Rödglödgad ljuddämpare

Har köpt en Berniedawg ljuddämpare till mitt Primus Omniefuel och är helt nöjd. Har använt det några gånger och funkar jättebra.

Nu tog jag och monterade in brännaren i Trangiaköket, något som jag alternerar med ibland. Passade samtidigt på och göra ren brännaren. Startade som vanligt men något besynnerligt hände, ljuddämparhuvudet som jag kallar tassen (efter illustrationen av en tass på toppen av den) blev efter en stund helt rödglödgad. Inga blå lågor kunde jag se men det var i solsken ute så det var lite svårt. Inga oroliga gula flammor som indikerade dålig förvärmning. Jag funderade på om det hade något med monteringen i Trangian att göra. Ljudet var nästan lika kraftigt som med den vanliga koppen. Helt plötsligt så hördes ett "ploppande" ljud och så försvann oväsendet och de blåa lågorna körde igång och den rödglödgade " tassen" hatten mörknade ner till normal färg.

Så vad hände? Kan det blivit ett utrymme mellan hatten och brännarens övre del som inte passade ihop från början och av värmen sedan så anpassade sig brännarens "vas" till hatten. I vart fallet så satt de ihop sedan så mycket att jag fick knacka lätt för att sära dem.

Någon idé vad som hände? Jag vart orolig ett tag för att Berniedawg hatten skulle smälta.
 
Ev ett baksug eller felantändning dvs att blå lågor bildats ner under brännarhatten. Viktigt att brännaren är tillräckligt varm så att antändningen av det förångade bränslet sker utanför hatten och inte längre in. Sluter hatten tätt mot resten av brännaren?

Thure
 
Ev ett baksug eller felantändning dvs att blå lågor bildats ner under brännarhatten. Viktigt att brännaren är tillräckligt varm så att antändningen av det förångade bränslet sker utanför hatten och inte längre in. Sluter hatten tätt mot resten av brännaren?

Thure

Antagligen ett baksug som du skriver och de blå lågorna bildades under brännarhatten då den blev rödglödgad av värmen. Den sluter inte helt tätt mot brännarens topp tror jag då den är lätt deformerad men efter den kraftiga hetta såg den ut att göra det. Det har inte varit något problem tidigare och jag kör mer tid på uppvärmningen med denna hatt.

En teori jag funderar på är att jag har tidigare låtit lågorna brinna ut och sedan tända på förgasningen. Nu gjorde jag som jag oftast gör med koppbränbaren vrider upp lätt i lågornas slutskede. Om det kunde gjort att blålågorna hamnade under hatten?
 
Ett typiskt fall av underförbränning ( underburn på utrikiska ).
Och det absolut värsta som man råkar ut för med tysthattar - av alla sorter.
Det är inte bara en hatt som smält av långvarig underburn, så du hade tur att du fick stopp på det i tid.
Så fort man hör det karakteristiska ljudet så är det dags att kvickt stänga pådragsventilen
och tända om brännaren PÅ RÄTT SIDA AV HATTEN...
 
Ett typiskt fall av underförbränning ( underburn på utrikiska ).
Och det absolut värsta som man råkar ut för med tysthattar - av alla sorter.
Det är inte bara en hatt som smält av långvarig underburn, så du hade tur att du fick stopp på det i tid.
Så fort man hör det karakteristiska ljudet så är det dags att kvickt stänga pådragsventilen
och tända om brännaren PÅ RÄTT SIDA AV HATTEN...

Ajdå, det visste jag inte. Nu blev det något slags sjävfixande då den plötsligt slog om till blålåga på ovansidan. Har läst om olika trassel som varit med multifuel eller bensin / fotogen kök men aldrig felvänd blålåga.

Tack för informationen, nu får man vara mer observant att det inte händer igen.
 
På många köpe-hattbrännare har man ofta lagt ett metallnät bakom hålen som flamskydd och tätat alla glipor in i hatten och det är svårare att 'tända' på fel sida. men i äldre hattar och eftermarknadsdito så kan det bli glipor i passningen och en låga kan slå igenom en sådan glipa och det brinner på insidan, speciellt om man är försiktig att dra på med gas vid tändning så att flödet genom hålen är mycket långsam.

Normalt är hålen avsiktligt så små att en låga kan inte slå igenom denna för att det kyls för mycket när den försöker brinna genom hålet, men om hatten är 400-500 grader varm och nästan lyser så räcker det inte riktigt och därför har man ofta en mer finmaskigt nät bakom hålen i många hattbrännare.

Har man en glipa pga. mindre bra passning så kan arean vara så stor att någon del faktiskt hinner brinna genom till insidan innan det avkyls tillräckligt och 'underburn' startar.


