Rullskidor för nybörjare?

Hej!
Har fått diagnosen uttrampade hälkuddar (dvs fat pad symdrome men inte hälsporre) vilket diskvalificerar löpning ett tag framöver. Jag behöver finna ett nytt alternativ till konditionsträning utan islagsbelastning på hälarna. Jag cyklar lite och det går bra men vill komplettera med någon aktivitet till och funderar på rullskidor. (De få tillfällen det är snö i Blekinge samt på fjällsemestrar åker jag gärna längdskidor).
Är rullskidor en "low-impact"-aktivitet? Om man åker klassisk stil?

Är helt grön på rullskidor och behöver tips om utrustning, teknik osv.

Kan jag köra med mina halvhöga längdpjäxor eller behöver jag nya?

Skidor- vad ska man tänka på vid köp?

Bindningar - efter skotyp antar jag?

Stavar - kan jag ta mina längdstavar? Behöver jag nya spetsar? Finns barmarksspetsar att sätta ovanpå snöspetsarna?

Hjälm har jag klurat ut själv men hur mycket mer skydd är rimligt att använda - knä, armbågar? Blir väl svårt att hålla i stavarna med handledsskydd.

Kör man rullskidor då det är regnblött ute eller slår man dit pga halka då?

Är åkteknik på rullskidor lika som klassiks längdåkning och om inte -vad skiljer?

Finns någon sajt av typen "rullskidor for dummies"?

Tacksam för alla tips?

/Patrik, inte helkass, bara hälkass

Har kört lite grand men en av sönerna är entusiastisk rullskidare.

Vanliga rullskidor för klassiskt duger bra det går att småskejta med dom också. Är man lite hyffsat tränad är det annars dubbelstakning som gäller.

Du kan använda samma grejer som för vinteråkning, Men tänk på att skorna blir smutsigare och att det kan bli varmt på sommaren.

Man använder speciella stavspetsar till rullskidor dessa slits ganska fort en bra sak är ett bryne så man kan vässa dom efter ett tag.

Börja lugnt hitta någon avskild cykelbana med bra torr asfalt och inga större backar. Hjälm förstås knäskydd är inte fel det heller

Lycka till

Väst

Välkommen till gänget med dåliga hälkuddar.

Du kan värma spetsarna med varmluftspistol och byta men enklast är att har två stavar. De ska hamna åt rätt håll efter, ler.

Reflexväst måste
Pannlampa nästan måste
Handskar måste

Planera några vurpor då är knäskydd sköna.

Vurp...

...or, de gånger jag stått på näsan så är det armarna som tagit mest stryk. Knäna är nog svårt att slå i...

Så att lära sig ramla mjukt är klok taktik, inte ta i med händerna för då kan handlederna skadas. Bättre att hamna lite på sidan och undvika att dunka i armbågen. Att sikta på vägrenen brukar också vara smart, grus och gräs är mjukare än asfalt.

Stakning är oftast enklast att lära sig och diagonal på rullskidor är ändå rätt kasst eftersom du lätt lär in en felaktig teknik (rullskidor har alltid fäste, oavsett hur du gör medan riktiga skidor bara fäster om du gör rätt).

Hjälm, reflexväst och du kan köra med samma prylar som på snö, särskilda rullholkar dock (hårdare än snöspetsarna).

Du kan köra i alla väder utom frusen snöslask/is. Blöta löv kan också ge intressanta erfarenheter :).

...vårda genom att skölja av med lätt tryck, ingen hårdspolning som riskerar att trycka in fukt i lagren. De riktigt intresserade tar isär och smörjer lagren ibland.

Swenor och Pro-Ski är toppen, finns säkert fler idag som också är helt ok.

//J

Du kan köra med dina vanliga pjäxor, men om du kan ha ett par gamla slitna är det bra, som tidigare nämnts så blir de skitiga.
Jag föredrar att ha lite längre stavar då du kommer upp några cm .
Försök undvika blött och halt i början, eller testa i makligt tempo på trygga ställen.
Byter du spetsar kan du ta en droppe smältlim när du sätter fast de nya.
Jag brukar mest köra dubbelstakning med benspark växelvis, eller bara stakning då det går lätt. Lite diagonal när det är brant upp eller som omväxling.

Svarar mig själv: Hittade en sajt med mycket information, dock delvis kommersiell ser det ut som, men ändå en hel del matnyttigt på en tämligen uppenbar adress:
http://www.rullskidor.se/

/Patrik

Jaha, då var man rullskidägare, köpte paketet från blocket tidigare ikväll -. får hoppas det blir permiärtur i helgen. Skorna något små så vill man köpa dessa av mej så kan man titta på utsidans pryltorg.
Hoppas på premiärtur i helgen och får återkomma med rapport.

/Patrik

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg