Rullförvaring

När man nu skaffat en sk dyrrulle, blir man ju lite lätt ängslig över hur man ska förvara den under transporter.

Tidigare har jag använt mig av gamla strumpor (väl tvättade) och bara slängt ner dem i ryggsäcken, bland allt övrigt.

Finns det något styvt, tryckhållfast fodral, som är rekommendabelt?

/Björn

Neopren?

Jag har sett en del billiga rullfodral i neopren. Kolla i fiskebutiken. Kostar inte särskilt mycket och skyddar rullen bra. Några modeller kan du även sätta över rullen när den sitter på spöt.

Peppe

Neoprenfodral

Neoprenfodral medföljer Loop Traditionalrullarn(åtminstone tidigare)
Fungerar bra!
Liknande fodral kostar inte många kronor.

Jag håller med, neopren fodral är kanon! själv kör jag med varianten som kan användas med rullen monterad och trivs bra med den. Den är av märket "Scierra" (tror jag...) Men du ville väl ha ett hårt fodral eller??

Om...

du bara ska ha rullen i detta hårda fodral vid transport (t.ex. i ryggsäcken) så borde det väl funka med nån slags plastburk.

Hör med en kvinna i din närhet om hon kan greja en Tupperware katalog...eller om du är trygg i din manlighet så kan du ju rent av gå på ett party själv eller under förklädnad som det täckta könet.

Väl där så tar du fram den...rullen alltså, ploppar ned den i alla de allsköns olika burkar som finns, när en modell passar så är det välan bara att hiva upp plånkan och vips så har du fått ett rullfodral i äkta plast!

Nu kan detta recept användas med andra ingredienser än Tupperware, det går lika bra med selleri...kanske...;)

/Anders B

Re: Om...

Jamen Anders!! Nu får du hålla nivån lite högre :) Vi riktiga karlar går naturligtvis till den lokala vvs-handlaren och plockar ut en lagom bit rör med ändbitar till den nya flugrullen, ligger rullen desutom i neoprenfodral innuti rörbiten så kan man inte misslyckas(duger vvs-rören till spöfodral så duger det till rullen).. Ingen jäkla tuppervaretjofräsan!!

Patric..

nämnde VVS-rör som lämpliga spö och rullfodral.Jag tänkte efter men kan inte komma på att jag har någon rörpulare i bekantskapskretsen,men väl ett par elektriker.
Polaren Lelle kontaktades och vips en timme senare har jag fått en meter plaströr som är tänkt att andvändas vid kabeldragning.Röret har en utvändig diameter på 50mm.Alltså perfekt som spötub till mitt nyinköpta UL-spö.Det väger knappast någonting.
Den enda nackdelen jag kan se är den tråkiga färgen. Men det går kanske måla eller köpa sån där självhäftande plastfilm som ser ut som teak eller något liknande....

/Göran

Varning!!!

Göran, du får nog höra med din elkompis, om han inte känner någon VVSare.

Elrören är inte lämpliga för fiskespön.
Prova att slå med en hammare på röret (simulera bildörr).
Röret går i tusen bitar.

/Björn

Det håller nog!

Björn.
El-rör i dom här dimensionerna har ganska tjocka väggar(2mm) så jag tog helt enkelt och testade.

Test 1:Jag(82kg)ställde mig längst ut i ändan på röret
på en fot och gungade.
Test 2:Välvuxen polare(100+kg)gjorde enligt ovan.
Test 3.Slog rejält hårt med sandfylld plastklubba.
Test 4:Slog rejält hårt med vanlig hammare.

Samtliga prov utfördes med röret liggandes plant på ett betonggolv i rumstemperatur.Jag kan inte upptäcka några sprickor eller andra skador än obetydliga repor och väldigt små slagmärken efter hammaren.

Då fodralet i första hand är tänkt att andvändas vid fjällvandring så bedömmer jag att det ska hålla.

Jag har letat efter något teleskopspö eller flerdelat UL-spö men ej funnit något som känns bra både att kasta och drilla fisk med.Någon som har något förslag?Jag startar ny tråd med denna fråga!
//Göran

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg