vattentäta säcken)
- Sjukvård och reservdelar i gul IKEA organizer. (Är jag inte ledare fylls utrymmet ut med plastkuddarna eller annat. Vid långa bussturer t.ex en uppblåsbar nackkudde)
3. Packad med fika, mat och sjukvård överst, färdig för rullförsegling med Lundhags ventilförsedda innersäck.
4. Upphängd, invägd och klar för utfärd 4,25 Kg - 1 liter vatten och två knäckebröd skall tillföras
5. Reservskridsko och vindsäck (1 Kg) flyter som en kork.
Apropå vindmotstånd - så är säcken så nätt att det framifrån inte syns att man har en säck. Det bästa är dock att den platta botten får den att stå stadigt vid lunch. Att det finns ett litet bärhandtag och expandernät och i övrigt är befriat från fickor och remmar som fyllas av vatten och trasslar till det.