Rörlig inspiration inför säsongen

Kan nog vara Polen, fanns ju en plurrningsfilm också där han snackar polska från vaken. Den som kan polska kan gå in på: http://www.tripskate.pl och berätta vad som står där. Förutsättningarna för skridskoåkning i Polen är goda, även om fokus tidigare mest legat på isjakt, t ex har landet fostrat en 7-faldig världsmästare i isjakt.

-Palle

thureb; sa:
Musiksmak kan naturligtvis diskuteras i det oändliga. Ofta blir det mycket vindljud när man spelar in en skridskofilm vilket kan låta rätt enerverande. Om filmaren åker skridsko så dominerar ljuden från filmarens andhämtning och skridskor etc.
Thure

Nu var inte min avsikt att propagera för någon viss musiksmak här, utan snarare att mana till viss försiktighet då man ljudlägger sin film - just med tanke på att folk tycker väldigt olika om musik.

På de tre filmsnuttar du pekade ut tyckte jag att varken vindljud eller filmarens andhämtning var störande. Men vindljud i mikrofonen är annars ett välkänt problem för t.ex. reportrar - lösningen där är någon form av "tjock strumpa" över mikrofonen (detta kräver förstås en extern mikrofon, och anslutningskontakt för en sådan saknas nog på de flesta kompaktkameror). Och så kan man försöka filma när det är medvind snarare än motvind - då blir åkningen också mindre ansträngande, vilket förhoppningsvis get filmaren en såpass lugn andhämtning att den inte stör.

Om man å andra sidan är ute efter att filma just stor fysisk ansträngning, då stör väl knappast en kraftig andhämtning - den hör ju liksom till då. Var för några veckor sedan på ett föredrag av Fredrik Sträng (äventyraren som besteg de sju kontinenternas högsta bergstoppar förra året) där han bl.a. visade filmer från sina toppbestigningar. Där hörde man andhämtningen mycket tydligt på filmens ljudspår - och det kändes helt rätt.

Upplösning 720x480 25bps

Hej,

På länken nedan är formatet något större, 720 x 480 och 25bps.

http://www.bertilstolt.se/video/isvideo/storakedjen.wmv

Olika skridskoljud kan man spara i sin ljudbank och lägga på film det passar till

Musik är copyright skyddad - Välj fri musik för WEB publicerad film.

Mitt WEB hotell förbjuder videofiler, motiveringen är att det genererar för mycket trafik vilket drabbar andra kunder. Så använd länkarna sparsamt, tanka ner filen till din hårddisk om du vill se videon flera gånger, annars kanske dom sparkar ut mig.

Någon som känner till ett generösare WEB hotell vad beträffar detta?

Bertil S

Re: Re: Mera youtube

pausch; sa:
thureb; sa:
Att lägga på musik och att redigera förhöjer tittarnöjet avsevärt liksom att växla mellan närbilder och gruppbilder.

Jag tycker dock man ska tänka sig lite för innan man lägger på musik, och inte bara klämma dit någon av sina egna favoritlåtar. Olika människor har olika musiksmak, och det man själv gillar skarpt kanske andra inte alls tycker om. Jag såg något skräckexempel på detta för kanske någon månad sen, där den som gjorde skridskofilmen hade lagt på nån mainstream-hårdrock på hög ljudvolym, som helt dränkte alla de naturliga ljuden. Den filmen slog jag av ljudet på, och såg den som stumfilm. Sådan musik passar bättre i mörka trånga källarlokaler - ute på isvidderna passar den inte alls.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41328
pausch; sa:
Dock finns det ett gäng traditionalister som opponerar sig. Detta är inget unikt för skridskoåkning utan förekommer inom många andra aktiviteter: när folk kommer på nya sätt att göra saker dyker traditionalisterna upp och säger "....men så SKA man ju inte göra....".

;-)

Re: Re: Re: Mera youtube

rosengrenerik; sa:
pausch; sa:
thureb; sa:
Att lägga på musik och att redigera förhöjer tittarnöjet avsevärt liksom att växla mellan närbilder och gruppbilder.

Jag tycker dock man ska tänka sig lite för innan man lägger på musik, och inte bara klämma dit någon av sina egna favoritlåtar. Olika människor har olika musiksmak, och det man själv gillar skarpt kanske andra inte alls tycker om. Jag såg något skräckexempel på detta för kanske någon månad sen, där den som gjorde skridskofilmen hade lagt på nån mainstream-hårdrock på hög ljudvolym, som helt dränkte alla de naturliga ljuden. Den filmen slog jag av ljudet på, och såg den som stumfilm. Sådan musik passar bättre i mörka trånga källarlokaler - ute på isvidderna passar den inte alls.

http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=41328
pausch; sa:
Dock finns det ett gäng traditionalister som opponerar sig. Detta är inget unikt för skridskoåkning utan förekommer inom många andra aktiviteter: när folk kommer på nya sätt att göra saker dyker traditionalisterna upp och säger "....men så SKA man ju inte göra....".

;-)

Är det Herr Felfinnare som är i farten? ;-)

Åker långfärdsskridsko gör man (i alla fall jag) för att man själv gillar det, inte för att andra ska tycka det ser vackert ut. Och gör man en film som man bara tänker se på själv kan man göra likadant - strunta i hur andra tycker den är, klämma dit den egna favoritmusiken på ljudspåret, etc. Men gör man sådana filmer, varför lägga ut dem på Nätet?

Skridskoåkningssituationen blir förstås också annorlunda om man åker huvudsakligen för andras skull, t.ex. om man är konståkare och vill ha en publik som tycker man åker vackert.

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg