Stabilitet och Totalvikt - Explorer 4,6
Stabilitet och Totalvikt - Explorer 4,6
Det verkar som andra erfarna Explorer-roddare som
kaw och
minilov precis som jag inte tycker att skrovet på eXplorer flexar för mycket eller skulle vara utsatt för utmattningsskador??
Ingenstans i forum nämns det heller att båten behöver hanteras som en nyfött barn??!!
Däremot tycks Explorer vara en riktigt optimerad design där konstruktören har lyckats att hålla ner vikten och behovet av en "förstyvande innerstruktur" genom att använda rigger och rullsätes- konstruktionen som stabilisering. (
Tack för en riktigt bra design Hans Friedel! )
Jag tror knappast att
rostaren verkligen kan tro att kostnaden för några kilo polyester och glasfiber skulle vara en anledningen till att minimera vikten. Däremot vet jag när jag upplever hur lättrodd Explorer är och hur lätt den tar sig över vågorna att det måste har varit en ganska bra anledning för att minimera vikten. Jag är lika tacksam för de saknade kilon när jag hanterar båten på land eller transporterar den!
Skulle varmt rekommendera
rostaren en provtur eller åtminstone närkontakt med en Explorer…
Nu har vi fått en förklaring (häftigt idee med stol och bord) men jag blev också förvånad om en last på 250 kg till 300 kg inkl roddaren som nämns. Det börjar närmar sig 400 - 450 kg som Atlantroddarna har med sig. Kustrodderskan Louise Rosenquist hade 65 kg packning inkl vatten när hon sommaren 2006 rodde Sverige runt i en Venture 15. Även hennes packning gav anledning till en diskussion i ett Dansk paddelforum. Danskarna tyckte att 65kg var väl mycket och undrade vad hon hade med i packningen
Slitköl i aluminium? Enligt min erfarenhet och mening är det bara ett plus att det finns en slitköl. Det finns inte många kajaker som har aluminiumskydd på kölen? För det mesta lyfter jag min Explorer i stäven, låter den flyta på aktern och sedan lyfter jag upp den över "graniten" innan jag lägger ner båten på berget. Båten verkar tåla rätt mycket endå och skulle det bli någon allvarlig skada (det skall mycket till) är jag mycket glad att det
bara är ett enkelt skrov med "vanlig glasfibermatta och vit gellcoat" som är lättåtkomlig, enkelt och billigt att reparera
För övrigt tycker jag att det är mycket mer bekvämt att stiga i land där man slipper halka t.ex. på en strand eller i vassen (när det är möjligt). Man bör använda en del sunt förnuft när man hanterar fullastade rodbåtar (och kajaker) på land. Jag känner till minst två försök på Blå Band Paddlingar som fick avbrytas ganska direkt efter starten eftersom paddlaren försökte att lyfta en fullastad kajak på land.
I Explorer kommer man lätt åt packningen och det är relativ enkelt att lyfta pakningen på land innan man drar upp båten. Orkar man inte med det? - Det är en båt!!!, ankra upp eller förtöj den.
Ett mycket bra tips till andra långfärdsroddare: (Jag har sett det hos långfärdspaddlare) Ta med en fender i packningen för att rulla upp båten på land med. Jag har inte hunnit med att själv prova det men kan tänka mig att det måste förenkla livet. Det var just en fender som hon saknade sa Louise Rosenquist till mig när jag kommenterade hennes "tunga" packning direkt efter målgången av Sverige runt rodden i Haparanda
Hej
rostaren, ut och prova en båt!!! ….
men försiktigt bara, du kommer att fastna för upplevelsen, precis som vi…!!!