Röstnavigering med lapptop

Hej !

Detta måste vara ett bra program (Alturion)i alla fall om man är blind men ändock vill ut på vägarna och fara :))

mvh olsson826

Segt

Letade lite info på nätet och hittade dels att man inte verker kunna köra det på datorn för navigering i bilen och dels att det ska vara välddigt segt så jag tror jag hoppar över med att försöka..

Segt ?

Hej !

Vadå segt ???? undrar vem eller vad som e segt i dett fall.

Kopierat från Alturions hemsida....

Alturion™ GPS Professional 6.0 is a professional GPS navigation solution for PDA and laptop with actual traffic information.

För dom som kan engelska är det ganska uppenbart att Alturion fungerar både med PDA och Laptopp.

mvh olsson826

Alturion är ett belgiskt program och säljs mkt här i Belgien. Det funkar både på PPC och PC, har sett deet demonstrerat på diverse mässor. Inte säkert att svensk trafikinformation har samma protokoll som de på kontinenten dock.

Själv avvaktar jag de jämförelser som torde komma på http://www.gpspassion.com mellan nya TomTom 5 och Alturion.

Alturion

Hej !

Så har jag då testat Alturion GPS 6.0 PRO.

Det var precis så segt som SankaBoy hade hört talas om

och inte bara det :-(

Det var instabilt och låste sig flera gånger för mig.

Det hade uppenbara problem att navigera.

Det finns inte mycket posetivt att säga om detta program.

mvh olsson826

Det vore intressant att höra mer.

Under vilka förhållanden skedde testet? Jag antar att du inte köpte programmet för att testa det.

Segt på vilket sätt? Var programmet långsamt eller fanns det en fördröjning i positioneringen? Provat på vad, laptop eller PDA? Var skedde låsningarna? Vilken sorts antenn använde?

jonasolof; sa:
Det vore intressant att höra mer.

Under vilka förhållanden skedde testet? Jag antar att du inte köpte programmet för att testa det.

Segt på vilket sätt? Var programmet långsamt eller fanns det en fördröjning i positioneringen? Provat på vad, laptop eller PDA? Var skedde låsningarna? Vilken sorts antenn använde?

Bara jävligt segt på datorn...

Det kanske finns någon mer ingående test på nätet? GPSpassion säge sig ha ett Alturionforum men jag kunde inte finna det nu. Hittade heller inget test av Alturion 6 Pro. Ska se om jag kan låna en PDA med programmet när jag kommer åter till Belgien.

Väntar dock själv mer på TT5.
[Ändrat av jonasolof 2005-05-20 kl 08:02]

Har nu testat Navigon 4.2. Massa fina saker som ex. logging till körjournal. Mycket knepigt gränssnitt, ej svenska röstkommandon, segt och att 3D vyn är sämre än ex. Tomtom 3 och Mapsonic. Det som var förvånande bra är de muntliga köranvisningarna talar om mer vad jag ska göra efter exempelvis när jag lämnat en rondell.

Hej !

Jag testade Alturion på min laptop en Dell Latitude 505D

Pentium m 1.7ghz 512 mb ram.

Gps Fortuna U2 USB

Du undrade när programet hänger sig och på det kan jag bara säga att jag inte testat Alturion särskilt nogrant ännu men jag kan lugnt påstå att det finns flera olika situationer när detta händer :-(

Programet låser sig tex när jag försöker skapa en ny rutt och beräkna körsträckan om jag inte först kopplar bort gps från laptopen

Det beräknar vägarna helt fel emellanåt :-( med andra ord den verkar inte kunna några som helst trafikregler

Istället för att tex ta en avfart åt höger och sen köra över den väg man just kom på så vill den att man kör över dubbla markeringar och svänga åt vänster vilket ju inte är så bra.

Den har i ett fall kalkylerat helt fel i en rondell där den skulle ta väg 3 ut ur rondellen Alturion ville istället ta en liten sväng typ 50m in på väg 2 och sen tillbaks och ut på väg 3 :-(

Jag har fått röstangivelse att svänga höger när jag egentligen skulle svänga vänster detta även om rutten var markerad på kartan att svänga vänster.

När den gör en omberäkning av rutten vid felkörning så tar den onödigt långa omvägar istället för att snabbt vända dig på närmaste ställe.

Det är också mycket osmidigt att skapa nya rutter på ett enkelt sätt.

Man kan inte ange en startpunkt från den plats man befinner sig på om inte det redan finns en sådan förproggramerad waypoint på det platsen.

Men som sagt jag har inte haft tid att testa så noga men som det nu verkar så har jag inte mycket posetivt att säga om Alturion tyvärr :-((

Kanske har jag något fel på min installation vilket jag iofs betvivlar då jag redan ominstallerat progget flera gånger .

Kanske har jag virus i min dator vilket jag också betvivlar då jag alltid har mina antivirus,brandväggar uppdaterade.

Om jag får det att fungera bättre så lovar jag att återkomma med den isåfall glada nyheten.

mvh olsson826

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SankaBoy Röstnavigering i tex bilen Navigering 7

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg