Hej!
Har fått diagnosen uttrampade hälkuddar (dvs fat pad symdrome men inte hälsporre) vilket diskvalificerar löpning ett tag framöver. Jag behöver finna ett nytt alternativ till konditionsträning utan islagsbelastning på hälarna. Jag cyklar lite och det går bra men vill komplettera med någon aktivitet till och funderar på rullskidor. (De få tillfällen det är snö i Blekinge samt på fjällsemestrar åker jag gärna längdskidor).
Är rullskidor en "low-impact"-aktivitet? Om man åker klassisk stil?
Är helt grön på rullskidor och behöver tips om utrustning, teknik osv.
Kan jag köra med mina halvhöga längdpjäxor eller behöver jag nya?
Skidor- vad ska man tänka på vid köp?
Bindningar - efter skotyp antar jag?
Stavar - kan jag ta mina längdstavar? Behöver jag nya spetsar? Finns barmarksspetsar att sätta ovanpå snöspetsarna?
Hjälm har jag klurat ut själv men hur mycket mer skydd är rimligt att använda - knä, armbågar? Blir väl svårt att hålla i stavarna med handledsskydd.
Kör man rullskidor då det är regnblött ute eller slår man dit pga halka då?
Är åkteknik på rullskidor lika som klassiks längdåkning och om inte -vad skiljer?
Finns någon sajt av typen "rullskidor for dummies"?
Tacksam för alla tips?
/Patrik, inte helkass, bara hälkass
Har fått diagnosen uttrampade hälkuddar (dvs fat pad symdrome men inte hälsporre) vilket diskvalificerar löpning ett tag framöver. Jag behöver finna ett nytt alternativ till konditionsträning utan islagsbelastning på hälarna. Jag cyklar lite och det går bra men vill komplettera med någon aktivitet till och funderar på rullskidor. (De få tillfällen det är snö i Blekinge samt på fjällsemestrar åker jag gärna längdskidor).
Är rullskidor en "low-impact"-aktivitet? Om man åker klassisk stil?
Är helt grön på rullskidor och behöver tips om utrustning, teknik osv.
Kan jag köra med mina halvhöga längdpjäxor eller behöver jag nya?
Skidor- vad ska man tänka på vid köp?
Bindningar - efter skotyp antar jag?
Stavar - kan jag ta mina längdstavar? Behöver jag nya spetsar? Finns barmarksspetsar att sätta ovanpå snöspetsarna?
Hjälm har jag klurat ut själv men hur mycket mer skydd är rimligt att använda - knä, armbågar? Blir väl svårt att hålla i stavarna med handledsskydd.
Kör man rullskidor då det är regnblött ute eller slår man dit pga halka då?
Är åkteknik på rullskidor lika som klassiks längdåkning och om inte -vad skiljer?
Finns någon sajt av typen "rullskidor for dummies"?
Tacksam för alla tips?
/Patrik, inte helkass, bara hälkass