...men fortfarande är det så att man inte kan ta sig ur systemet utan att antingen:
1. bygga en ny jesus-punkt från bultarna som man knyter av ifrån eller att
2. sätta en ny karbin i en av säkringarna och knyta av från bara den, vilket väl är ok med borrbult men så ser det ju inte precis alltid ut.
Så vad gäller detta - och ännu mer upplägget på bilden från 20 dec - vill jag också citera vad Metolious själva skriver (med deras understrykning):
"To ... belay the leader, or the following climber, directly of one of the PAS loops... is
not a recommended use since it will leave the belayer in a very difficult situation to escape, in case of a rescue situation. The climber should always be anchored to a separate point of the anchor and never in the self belay system, when using the PAS."
Som jag skrivit tidigare tycker jag det är helt upp till klättraren att själv avgöra vilka aspekter man ska prioritera vid säkringen. Men just här behöver man faktiskt inte offra snabbhet för säkerhet. Man kan nämligen undvika problemet genom att fästa rubben i selen med en låskarbin i stället för lärkan, eftersom det är den som ställer till det.