• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Rönnnbär+snö=sant

SPÅ VÄDRET?????
Vad har det med saken att göra?

Det här handlar ju om att konstatera att det var mycket rönnbär och mycket snö - eller vice versa - i år igen.
 

avslutad210712

Gäst
SPÅ VÄDRET?????
Vad har det med saken att göra?

Det här handlar ju om att konstatera att det var mycket rönnbär och mycket snö - eller vice versa - i år igen.

Handlar kanske om att folk på hösten brukar säga att det blir mycket snö till vintern därför att rönnen har lite (eller mycket rönnbär) och om inte det är att spå vete attan vad det är :)
 

avslutad210712

Gäst
öringen;328281 sa:
Men borde inte snön trilla ner enbart på grannens tomt då? :)

Om inte annat kanske jag kan anlita en traktor som ser till att all snö hamnar hos honom speciellt eftersom hans tont ligger 2 meter lägre :)
 
Senast redigerad av en moderator:
SPÅ VÄDRET?????
Vad har det med saken att göra?

Det här handlar ju om att konstatera att det var mycket rönnbär och mycket snö - eller vice versa - i år igen.


Jag kanske uttrycket mig oklart, naturligtvis är det inte direkta spådomar. Man studerar navelluddet och konstaterar sedan om det kommer att bli mycket snö eller ej. Det är ju mycket väl jämförbart med att studera en enskild rönn och bedöma om det är mycket rönnbär.
 
Man studerar navelluddet och konstaterar sedan om det kommer att bli mycket snö eller ej. Det är ju mycket väl jämförbart med att studera en enskild rönn och bedöma om det är mycket rönnbär.

En annan tanke är såklart att använda sig av Utsidan-forumet.
Man skapar en tråd som heter "Hjälp!", i vilket man frågar vilken ryggsäck som är bäst och huruvida det blir mycket eller lite snö i år.

Använder MAN VERSALER OCH besynnerlig ... SATSBYGGE FÅR man .......... till slut ......
- TILLRÄCKLIG MÅNGA SVAR
- FÖR ATT HA ....
- ETT STATISTISKT **UNDERLAG**
 
Senast ändrad:
Jag kanske uttrycket mig oklart, naturligtvis är det inte direkta spådomar. Man studerar navelluddet och konstaterar sedan om det kommer att bli mycket snö eller ej. Det är ju mycket väl jämförbart med att studera en enskild rönn och bedöma om det är mycket rönnbär.

I rest my case...men det vore intressant om du hade meddelat innan vintern vad navelluddet förtäljde.


peter
 
105cm snö på vårt "mätställe" på gården,dvs där snön faller rakt ned oh ingen skottar etc.
det är mycket sällan vi haft 1meter,50-70cm brukar det bli.
Nu fortsätter det bara snöa på.
och -det var förrresten lite rönnbär i höstas.
 
105cm snö på vårt "mätställe" på gården,dvs där snön faller rakt ned oh ingen skottar etc.
det är mycket sällan vi haft 1meter,50-70cm brukar det bli.
Nu fortsätter det bara snöa på.
och -det var förrresten lite rönnbär i höstas.

Den varmaste vintern sedan mätningarna började nån gång på Hedenhös tid...


peter
 
....och hela tiden kom det bara mer och mer och mer........

Vi har hur mycket snö som helst och det har aldrig varit under minus 30 i vinter.
Mysko vinter!

Glömde dock att kolla rönnbären men jag tror att det var lite (eller var det förra hösten).

Just nu snöar det dock inte. Hurra!!!!!

Vet inte om detta inlägg gav något men det var kul att skriva i alla fall......