Först Dina frågor: Vid goda förhållanden är skillnaden mellan V-bromsar (som faktiskt är väldigt kraftfulla p g a sin hävstångseffekt) och skivbromsar marginell. Däremot skiner skivbromsar i snö, is, smutsigt väglag, och långa backar. I sådana förhållanden är de överlägsna när det gäller bromsverkan. Jag talar då om en bättre skivbroms, t ex Shimano XT, Hayes, el Hope. Bortsett från en mkt mer pålitlig bromseffekt har de också fördelen att de inte sliter fälg.
Ock så några kommentarer till vad Thorn skriver:
On a loaded touring cycle, the extra weight and (potential) prolonged braking, a mountain bike disc brake system cannot cope with the extra heat & forces generated. The discs will warp & brake fluid can boil.
Detta är komplett osakligt. Med fälgbromsar o en full-lastad hoj, eller BOB, blir fälgarna extremt varma i långa nedförsbackar — t ex i Alperna, Klippiga Bergen, och Himalaya — och det är ofta nödvändigt att stanna för att låta dem svalna, är det tillräckligt brant inträffar det även när man åker utan packning.
Med skivbromsar byggs hettan upp på skivan istället o den är mycket mer tålig, eftersom den gjord för det, och i det fall värmen sprider sig så börjar inte bromsoljan att koka, istället expanderar den med påföljd att bromsen bromsar allt hårdare tills cykeln stannar. Bättre bromssystem har mekanismer som motverkar detta fenomen. Och på störtloppshojar har man dessutom större skivor.
Disc brake pads are also susceptible to oil contamination. This ruins the pad material and renders the brake operation useless. Think of obtaining spare brake pads whilst on tour.
The same issues apply with the brake fluid in the hydraulic systems. Think about bleeding the brake fluid at the roadside.
Jag har använt XT skivbroms i två år och har aldrig varit med om oljeläckage. Ett par bromsklossar håller ca 300-400 mil. De är inte svårare att byta än vanliga bromsklossar. Blödning är något man gör mkt sällan. Kanske en gng per 400 el 500 mil och knappast något man gör vid vägkanten, eftersom behovet kommer gradvis, man kan åka långt, mycket långt från det att man känt de första symptomen på att det börjar bli dags.
Det är aningen bökigare att fixa punkor, i varje fall innan man lärt sig att sikta in skivan i bromscaliphern, kräver mer precision än med ett vanligt hjul särskilt om det är ett bakhjul.
These isues are why we dont recommend disc brakes for touring. If there is an appropriate disc brake for touring it probably exists on a motorcycle!!
Anledningen förefaller mig närmast vara att Thorn inte hängt med när det gäller skivbromsfästen. I Europa o USA borde det inte vara minsta problem. Det finns knappt en stad där det inte finns någon verkstad som kan göra mer komplicerade saker på dem om så skulle behövas. För egen del funderar vi på att eventuellt använda skivbromsar även i Asien, trots att bristen på verkstäder, eftersom vi funnit våra XT-bromsar så pålitliga och i det närmaste underhållningsfria. Det vi oroar oss mest för är att hydralkablarna skulle kunna skadas i någon transport.
Om du har råd med en Thorn skulle jag föreslå att du tar en titt på
Seven, som gör gudomliga touringhojar. Ett par av deras MTBs kan också byggas för touring, särskilt Verve.
Per