Rovfågelsfjädrar?

En fasanfjäder eller tjäderfjäder är väl så vacker och spekakulär som en rovfågelfjäder. Visst missar man någon sorts symbolik, men det är ändå bara egenskaper som vi människor lägger på vissa djur.
 
Nu tror jag ju inte Roland medvetet skulle köpa fjädrar från en illegalt dödad rovfågel, men frågan är hur han skulle avgöra det. Ett par fjädrar kan ju tyckas vara obetydligt, men jag håller med Staffan när han skriver att man inte bör uppmuntra en sådan marknad. Det är ju dessutom olagligt. Om du nu prompt måste ha rovfågelsfjädrar så köp inte privat utan kolla som tidgare sagts med någon djurpark uppfödare eller så. Berguv nord http://www.hkust.se/berguvnord/ kan t.ex. nog avvara en uvfjäder eller två.

mvh
David
 
Det blev en stor örn av denna fjäder (*_^) Jag kommer inte att betala ett rött öre för en fjäder, eventuellt frakten till den som postar en ormvråk till mig ..*skratt*... Kanske till och med det faller under anstiftan till brott? Om jag nu väntat i fyra år för att hitta en död ormvråk - vilket det nu var - så kan jag vänta några till. Det dyker säkert upp någon vid vägarna.
Egetligen skall det vara örnfjädrar men det lär jag inte få tag på och det är inte så viktigt men några jävla påskfjädrar kommer jag inte att använda, där går gränsen. Som gammal norrlänsk tjyvjägare tillhör kronans vilt mig - vid behov - men rovfåglar får flyga, jagade bara ätbart vilt. Nu jagar jag på Willys matmarknad. Tack för alla tips iaf.... // Roland
 
Varför?

Roland
Vad som förvånar mig är att du inte hittar några fjädrar. Om jag plockat alla rovfågelsfjädrar jag hittat de senaste fyra åren kunde jag tillverkat femtio drömfångare. Vet du hur dom ser ut ;)

/Hans
 
Re: Varför?

>>Hans Utterberg
Jag tror att rovfågelsfjädrar skall vara några långa spretande grejer? För att hitta några måste man kuta i skogen och det är ju kallt och eländigt å så blir man trött i bena men du kan ju plocka några å posta till mig för jag skall bara göra tre drömfångare :p // Roland
 
Bekvämt=bra!

Ja, det är ju alltid smidigast att hitta sina rovfågelfjädrar när man åker bil. Både varmt och bekvämt.

Fast det är klart vill man ha örnfjädrar kanske man måste köpa upp sig på en 4WD och ta sig till fjälls, vad vet jag.

[Disclaimer:
Detta inlägg var avsett att ha en lättsam och glad ton.
- Om någon, på något sätt, uppfattat det annorlunda eller
- Om någon, på något sätt, tycker att det var fel att ha en
lättsam och glad ton ber jag härmed om ursäkt.

Denna disclaimer är allvarligt menad och ska inte på något sätt uppfattas som ironisk]
 
Re: Bekvämt=bra!

>>Ola Andersson
Jag tycker jag sett fler döda fågalar - och andra djur - utefter vägarna än vad jag sett i väglös skog. Var ute i dag några timmar men det var tyst därute. Det är likandant när jag är uppe i fjällen. Att jag har så svår att hitta fjädrar kan ju bero på att jag inte letar utan tar det jag hittar. Jag har faktisk sett en flygande örn uppifrån fast jag befann mig på marken .... men den tappade inga fjädrar...
Fyrhjuling och 30/06 är kanske inget dumt tips om man nu vill ha tag på örnfjädrar men då är man olaglig ju - i dubbel bemärkelse.
Det där med disclaimer fattar jag ändå inte det var för komlicerat men lite munhuggning och ironi kan ju inte skada, lite luft under vingarnna får man ha ..*flax, flax*... // Roland
 
Konservator

Kolla om det finns någon konservator nära dig dom kanske får in någon fågel som ej går att använda.
Sen äger ju dom rätt att stoppa upp rovfåglar.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg