Om det pulserar, prova att stänga kran sakta vid flaskan till nästan helt stängt, släpp precis lagom när det slutar pulsera.
Har man plocka bort filter i ändan av doppröret i flaskan och mellanröret/slangen (om det fanns monterad där) så blir man av med den viskösa dämpningen av vätskan som det är designat med och det gungar på samma sätt som en bil utan bakstötdämpare vid inbromsning (sök på det och du tittar fordon som studsar som... ...rodeohästar...) det är samma mekanism mellan friktion och reaktiv effekt (fjädring) i ett system med negativ resistans[1] som mata in effekt i systemet hela tiden (det gasbildningen och lågan genererar i tryckvariationer naturligt, och som hittar en resonant frekvens mot bränsleflaskan som 'orgelpipa' och förstärker sig själv med positiv återkoppling hela tiden)...
Genom att stänga kran på bränsleflaskan till nästa stängd så kan man få tillbaka en del av den viskösa dämpningen av vätskerörelsen och man når ofta en punkt där det blir helt lugnt. Är slangen innanför metallflätan väldigt fjädrande så blir verkan av strypningen vid bränsleflaskan mindre och man kan behöva återföra filtret i skarven slangen/röret på brännaren.
MF med reglernål vid brännaren har mindre problem med detta än brännare utan reglernål vid brännaren eller tex. när man försöker köra GB74 med upp och nedvänd gasflaska för vätskematning av gas i kallt väder - i sistnämnda finns ingen viskös broms alls (såvida man inte är varsam med gasratten) och det kan lätt bli stötkokning i förgasar-röret. (och i det läget skall man skall öppna gaskranen upp helt - inte stänga gaskranen - och vända flaskan rätt till det slutar att pulsa. - stängd kran är inte att rekommendera om man har stor del av slangen fylld med flytande gasol och det börja stötkoka....
Brännar med värmeslinga för MF brukar stoppa in en rätt utfyllande fjäder i värmeslingan - också för att bromsa bränslerörelserna - problemet senare är när röret och fjädern behöver rensas pga. att det koksat igen...
Byter man filtret i ändan av doppröret i bränsleflaskan från den rätt täta filtret till en i tex. vettex eller liknande lösning med socka runt filtret (om man måste ta ut den gamla filtret om det vaxat igen pga. vaxrik fotogen och diesel i stark kyla) så kan man också få problem med pulsation och av samma orsak som ovan nämnt.
[1] negativ resistans är svårgreppbart för det flesta så lekmanna mässigt kan det nog beskrivas som servosystemet för ratten på en bil där liten vridkraft på ratten ger mer styrkraft på hjulen, el-assisterad cykel där lättare kraft på tramporna ger mer kraft på bakhjulen än med utväxling med ren muskelkraft - dvs ett 'motstånd' som istället för att bromsa - istället 'kickar' extra i samma riktning som man lägger på kraften - lite vid lite kraft, mycket vid stor kraft, helt linjärt skalmässigt.
Har man plocka bort filter i ändan av doppröret i flaskan och mellanröret/slangen (om det fanns monterad där) så blir man av med den viskösa dämpningen av vätskan som det är designat med och det gungar på samma sätt som en bil utan bakstötdämpare vid inbromsning (sök på det och du tittar fordon som studsar som... ...rodeohästar...) det är samma mekanism mellan friktion och reaktiv effekt (fjädring) i ett system med negativ resistans[1] som mata in effekt i systemet hela tiden (det gasbildningen och lågan genererar i tryckvariationer naturligt, och som hittar en resonant frekvens mot bränsleflaskan som 'orgelpipa' och förstärker sig själv med positiv återkoppling hela tiden)...
Genom att stänga kran på bränsleflaskan till nästa stängd så kan man få tillbaka en del av den viskösa dämpningen av vätskerörelsen och man når ofta en punkt där det blir helt lugnt. Är slangen innanför metallflätan väldigt fjädrande så blir verkan av strypningen vid bränsleflaskan mindre och man kan behöva återföra filtret i skarven slangen/röret på brännaren.
MF med reglernål vid brännaren har mindre problem med detta än brännare utan reglernål vid brännaren eller tex. när man försöker köra GB74 med upp och nedvänd gasflaska för vätskematning av gas i kallt väder - i sistnämnda finns ingen viskös broms alls (såvida man inte är varsam med gasratten) och det kan lätt bli stötkokning i förgasar-röret. (och i det läget skall man skall öppna gaskranen upp helt - inte stänga gaskranen - och vända flaskan rätt till det slutar att pulsa. - stängd kran är inte att rekommendera om man har stor del av slangen fylld med flytande gasol och det börja stötkoka....
Brännar med värmeslinga för MF brukar stoppa in en rätt utfyllande fjäder i värmeslingan - också för att bromsa bränslerörelserna - problemet senare är när röret och fjädern behöver rensas pga. att det koksat igen...
Byter man filtret i ändan av doppröret i bränsleflaskan från den rätt täta filtret till en i tex. vettex eller liknande lösning med socka runt filtret (om man måste ta ut den gamla filtret om det vaxat igen pga. vaxrik fotogen och diesel i stark kyla) så kan man också få problem med pulsation och av samma orsak som ovan nämnt.
[1] negativ resistans är svårgreppbart för det flesta så lekmanna mässigt kan det nog beskrivas som servosystemet för ratten på en bil där liten vridkraft på ratten ger mer styrkraft på hjulen, el-assisterad cykel där lättare kraft på tramporna ger mer kraft på bakhjulen än med utväxling med ren muskelkraft - dvs ett 'motstånd' som istället för att bromsa - istället 'kickar' extra i samma riktning som man lägger på kraften - lite vid lite kraft, mycket vid stor kraft, helt linjärt skalmässigt.
Senast ändrad: