Gått Danderyd-Norrtälje
Jag gick Roslagsleden mellan Danderyd och Norrtälje, den 25-29 juli. Jag sov två nätter i vindskydd och två i tält. Den första natten i vindskydd, vid Lilla Harsjön (strax efter Lövhagen) var jag helt ensam och badade i sjön också och den andra natten vid sjön Viren (strax innan Wira Bruk) kom det två andra vandrare. Inte direkt trångt med andra ord.
I vandringsguiden Roslagsleden, som innehåller ett tunnt häfte och en karta, är alla vindskydden utmarkerade. Det var egentligen bara det första vindskyddet jag inte hittade, det vid Vallentunasjön. Jag gick då vidare och sov i tält en bit längre fram.
Kartan är bra, men häftet ger bara viss vägledning. Min största fundering var vattenfrågan. Var kan man fylla på vatten? Därför hade jag med mig ganska mycket vatten. I någon av böckerna (som jag bara sneglat i) står det lite mer uförligt var man kan fylla på vatten. Jag fyllde på i någon sjö vid något tillfälle och även fran en brunn med pump. Jag lever än, hehe.
Jag gick i vanliga löparskor, blev alltså blöt om fötterna. Så här i efterhand kan jag konstatera att det inte var det bästa när man är ute så många dagar. På vissa sträckor var det rejält blött, och kängor hade varit bättre. Jag har gått i fjällen med löparskor och har aldrig haft bekymmer med det. Nåja, nog om det.
Jag har en Suuntu Ambit 3 Run, inställd på 100 timmar. Hade 40 % batteri kvar när jag var hemma. Den loggade inte 120 km, utan 114 km. Men ganska grymt att den kan logga så länge, även om den tappar lite då den inte har gps-kontakt så ofta.
Under min vandring mötte jag totalt sex vandrare, varav jag gick förbi två som satt upp sitt tält i ett vindskydd, två som sov i samma vindskydd som jag och två som jag kom i kapp. De var de enda sex personerna som gick leden som jag såg. För övrigt var det svampplockare och folk ute med sina hundar och några som promenerade. Jag blev lite förvånad över att det var så få jag mötte, men det gjorde inte mig någonting. Jag ville ha en lugn vandring, och träffar folk under resten av året, så det här var perfekt.
Tungt Trangiakök, ett tungt tält, tung sovsäck och tungt liggunderlag. De fyra sakerna ska inte med på nästa vandring. Snarare ordet ”lätt” istället för ”tungt”.
Dagsetapperna var som kortast knappt 14 km, som längst knappt 33 km. Jag delade upp dem mentalt och tog pauser såklart. 33 km var för att komma ikapp, när första dagen blev lite kort.
Sträckan Grisslehamn-Norrtälje vet jag ingenting om. Kartan köpte jag i Kartbutiken, samma dag som jag började vandra. Jag hade alltså inte innan rekat var vindskydd fanns, var jag kunde fylla på vatten eller hur sträckningen var. Normalt är jag ganska noggrann och planerar ordentligt. Nu ville jag bara ut och sköt lite från höften. Den här egentiden, den behövde jag. En fjällvandring i Sarek brukar jag planera väldigt noga.
Thomas /etappansvarig för etapp 2 på Sörmlandsleden