Jag tycker att gaskök är meckiga på vintern. Man måste värma tuben hela tiden: säg att du haft tuben innaför jackan den senaste timmen innan snön ska smältas, då kanske tempen är +5. Sen sätter du igång att elda, då pyser gas ut och tryck o temp sjunker (som att släppa luften ur ett däck). För att fortsätta smälta snö måste jag då värma tuben, antingen med mig själv vilket gör att man inte får så mycket annat gjort, med en värmekudde, ännu en grej att hålla rätt på, eller med köket, vilket också är meckigt.
Det påstås ibland att gaskök är pålitligare, och det kanske stämmer. Av egen och bekantas erfarenhet vet jag dock att det som oftast pajar är slangen, och gaskök för vinterbruk har också slang, annars funkar inte förvärmning och uppochned-vändande.
Jag är visserligen ingen friluftsexpert som skriver böcker och kan uttala mig tvärsäkert om rätt och fel, men jag har testat bensin, frilufts-gas, riktig gasol och fotogen på vintern och för en hyffsat lätt tur vinner fotogen tätt följt av bensin i min packlista. Effekten är hög, man vet hur mycket bränsle som är kvar, och jag slipper mecka med att värma tuber.