Rödpunktsikte..........
Hej David!
Det år svårt att råda dig då jag inte vet hur markerna där du jagar mest ser ut.
Generellt kan man säga att RP-siktena gör sig bäst vid snabba skott och kortare avstånd (upp till 80-100m).
Fördelarna med ett RP-sikte är flera: Oftast lättare
vikt, inga Parallaxproblem (den "mörkning" du kan få kring kanterna på linsen i ett kikarsikte om du inte ställt in det rätt i längd från ögat räknat ((olika känsligt beroende på kikarsikte, vissa har parallaxjustering !!)), du får målet i skala 1:1 (målföljningen kan upplevas bättre då man skjuter med bägge ögonen öppna) och i allmänhet upplever jag RP-siktena mer "Stryktåliga" än kikarsikten.
Den största nackdelen som jag upplevt kan å andra sidan vara just avskaknaden av förstoring (förmågan att "Zooma" in för att kontrollera att det verkligen är ett skjutbart djur jag tänker fälla).
Det finns givetvis RP-sikten som har forstoringslinser/tillsatser, men jag tror inte att jag har sett något med större förstoring än 4 ggr (ingen Zoom ).
Kikarsikten däremot kan vara bättre på längre håll (100-150 meter). Dom flesta skyttar jag känner använder variabla (zoom) sikten. Större utgångspupill
(främre lins) ger ett bättre mörkervärde/ljusinsläpp, vilket gör att du kan använda siktet vid sämre ljusförhållande.
Funderar du på ett kikarsikte skulle jag rekommendera ett med något lägre förstoring (ung. 1,5-6 ggr.) eftersom ju större förstoring du använder, desto större
är risken för att du upplever att hårkorset inte ligger "stilla" på målet (alla rörelser förstoras också !!).
Återigen, svårt att råda, men jag tror att jagar du i varierade miljöer så kommer du inte ifrån att du oftast kan komma att behöva både och..........
Ps. Om du funderar på ett RP-sikte kanske du ska titta lite närmare på ett sk. "Scout"-montage (ett framflyttat RP/kikarfäste).
Mvh Johan