Rovfågelsfjädrar?

Jag ger upp! Under fyra år har jag hållit på med att göra drömfångare till mina döttrar. Jag har allt utom fjädrar från rovfåglar. Sommaren 2001 hittade jag en påkörd på en motorväg men den hade legat så länga att den höll på att lösas upp. Tog några fjädrar och ringmärkningen som jag skickade in.
Nu behöver jag hjälp, om ni hittar döda rovfåglar så kan ni ju plocka vingarna och sjärtfjädrarna och skicka till mig så jag får färdigt drömfångarna.
OBS detta är inget jag gör för att tjäna pengar utan bara tre drömfångare till mina döttrar. Kontakta mig via epost för att få adress. // Med vänlig begäran, Roland
 
Ny pryl?

Berätta gärna vad en drömfångare är för något? Jag har aldrig hört talas om en sådan förut? Är det en ny fräck pryl i titan och rovfågelfjädrar som finns att köpa på naturkompaniet? ;)

Joakim
[Ändrat av Banankontakt 2003-02-27 kl 13:01]
 
hmm.. i mitt nästa liv så skall jag bli shaman, göra drömfångare och leva i nuet.. Men just nu så tänker jag fortsätta vara en obstinat skitstövel...hehe

[Disclaimer: detta är inget påhopp möjligtvis en ironisering av mig själv]
 
Det är en gammal "pryl" för att bevara barn från onda drömmar. Länken visar en enkel drömfångare men i dagens new age butiker kan de se ut hur som helst.
Mina är gjorda av björkrot och sentrådar från ren, jag har satt hårbollar av hund, häst och mina döttrars hår. Träpärlor och fjädrar för att få långa trådar och för att få den stor och snygg men jag vill helst inte ha kråkfjädrar i den. Består av enbart naturmaterial givetvis. Kan lägga ut ett foto när den först är färdig. // Roland
 
walk_alone; sa:
Jag ger upp! Under fyra år har jag hållit på med att göra drömfångare till mina döttrar. Jag har allt utom fjädrar från rovfåglar. Sommaren 2001 hittade jag en påkörd på en motorväg men den hade legat så länga att den höll på att lösas upp. Tog några fjädrar och ringmärkningen som jag skickade in.
Nu behöver jag hjälp, om ni hittar döda rovfåglar så kan ni ju plocka vingarna och sjärtfjädrarna och skicka till mig så jag får färdigt drömfångarna.
OBS detta är inget jag gör för att tjäna pengar utan bara tre drömfångare till mina döttrar. Kontakta mig via epost för att få adress. // Med vänlig begäran, Roland

Vet inte var du bor men du kan ju kontakta närmaste zoo, djuraffär eller tjuvskytt...

Annars har vi gott om vita örnar i Götet..
 
Varför rovfågelsfjädrar?

Varför måste det vara rovfågelsfjädrar?

Pröva med kråk- eller måsfjädrar. Både kråkor och måsar är rovfåglar i bemärkelsen att de fångar andra djur och käkar dem.

Men falkar, vråkar, örnar, kärrhökar, hökar, gamar etc. är ganska ovanliga. Skapa inte ännu ett hokuspokusbehov som björn- och tigerpenisar och noshörningshorn till afrodisiakum. Dessa rovfåglar har det svårt som det är idag, med samlare som stjäl ägg och fångar ungar, förföljelse och miljögifter.

/Staffan
 
Man kan faktiskt kontakta någon djurpark och fråga ifall man kan få fjädrar som djuren i fråga tappat av sig själv. Jag kan inte svära på utfallet men det kan väl vara värt ett försök.
 
Statens vilt

Jag vill inte grumla din glädje med drömfångarna utan bara informera om följande som kan vara bra att veta http://www.skof.se/fsk/hbok/handbok.htm klicka på statens vilt. Ormvråk verkar vara undantagen och den är dessbättre ganska vanlig.
Ett par fjädrar mer eller mindre har antagligen ingen betydelse, när det gället ett sådant vackert projekt :)

/Hans
 
Vill man då inte vara någon lagbrytare och inneha kungens vilt, eller inte göra sin drömfångare med kråka.. Vi notoriska flugfiskare har länge brottats med diverse "klassiska" material som tillhör utrotningshotade djur, här i Sverige så är många VÄLDIGT duktiga på att använda ersättningsmaterial och även då fjädrar..

[ http://www.artflies.com/index.html ]

Här görs klassiska och etiska laxflugor, du kan under material läsa om deras val av just fjädrar som ersättning mot fjädrar från hotade fåglar..

(jag vet att en påskfjäder inte är lika tuff som en örnfjäder men den borde passa bättre i en drömfångare då ett gott samvete är bästa huvudkudden)
 
Jäklar Roland!!

Nu fastnade jag i den här tråden, strunt samma.. Jag satt och läste på en annan sida om en som binder laxflugor och behöver ersättningsmaterial, han gick till djurparker och veterinärer för att få tag i fjädrar till sina klassiska laxflugor.. Alla tamfåglar vingklipps väl ibland, kanske även rovfåglarna på djurparkerna. Fjädrar från dessa fåglar borde väl inte påverka nattsömnen något nämnvärt...
 
FJS90/91; sa:
Jäklar Roland!!

Nu fastnade jag i den här tråden, strunt samma.. Jag satt och läste på en annan sida om en som binder laxflugor och behöver ersättningsmaterial, han gick till djurparker och veterinärer för att få tag i fjädrar till sina klassiska laxflugor.. Alla tamfåglar vingklipps väl ibland, kanske även rovfåglarna på djurparkerna. Fjädrar från dessa fåglar borde väl inte påverka nattsömnen något nämnvärt...

Smakar Örnfjäder bättre än hönsfäder??
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg