Rulla eller Knö ?

Raskesven; sa:
När jag använder tält knölar jag ner det i en kompressionspåse, med den sida upp som jag vill ha tag i. Hemmavid hängs det upp och torkas innan det åker ner i kompressionspåsen igen, fast nu inte komprimerad.

Raskesven

Lustigt nog är det också just så fallskärmsjägare knör sina skärmar efter landning (bortsett från att kompressionspåsen då är en väska)!

;)

/ G

Så egentligen spelar det alltså ingen roll hur man gör bara man själv tycker det funkar och man kan slå upp tältet i stark vind utan jag ofrivilligt byter tältplats med 2km ;)

Då fortsätter jag att knö i tältet i påsen, det funkar bra för mig :) Men det blir skrynkligt, kan jag leva med.

// EmSt

..för övrigt tror jag skälet till att många prydligt viker och rullar sina tält är att många tilverkare skickar med så små påsar att det är enda möjligheten att få ner det!

-Lite som min första 'kompakt-sovsäck', Haglöfs Travelite från slutet av 80-talet - i sitt fodral är den onekligen ganska liten, men det beror nog mest på att man måste våldföra sig på säcken i 20 minuter för att få ner den i den minimala påsen..

/Per

Vad är värst för tält?

De flesta lättviktstält har svaga punkter i UV-tålighet och beläggningen av väv i tältbotten och yttertält. UV-tåligheten är svårt att göra så mycket åt annat än att möjligen tälta i skuggan när detta är möjligt.

Delaminering av vävarnas beläggning skulle kunna ske om belagd sida ligger mot belagd sida i packningen och sidorna klibbar ihop vid förvaring fuktigt och i värme?

Borde dock vara värre för tältet när man sätter upp det i blåst och det fladdrar än under förvaringen i analogi med segel på båtar som tar mest stryk när seglen fladdrar och inte så mycket när de förvaras eller står utspända i vinden.

Vissa tält torde må bättre av vikning och rullning. Det gäller t ex Moskoselskåtorna pga de styva glasfiberdelarna i ventilmössan upptill. Jag kan tänka mig att vissa andra ventiler också mår bäst av att rullas in i tältväven.

Jag tror att man kan få mindre volym på de flesta tält genom att rulla dem och nackdelarna med att rulla borde vara försumbara i de flesta fall. Att se till att lovartsidan av tunneltältet ligger ytterst borde inte var något problem.

Thure

tigertamjaren; sa:
Raskesven; sa:
När jag använder tält knölar jag ner det i en kompressionspåse, med den sida upp som jag vill ha tag i. Hemmavid hängs det upp och torkas innan det åker ner i kompressionspåsen igen, fast nu inte komprimerad.

Raskesven

Lustigt nog är det också just så fallskärmsjägare knör sina skärmar efter landning (bortsett från att kompressionspåsen då är en väska)!

;)

/ G

Men före nästa hopp så knös knappast skärmen ner igen. Det är ju skilland på att snabbt få undana sin skärm för att undgå upptäckt och att packa den inför nästa hopp.

Jag tycker inte liknelsen med fallskärm och tält är så bra.

/Patrik

tango; sa:
tigertamjaren; sa:

;)

/ G

Men före nästa hopp så knös knappast skärmen ner igen. Det är ju skilland på att snabbt få undana sin skärm för att undgå upptäckt och att packa den inför nästa hopp.

Jag tycker inte liknelsen med fallskärm och tält är så bra.

/Patrik

Ehu? Missade du smilfinken kanhända...

Hej
Jag viker nästan alltid mitt tält(Nammatj3). Eftersom det nästan alltid har regnat och finns skit på undersidan är det lättare att hålla rent. Det brukar inte bli på exakt samma sätt så jag ser ingen fara med veck. Förvaras alltid i påsen.
mvh
ht

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
seasteel Tält - vika/rulla eller "knöla ned i påsen" - vad tar minst plats? Bo och sova 44
mariaa Rulla eller knöka? Bo och sova 23
JMicke88 Storlek tältkamin? Winnerwell Ti Fastfold Plus M eller L? Bo och sova 1
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
brigas Hilleberg påsar; slump eller uträknat? Bo och sova 0
trulleman Anjan 2 GT(2016) eller Exped Cetus 2 Bo och sova 1
Vintervilan Carinthia Eagle eller Tropen? Bo och sova 15

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg