Rohloffvevparti - en klinga

Jag behöver byta ut mitt tredelade vevparti till ngt enklingat som passar till Rohloff.

Men jag blir inte klok på principerna bakom vevpartipartiförsäljning..

Var hittar jag ett någorlunda prisvärt enklingat (stål 38t)?

Är fyrbultinfästning vanligast?

Är måtten på ex. fyrbultsinfästning standardiserat?

/ john
 
Nexus?

Nexusvevar med 1 fast drev som passar till Nexus 8 och sjuväxlade nav kanske kan vara något? Vill minnas att höger och vänstervev kostar ca 300 Kr. Men passar dessa till din vevaxel och hur blir det med kedjelinjen?

Thure
 
Thure

Jag kikade på just de nexusvevarna, men det går nog inte just pga kedjelinjen.

Tydligen måste man ha spacers någonstans på vevpartiet, men jag har inte greppat var man sätter dom?
 
Johnboy; sa:
Thure

Jag kikade på just de nexusvevarna, men det går nog inte just pga kedjelinjen.

Tydligen måste man ha spacers någonstans på vevpartiet, men jag har inte greppat var man sätter dom?

Kedjelinjen fixar man ju med rätt längd på vevlagrets axel!
Köp det här vevpartiet,
http://www.hubjub.co.uk/stronglight/stronglight.htm
närmare bestämt Impacten för 44£ längst ner, även det samma som Sugino XD. Klicka på Surly rings och köp ett 38 ståldrev.

Gå till en välsorterad cykelaffär och be verkstan att montera kedjedrevet med ett fyrkants Shimano 53 eller 73 vevlager, med rätt längd, som ger en bra kedjelinje. Eller köpchansa för att montera själv och be snällt att få byta om längden är fel.
Spacers mellan vevlager och vevarm har jag aldrig hört talas om, eller har jag missförstått din fråga.

Rohloffnavet är mycket bra, har själv kört ett knappt år med det.
 
Kenneth, tack för tipset, jag är svag för stål.

De där vevarna passar alltså ihop med vanligt förekommande lager som jag kan köpa hos min LBS, 53 och 73, syftar det till längd eller?

Fick du till kedjelinjen utan att använda spacers på på klingan?

John
 
Ang. vevar med enkelklinga

Skulle liksom Kenneth rekomendera Stronglight.
110 bcd var den gamla MTB-standarden som numera kallas för compact på landsvägscyklar. Så klingor kommer det finnas gott om framöver.
Impact fick toppbetyg i engelska Cycling Plus och är lättare än Stronglights dyrare vevar för fyrkants vevlager. Väljer du trippel eller dubbel vevar med 38t klinga i alu är du "framtidssäkrad" om du vill byta klinga eller använda dem på en annan cykel:
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=125001
http://www.cykelnetto.com/shop/?artnr=125031
http://www.cykelnetto.com/shop/

Men prova och ring Billy (Knivsta) innan och kolla. Ev. kan han ordna ett sett med vevar, klinga och kortare klingbultar för enkel-klinga.
[Ändrat av PeterT 2006-09-29 kl 20:54]
 
Johnboy; sa:
De där vevarna passar alltså ihop med vanligt förekommande lager som jag kan köpa hos min LBS, 53 och 73, syftar det till längd eller?

Fick du till kedjelinjen utan att använda spacers på på klingan?

John
53 är Shimano LX och 73 är Shimano XT. På nedanstående länk så kan du ju se en del exempel på båda i olika axellängder med vevlagerbredd (rätt term?) 68 eller 73 mm.

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...00&btg=0&varumarke=000&artgrp=334&Kampanj_ID=

53;an har vevaxellängd från 107-127mm så det bör ju finnas någon längd som ger en bra kedjelinje för dig. På min sitter det 110mm längd som funkar bra och de, "Impacten" bör ju fungera med SHm fyrkants. Osäker så maila till Hubjub.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg