Rockhopper 340 - vatten över huvudet?

Dags för nästa inköp.
4:e kajaken på 2 år. Paddlar Njord sedan lite drygt ett år tillbaka, och trotts vissa små problem så trivs jag bra med den. Ända tills det börjar gå sjö... krabb motsjö går utmärkt, surfa medsjö likaså, men så fort man får bredsida mot vågorna är det stopp. Men varför ska man paddla så? Jo om man paddlar i ett sällskap med breda stabila havskajaker som alltid väljer kortaste vägen så hamnar förr eller senare i sidvind. Alltså uppstår det problem när jag ska följa med på turpaddling. Har försökt sälja Plastexen för att få råd med en bredare havskajak, men dels har den fortfarande inte blivit såld och dessutom är det för lite pengar för en vettig havskajak.

Nu kommer kanske lösningen: en begagnad Rockhopper 340 "Coastal explorer". Kort och bred (360x63). Ett par små stålfenor och en reglerbar skädda, akter skott och packlucka och däcksriggning. Kraftig rocker och helt plan undersida... Ja den ska väl vara planande i surf om jag förstår det rätt, och fenorna+skädda ska göra den kursstabil vid paddling även i sidvind. Och det mest intressanta: 1000 spänn. Det är visserligen mycket pengar för MIG som lever på fas3 men egentligen nästan gratis. Typ en sån affär man inte har råd att hoppa över, för alternativet blir såå mycket dyrare.

Om allt går som planerat blir det köp imorgon och nu är nyfikenheten stor... Den har fått otroligt fin kritik, men det finns en parameter som aldrig nämnts.... Marschfarten.... Den är tänkt att klara transportpaddling, men vad kan man räkna med för tempo? Kommer man att kunna hänga på grupp-paddlingarna (ca 1 mil med fikapaus ute i skärgården)? Snittfarten där ligger mellan 5-6kmh och när jag kollar GPS-loggar så har jag själv sällan paddlat över 8kmh, så det behövs inget fartmonster direkt. Den lilla kajaken är gjord för grov sjö, och det jag förlorar i toppfart vinner jag säkert när sjön skulle ha blivit jobbig med Njorden. Som sagt, spännande... Men skulle den vara lite väl långsam så får den bli kvar ändå. Det verkar vara en riktig toppenkajak att stoppa ner nybörjare i!

Som sagt, spännande. Förstår inte hur man kan bli så nyfiken på en liten fet hinkplastkajak när man normalt jagar hastighet och funderar på ny paddel och ny kajak för att driva upp farten mer, men det ska bli väldigt intressant att testa den här korta saken... Kanske montera ett spöfäste, se hur den går i grov sjö, kanske lättare fors kan va något? Allt möjligt utom att paddla i raskt tempo rakt fram... Men det kan jag ju göra i Njorden.

Så alla förstår säger jag direkt, det är jag som säljer denna..

Jag har som sagt bara använt denna som transportkajak för att drar efter både hunden och extra packning.
Har gjort med detta typ 5km/h när jag själv har suttit i min Ivalu och dragit rockhoppern efter mig - vill säger att det borde kunna gå lite fortare när man bara sitter i rockhoppern. Dock bli det tungt om man få motsjö osv...som jag skrev till dig förr så är denna ingen fartmonster och att göra 8km/h händer nog bara med bra medsjö och medvind eller där det är strömt.
Paddla man med vänner är det nästan alltid bäst att paddla liknande kajaker egentligen. Har alla havsracer - ja då bör man sitter i en havsracer, eller alla forskajaker då bör man ha en sådan för att det ska kännas bäst. Men man kan såklart alltid anpassa det lite efter smak och tycke. Jag paddla min Ivalu i många lägen där andra kanske valt annat. Men det är för att jag tycker mest om att sitter i min Ivalu.
Det jag menar med det är att det är svårt att svara om du kommer trivas eller ej, för det är ändå mkt av en smaksak och hur man själv paddla osv.

Att nybörjare kan paddla med den och man kan fiska fint och att priset är lågt är det i alla fall ingen frågan om. i värsta fall kan du ju alltid sälja den vidare när du har ledsnat. Kan ju inte förlora ngr pengar i värdet i alla fall

Nä, det känns inte som något risktagande direkt... :)
Men det ska bli spännande att se hur man hänger med de andra. De paddlar inga racers direkt. Inte i något racetempo iallafall, och när det inte är besvärlig sjö får man själv hålla igen. Går den för långsamt är det bara att hålla kvar vid planen att försöka skaffa något annat när Plastexen blir såld.

Jädra dumt att ge sig ut och paddla Rockhopper i sjö så mycket grövre än man paddlat förr.... Helt plötsligt får man surf PÅ RIKTIGT! Ingen medvindspaddling bara... Det fräste i kajaken och det kändes verkligen som att den planade. Men det var inte så många sekunder. Nästa gång det hände blev det dubbelt så långt, men fortfarande bara en kort bit. Jamen vasjutton... nu blir ju aldrig livet sig likt igen... Nu vill man ju dit igen... Dumt som sagt.... Ett nytt begär...

Rockhoppern är en lustig historia. Första hundra meterna ormade den sig fram. Fenor på, skädda nere men den svängde för varje paddeltag. Okej, vingpaddel var väl inte helt optimalt... Bytte till Werner Coryvrecken. Lustigt... efter ett halvår med vinge kände jag direkt att 30 graders bladvinkel var för lite, så som jag paddlat med i över ett år. Med 45 grader på den breda plattpaddeln fungerade det bättre. Det är ingen räcer direkt, men man tar sig fram även i rätt grov sjö. Dock får jag kränga på kapellet. Fören har visserligen "stänkspoilers" men kajaken är kort och slår ner nosen rätt hårt i grov motsjö så det stänker lite. Packluckan från kajaksport skulle behöva bytas också, den är lite trött. Kajaken var inte alls speciellt känslig för sidvind. Höll kursen mycket bättre än Njorden och vände 180 grader på en "stoppsladd". Kändes knäppt att snurra 360 grader på en femöring typ. Ingen kantning, bara ett par paddeltag och så har man snurrat ett varv.

Så fort det går lite sjö tänker man inte på att kajaken svänger lite på varje paddeltag även med plattpaddel. Idag var det så grov sjö att jag tog det lugnt med paddling i sidvind, jag vet redan att den klarar sig så mycket bättre än de andra kajakerna jag haft så här långt. Det känns ingen risk att ge sig ut i grov sjö. Grov är alltså säkert runt halvmetern höga vågor. Man tycker att de måste vara en meter höga, men det är de nog inte egentligen. Rejäla vita toppar gick det iallafall. Snittfarten idag låg på 6,5kmh, och det är väl ungefär så det gör på paddelkvällarna med Söderhamnspaddlarna som mest typ.... Får väl testa och se om de paddlar ifrån mig... Å andra sidan lär jag nog inte behöva stanna hemma för att det blåser lite.

Sammanfattning: Skittråkig kajak på slätt vatten men när det INTE är slätt börjar den leva. Som en korsning mellan traktor och gokart....

Några bilder:

Bilagor

• DSC_0412 640x360.jpg
    DSC_0412 640x360.jpg
    141.4 KB · Visningar: 540
  • DSC_0414 640x360.jpg
    DSC_0414 640x360.jpg
    115.4 KB · Visningar: 528
  • DSC_0415 640x360.jpg
    DSC_0415 640x360.jpg
    167.7 KB · Visningar: 524
Nu har det gått ett tag med Rockhoppern. Den har paddlats i havet, i krabb sjö, i smal å, av nybörjare och i grupp-paddling. Enklast sammanfattar man det som så: underskatta inte en Rockhopper! Okej, i hård krabb motsjö så får man bokstavligt talat vatten över/på huvudet... jädrar vad den kan plaska! Men ute till havs klarar den rätt hyfsat sjö utan stänk. Det är där den trivs som allra bäst, och det är väl den miljön som är närmast vad den ritats för. Men den fungerar toppen för nybörjare, och i lilla ån var den också perfekt när man väl skruvat bort stålfenorna. Ligger det träd i vattenytan är det bara ta lite sats och glida upp på trästammen och ner igen. Den breda avhuggna aktern gör det hela klart lättare än om man ska balansera kajaken på en smal köl den sista biten innan man är över trädet.
Fota går bra, åtminstone i lugnare förhållanden.
Väl använd 1000-lapp om man säger så. Snittfarten är ju inte så hög, men det var inga problem att hänga med på grupp-paddlingen. Tempot låg en bit under de 6kmh jag normalt snittar med den. Som sagt, inte så snabb, men i den sjö jag paddlade idag hade jag nog inte paddlat alls med Njorden, och ute i skärgården blir sällan snittfarten hög med den heller. Drömmer väl fortfarande om en lite mer "normal" havskajak, men jag klarar mig bra med Rockhopper så länge jag inte behöver packa en massa. Ett par 20l drybags och lite till klarar den dock bra.