Gas av propan, butan, bensin och fotogenångor har i stökeometrisk blandning med luft en flamfrontshastighet runt 40 cm i sekunden och är flödet genom hålen och ev. springa i kanterna högre än så i hatten så kan aldrig en låga slå genom hålen och brinna på insidan. Det är inte särskilt hög gaspådrag som behövs för att nå det villkoret och det är så alla hattbrännare arbetar att flödet genom hålen är högre än lågan hinner brinna tillbaka mot hålen och det är därför man har utstickande blå kärnlåga vid varje hål när det brinner normalt
 
På många köpe-hattbrännare har man ofta lagt ett metallnät bakom hålen som flamskydd och tätat alla glipor in i hatten och det är svårare att 'tända' på fel sida. men i äldre hattar och eftermarknadsdito så kan det bli glipor i passningen och en låga kan slå igenom en sådan glipa och det brinner på insidan, speciellt om man är försiktig att dra på med gas vid tändning så att flödet genom hålen är mycket långsam.

Normalt är hålen avsiktligt så små att en låga kan inte slå igenom denna för att det kyls för mycket när den försöker brinna genom hålet, men om hatten är 400-500 grader varm och nästan lyser så räcker det inte riktigt och därför har man ofta en mer finmaskigt nät bakom hålen i många hattbrännare.

Har man en glipa pga. mindre bra passning så kan arean vara så stor att någon del faktiskt hinner brinna genom till insidan innan det avkyls tillräckligt och 'underburn' startar.


Gas av propan, butan, bensin och fotogenångor har i stökeometrisk blandning med luft en flamfrontshastighet runt 40 cm i sekunden och är flödet genom hålen och ev. springa i kanterna högre än så i hatten så kan aldrig en låga slå genom hålen och brinna på insidan. Det är inte särskilt hög gaspådrag som behövs för att nå det villkoret och det är så alla hattbrännare arbetar att flödet genom hålen är högre än lågan hinner brinna tillbaka mot hålen och det är därför man har utstickande blå kärnlåga vid varje hål när det brinner normalt

Genom att tända som brukligt är med koppbrännaren på förvärmningslågornas slutfas så blev det alltså fel. Som jag förstår så var det kanske där underburn/underbränningen startade. Med denna brännarhatt bör man alltså stänga av och tända igen på den utflödande gasen från hatten. Jag gjorde alltid det ( hade antagligen läst om det någonstans ) från början och det var inga problem. Det var först nu när jag fick för mig att starta på "koppvis" som det brev det här problemet med underbränning.

"Mycket på ett spett" man lär så länge man lever...
 
Underburn

Detta är huvudorsaken till att jag använder rambo-stickan* bara i nödfall.
I första hand tändstickor. I andra hand cigarettändare.
Jag vill styra var jag tänder köket.

*Rambo-stickan är inte ett eldstål trots marknadsföringen. Light My Fire kallar tex sin magnesiumstav Swedish Firesteel 2.0. Ett riktigt eldstål är gjort av härdat stål och används med flinta och fnöske.

/John
 
Hej,
Jag är ny på Optimus Polaris med Dawgen.
Hatten blir rödglödande och sotig på toppen när den svalnar.
Dock kom det ut blå lågor ur de små hålen.
Lite svårt tända gasen. Lade tändstickan mellan kopp och hatt.
 
Senast ändrad:
Det vanligaste sättet att få 'underburn' är att man försöker tända köket innan förvärmningslågan brunnit ut.
I vissa fall kan ett skadat munstycke, skräp i munstycket eller skräp mellan munstycke och hatt orsaka 'underburn'.
Om köket brusar med hatt ungefär som ett kök utan hatt, släck det och försök hitta orsaken.

/John
 
Hej,
Jag är ny på Optimus Polaris med Dawgen.
Hatten blir rödglödande och sotig på toppen när den svalnar.
Dock kom det ut blå lågor ur de små hålen.
Lite svårt tända gasen. Lade tändstickan mellan kopp och hatt.

Hatten kan upplevas som rödglödgad vid normal förbränning. Det beror på hur mörkt det är i övrigt. Om det susar är nog allt ok. Om det brusar däremot, har du nog 'underburn'.

/John
 
Mörkt röd efter en stund i dämpat ljus är ganska normalt, är den däremot högrött mot orange ton och en massa brus eller putter så brinner det nog i undersida i hatten och det brukar inte brinna speciellt bra i dessa lägen heller då iom. förbränning så expanderar blandningen kraftigt av temperaturhöjning som sedan skall pressa sig igenom hålen i hatten vilket gör att luftflödet stockar och håller emot pga volymtillväxten (som annars görs på utsidan av hatten) och det blir fel blandning mellan bränsle och luft i blandarröret.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Ljuddämpare till Primus Omnilite Ti? Kök och brännare 4
M K Ljuddämpare Optimus Polaris Kök och brännare 12

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg