Rovdjur

Vad bör vi förändra i vårt uppträdande nu när det börjar bli gott om potentiellt farliga rovdjur i våra marker?

Jag tänker närmast på sånt som att björnsäkra sitt lägerområde. Något man gör i nord Amerika. Dvs. förvarar mat och avfall en bit från tältet upphissat i ett träd för att slippa ”oväntade besök”. På Svalbard anlägger man alltid slaskgropen en bra bit från tältet och så att man kan ha uppsikt från tältöppningen.

Riskerna är säkerligen små men om nalle blir sugen på falukorven så vill man ju hälst inte ha den med sig i tältet :)

Är det någon som har erfarenhet av sånt från äventyr i rovdjursrika områden?
 
Fresso; sa:
Vad bör vi förändra i vårt uppträdande nu när det börjar bli gott om potentiellt farliga rovdjur i våra marker?
...
Dvs. förvarar mat och avfall en bit från tältet upphissat i ett träd för att slippa ”oväntade besök”.
Det där med att hissa upp i träd funkar inte alls. Kolla in denna länk och klicka på "Finalfilmerna i Guldlon", och sedan på "Räv, Vinnaren" så förstår ni vad som händer om man försöker kringgå rovdjuren genom att spika upp maten i träd. Det är inte bara katt och björn som kan klättra, v s b.
:)
 
Strykarräven; sa:
Det där med att hissa upp i träd funkar inte alls.
Värre blir det för räven & co om maten hänger i en dunk/säck en bra bit från stammen, alternativ mellan två träd. :)

Ett annat alternativ är ju att strunta i träden och slänga ned det i en myr eller i nåt vatten.

Jag har inte provat, bara läst! Det med myr/vatten är ju dock bra för att hålla matvarorna kalla också. :)
[Ändrat av Mepps1 2006-01-28 kl 11:06]
 
Vill man har bra björntips så är Lars monsen's expeditioner i björneland en bra bok. Det finns väl ingen som har så stor erfarenhet av björnmöten i kombination med friluftsliv, mest grizzly antar jag.

Stephen herrero och larry kaniut's björn-böcker är också jäkligt spännande och bra, fast de är på engelska! Det är ju ingen tvivel om att ifall man läser tex alla dessa böcker så kan man undgå de klassiska "få en björn över sig-felen"..

Fast en sak som alla "björnexperter" är eniga om är ju att ibland spelar det ingen roll vad man gör/gjort - man kan få en björn över sig oansett! :)

Men det är ju mest i alaska och däromkring man bör vara rädd... eller..
http://www.bokklubben.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=146512
 
Fresso; sa:
Vad bör vi förändra i vårt uppträdande nu när det börjar bli gott om potentiellt farliga rovdjur i våra marker?

Gott om!!!! Vad är det vi talar om för siffror max 2000 björnar och i samanhanget en handfull vargar. Vilken som helst stadsgata en fredag/lördag kväll i våra städer innebär antagligen en betydligt större risk.

Själv är jag uppväxt i en liten by 15 mil norr om östersund. Antagligen en av sveriges björnrikaste platser. Visst ser folk björn ibland, speciellt i samband med jakt. Trots att det antagligen är hundratusen jägare ute i september skjuts bara några stycken björnar per år(20-30).

Skulle samma mängd jägare gå ut här i stan dvs Östersund en fredag kväll och decimera stammen bråkande homosapiens skulle det nog bli mångdubbelt fler.

Jag tror att man ska försöka att undvika att blanda ihop svenska brunbjörnar med nordamerikanska grisly
björnar. De är större och av den anledningen ett större hot.

De björn attacker jag läst om har uteslutande handlat om järgare som på ett eller annat sätt satt sig i situationen själv. I vissa fall genom direkta dumheter samt att björnar anfallit i samband med att man skjutit på dom och de inte har dött snabbt nog. Jag har i alla fall inte hört talass om någon bärplockare som blivit anfallen och det finns minst lika många såna som jägare.

Sen finns det alltid en grupp människor som tenderar att överdriva faran av en eller annan anledning. Sen må det vara rädsla, okunskap eller egen vinning i någon form.
 
sweden_faltboot; sa:
Sen finns det alltid en grupp människor som tenderar att överdriva faran av en eller annan anledning. Sen må det vara rädsla, okunskap eller egen vinning i någon form.
Är det bara jag som på Discovery sett dokumentären om mannen som försökte göra den björnsäkra dräkten?

Björndräkten mark IV var för tung, så när mannen vältes med dräkten kunde han inte ta sig upp. Mark V var däremot bättre uppbyggd med kolfiber och kevlar, och tålde motorsågar, påkörningar av pickups och diverse tillhyggen. Det är en av de roligaste dokumentärer jag sett, särskilt när killen sitter i dräkten och blir påpucklad av basebollträn, kastad nedför en brant, rammad av stockar och en lastbil etc! Tror mark V bara vägde kring 50 kg, vilket med den låga dollarkursen vore klart värt att importera från USA. Då kan man röra sig helt fritt i markerna, och vilken motion man skulle få sen!
 
Strykarräven; sa:
Är det bara jag som på Discovery sett dokumentären om mannen som försökte göra den björnsäkra dräkten?
Den har jag sett också! Den var ju vara sååå bra! :)

Men vad, finns den dräkten att få köpt? haha!! Vet du vart? Jag har för mig att han hade betalat hutlösa summor till material etc för att få byggt den?