Bilagor

• DSC_0472_640x360.jpg
    DSC_0472_640x360.jpg
    145.9 KB · Visningar: 391
Senast ändrad:
Dagens tur. 20,22km. Snittfart 6kmh. "Fika" efter 6,6km (1st Twix-kopia+liten slurk Cola), under resten av turen gjordes bara några korta pauser sittandes i kajaken. Det blev några km på "utsidan" där jag inte gärna paddlat med Njorden. Fungerade fint. Även om Rockhoppern är bred och väldigt stabil känns den aldrig som en "pråm" i vågorna då den är så otroligt snabbsvängd.

Bilagor

• Stenö 20150613.jpg
    Stenö 20150613.jpg
    49.8 KB · Visningar: 379
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Kvark Tips sökes, Paddla rinnande vatten (Småland) Paddling allmänt 5
Alex_S23 Paddla utan att stänka vatten bakåt. Paddling allmänt 12
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
Askel Vatten i flytelementen Paddling allmänt 7
Jeppe69 Koster - tar vi oss vatten över huvudet? Paddling allmänt 5
grodanbolle Plumsa i "iskallt" vatten Paddling allmänt 17
friluftaren Hur mycket vatten går åt? Paddling allmänt 27
Jetteråttan Paddla i varmare vatten? Paddling allmänt 4
manlan Öppen vatten i Sthlms skärgård? Paddling allmänt 16
Kal-P-Dal Säkerhet, hålla andan i kallt vatten. Paddling allmänt 15
MagnusBroden Vatten Paddling allmänt 29
Spinspider Boj som sprutar vatten? Paddling allmänt 1
1vis Vatten i paddelskaft! Paddling allmänt 1
petski Kajakist omkom i kallt vatten ! (Finland) Paddling allmänt 97
Erik Barkefors Hårt vatten! Paddling allmänt 10
Kal-P-Dal Hur mycket vatten behöver man per dag? Paddling allmänt 43
guhj Att paddla på riktigt öppet vatten? Paddling allmänt 5
jembe Kajakval - dagstur, strömt vatten Paddling allmänt 6
magwo Dricka Östersjö-vatten? Paddling allmänt 10
matsh Öppet vatten vid Stendörren? Paddling allmänt 8
Magnus de Brito Öppet vatten i Stockholm Paddling allmänt 14
7sjunger Paddling i varmt vatten i november Paddling allmänt 2
gorste Fylla på vatten öster om Fejan? Paddling allmänt 3
jamo Hur långt orkar man simma i 7-gradigt vatten? Paddling allmänt 65
Erik Barkefors Påverkan av grunt vatten? Paddling allmänt 11
sir Toby Hur länge överlever man i vatten? Paddling allmänt 4
rija Skillnad i syn på klädsel vid paddling i kallt vatten Paddling allmänt 4
jamo Tips på trevliga å eller skyddade vatten nära 08? Paddling allmänt 13
salgo60 Vatten i söderarmsskärgård Paddling allmänt 4
umevargen kallt vatten Paddling allmänt 4
Ödling glid i vatten Paddling allmänt 4
Joakim Ambrosson "Tillgång-till-vatten-karta" runt Sverige?? Paddling allmänt 6
Mike C Öppet vatten kring Stockholm? Paddling allmänt 10
surfban Hur mycket vatten för 1 veckas paddling? Paddling allmänt 4
Jonas Hj Strömmande vatten Paddling allmänt 4
matspe Varför bromsar grunt vatten kajaken? Paddling allmänt 5
Mezzner Öppet vatten Mälardalen/Stockholm?? Paddling allmänt 10
Almquist Klädsel vid träningspaddling i kallt vatten Paddling allmänt 17
Fibbe Varför tvärnitar kanoten på grunt vatten? Paddling allmänt 2
Marzocchi Tar kajaken in vatten? Paddling allmänt 3
pery Finns det vatten i Nittälven? Paddling allmänt 2
pery Vatten i Nittälven? Paddling allmänt 0
calypso63 Dödsolycka i kajak snart i ett vatten nära dej? Paddling allmänt 12
Kulram Samma fråga? om vatten! Paddling allmänt 5
Kalle E Bra klädkombination i kallt vatten Paddling allmänt 3
duvillno En fråga om vatten Paddling allmänt 8
Albert strömt vatten? Paddling allmänt 2
yellowboat80 Paddla i Danmarks södra vatten Paddling allmänt 2
Lämpliga vatten för distanspaddling v. 16 Paddling allmänt 0
Hjälp, vatten i kajaken. Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg