Inte svårt
Det var en lätt fråga. Det perfekta rodret uppfyller följande kriterier.
1. Det styr kajaken dit man vill, när man vill det
2. Det håller kajaken på rak kurs när man vill det
3. Det går aldrig sönder
4. Det väger inget
5. Det ger inget oönskat vattenmotstånd
6. Det tar ingen sidvind
7. Det är lätt att styra med fötterna
8. Det är lätt att justera för olika paddlare
9. Det ger bra stöd, utan att vara känsligt för ofrivilliga rörelser med fötterna
10. Det kostar inget och sitter redan monterat på min kajak
11. Det är så fiffigt och vackert att det genom sin blotta exixtens övertygar alla jobbiga skäddaförespråkare om rodrets överlägsenhet
För att komma nära kravlistan ovan tror jag rodret skall vara
a) Underliggande (mindre vattenmotstånd och bättre styreffekt genom att inte dra ner bubblor och dessutom inte känsligt för sidvind)
b) Släpande med möjlighet att fällas upp automatiskt (för att inte gå sönder om man kör över en sten. Det får dock inte vara känsligt för grundstötning om man skulle backa kajaken, till exempel när man retirerar ur en alltför grund vik. Det måste alltså fällas upp i skrovet helst. Självklart då utan risk för att sand och annat smyger sig upp och kilar fast det i uppfällt läge.)
c) Försett med stumma linor som sitter fästade i pedaler (bra kontakt mellan fötter och roder och möjlighet att få fotstöd utan att ofrivilligt vicka rodret. Dessutom lätt att justera för olika paddlare och inget ivägen om man vill packa framför fötterna i sittbrunnen.)
d) Automatiskt återgående till ett läge där kajaken går rakt fram (om man släpper rodret med fötterna skall rodret automatiskt hamna i läge där det styr kajaken rakt fram. Borde går att lösa med gummicord på något bra sätt)
e) Konstruerat i aluminium med rostfria detaljer (låg vikt och ändå starkt nog att inte gå sönder)
Punkt 11 uppfylls om de ovanstående punkterna realiseras. Punkt 10 är väl den kluriga, men jag skall inte ställa mig ivägen om någon vill montera det perfekta rodret på min kajak. Bara ring.
Kalle