Rörligt höftbälte: måste eller fluga?

Ingen fluga

Jag har en MacPac med rörligt höftbälte och jag tycker att det är kanonbra när man går på någorlunda slät mark. Ryggsäcken rör sig betydligt mindre när man går och det bör ju spara energi. När det blir brant eller ojämn terräng kan det dock upplevas som lite instabilt men då kan man på min ryggsääck spänna åt bältet med två remmar som gör att det i princip uppför sig som ett fast bälte.
Rörligt höftbälte rekommenderas alltså!

/Markus
 
2 sätt

GustavOh; sa:
Hejsan.
Det senaste på ryggsäcksfronten verkar ju vara de rörliga höftbältena.
Har någon (som befinner sig i den verkliga världen, dvs mellan lägren "Farfars päronsäck är fortfarande oöverträffad" och "Har du inte senaste modellen av klätterhaus värsting är du en fara för dig själv och andra.") något klokt att säga om dessa?

Hur fungerar de i praktiken på en flerdagarsvandring? Håller infästningen?
Älskar man rörligheten, eller blir det bara instabilt?
Är det en smakfråga om man lägger en extra tusing på att obehindrat kunna vicka på höfterna eller på något annat kul?

Ingen fluga, min gamla klättermusen granit hade rörligt d v s enpunktsupphängt bälte redan 1991. Modan-säckarna samt flera andra israeliska säckar och även Haglöfs har haft denna typ av infästning länge på vissa modeller.

Det andra sättet att få rörligt höftbälte är att sy fast sidostyckena på höftbältet i mitten av ryggsidan och lägga en ryggkudde över. Det blir inte lika tokrörligt som med en "led" eller skruv men tillräckligt rörligt för att inte hindra det naturliga rörelsemönstret. Norröna har den senare typen av centrumsytt höftbälte på sina rammodeller.

Skillnaden mot att bära en säck där höftbältet sitter fast längst ut i hörnet på säcken är stor, man slipper lyfta säcken varje gång man tar ett högt kliv.

Mvh,

J
 
Re: 2 sätt

joru; sa:
Ingen fluga, min gamla klättermusen granit hade rörligt d v s enpunktsupphängt bälte redan 1991. Modan-säckarna samt flera andra israeliska säckar och även Haglöfs har haft denna typ av infästning länge på vissa modeller.
Är det verkligen tidsperspektivet som avgör vad som är en fluga?
Är inte en fluga något som alla "ska" ha under en kortaretidsperiod trots att det kanske inte är en särskilt vettig grej?
 
Mailade och frågade en kompis som läser till kiropraktor om det här med att kunna röra på höften när man bär tungt. Detta var hans svar (tyvärr saknas å, ä och ö)

Rent bio mekaniskt, laser du upp hofterna med t ex balte/ryggsack/tighta
byxor sa kan inte hofterna rora sig i naturliga rorelser och darmed maste
kroppen kompensera genom att sista landryggskotan( bara ett exempel av vad
som kompenserar) maste ta upp de rorelser som hofterna nu inte klarar av.
Resultat kan bli forslitningar och smartor av rygg, hofter,knan,fotleder.
 
Re: Re: 2 sätt

hanspers; sa:
joru; sa:
Ingen fluga, min gamla klättermusen granit hade rörligt d v s enpunktsupphängt bälte redan 1991. Modan-säckarna samt flera andra israeliska säckar och även Haglöfs har haft denna typ av infästning länge på vissa modeller.
Är det verkligen tidsperspektivet som avgör vad som är en fluga?
Är inte en fluga något som alla "ska" ha under en kortaretidsperiod trots att det kanske inte är en särskilt vettig grej?

Tja, vettig grej, om du med det ifrågasätter rörligt höftbälte så håller jag inte med, inlägget ovanför sammanfattar varför.

Mvh,

Johan
 
Re: Re: Re: 2 sätt

joru; sa:
Tja, vettig grej, om du med det ifrågasätter rörligt höftbälte så håller jag inte med, inlägget ovanför sammanfattar varför.

Mvh,

Johan
Nej nej, när jag köpte ryggsäck ifjol kände prylbögen inom mig att röröigt höftbälte var ett måste:)
 
Hörrni, tack för svaren.
Beträffande flugor och tidsperspektiv är väl allt som tillkommit sedan man senast handlade ryggsäck en fluga. I synnerhet om man undermedvetet önskar att finessen funnits då. ;-)

Få se om det blir något nyinköp den här säsongen eller om jag skall plåga rygg och axlar ett år till.
 
Har inte följt denna utveckling!

Det verkar som om detta var lösningen på alla mina problem. Ända sedan jag köpte ett höftbälte till min gamla Fjällräv på 70-talet har jag känt mig låst i höfterna, och det har också gett mig problem. Trodde det var mig det var fel på. Kan någon tala om vad jag skall köpa för något till min gamla Fjällräven expedition, eftersom det gamla bältet ändå blivit för kort! Dom omtalade bältena från Norröna eller Klättermusen, går dom att köpa lösa, och går dom att fästa på min gamla ramryggsäck?
\C
 
Jag har aldrig känt mig låst i häfterna och nu i helge när vi var ute med våra scouter passade jag på att försöka kolla hur mycket mina höfter rörde sig. Jag noterade att de verkade inte röra sig alls, trots knatande uppför en brant backe (slalombacke).

Jag antar att det alltså är ganska individuellt hur man går. Det är möjligt att det också beror på hur tungt man bär, jag ska lasta min Alaska full med vattenflaskor hemma och knata uppför trappen och se om jag känner att det röra sig.
 
Re: Har inte följt denna utveckling!

cwmint; sa:
Det verkar som om detta var lösningen på alla mina problem. Ända sedan jag köpte ett höftbälte till min gamla Fjällräv på 70-talet har jag känt mig låst i höfterna, och det har också gett mig problem. Trodde det var mig det var fel på. Kan någon tala om vad jag skall köpa för något till min gamla Fjällräven expedition, eftersom det gamla bältet ändå blivit för kort! Dom omtalade bältena från Norröna eller Klättermusen, går dom att köpa lösa, och går dom att fästa på min gamla ramryggsäck?
\C

Norrönas nuvarande rambälte går att köpa löst till hutlöst pris tyvärr. Detta bälte tillåter höften att röra sig men är inte lika "löst" som ett helt frisvängande bälte. De senare har som gemensam nämnare att de rör sig runt en central punkt. Enligt rykten kommer dock Norröna med ett sådant helt frisvängande höftbälte till sina rammodeller inom de närmaste månaderna.

Egentligen borde man kunna ta vilket bärbälte som helst, gå till skomakaren och be att få en kraftig centralt placerad rem fastsydd och fästa den i lämpligt tvärstag på ramen.


Mvh,

J
 
Vill inte byta bort mitt höftbälte

Jag har, likt Fafner och någon till, haft min Klättermusen Gnejs sedan 89 eller 90. Ser f.n. ingen anledning att köpa ny rygga. Höftbältet är jätteskönt och fungerar utmärkt för min rygg. Man får reglera remmarna lite olika beroende på packningsvikt och stigning, men det lär man sig på 30 sekunder.

Tycker absolut inte att det är en fluga, men ett måste?? Beror väl på hur mycket man använder ryggsäck och om man lätt får ont i ryggen. Det är en jättebra uppfinning, går säkert att kopiera om man är av den händiga sorten och har tillgång till grov symaskin.

/Staffan
 

Liknande trådar