Rockfestival i Nationalstadsparken!

Ursäkta kraftuttrycket, men vad är detta för j-a dumheter:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=776430

Tuggar fradga av ilska när jag läser "Vi försöker göra parken tillgänglig för fler människor. Det här är inte bara ett område för naturmuppar som älskar pippifåglar, säger slottsfogden och chefen för Djurgårdsförvaltningen, Gunnar Haeger."

Ärligt talat, karln har ju inte alla hästar i stallet när han uttalar sig så föraktfullt om människorna vars strövområden han är satt att förvalta. Om något går snett hoppas jag innerligt att han, förutom polisanmälan, även får sparken omgående. Är jag kanske för hård nu? Det måste väl finnas andra områden för en festival? Järvafältet?

//Gunnar

Vad parkleken beträffar är jag rädd att det är som vanligt; vi har de politiker majoriteten förtjänar.

Om Gunnar Haeger är genuint nedlåtande eller använder en skämtsam ton som kanske inte alla uppfattar ska jag låta vara osagt, även om jag lutar åt det senare.

Jag tvivlar på att just denna festival skulle utgöra ett så mycket större slitage än alla andra evenemang som arrangeras och har arrangerats i samma område. Ett stenkast från det aktuella festivalområdet har tidigare festivalerna Popaganda, Re:publik, Accelerator och Pop Dakar gått av stapeln, visserligen med mosade gräsmattor, och lokal nedskräpning som följd men skräpet tas snabbt om hand av festivalpersonal och av skadorna på gräsytorna ses inte ett spår några veckor senare. Detta kan jag säga av egen erfarenhet då jag under ett flertal år besökt dessa festivaler och även i egenskap av student vid Stockholms universitet vistats regelbundet i området.

I likhet med övriga festivaler som arrangerats i området är detta ett stadsnära, kort evenemang. Det kommer alltså inte att förekomma några tältande festivalbesökare utanför området som sliter på marken under flera dagar. Som alla andra festivaler är också denna inhägnad med höga staket som gör att merparten av slitaget koncentreras till gräsplanen innanför.

Om man gör sig lite tid att gå in på festivalens hemsida, http://www.wheretheactionis.se ser man på det visade flygfotot att det är en mycket stor gräsyta strax bredvid universitetet det handlar om. Att stora horder av festivalbesökare skulle springa runt i skogarna runtomkring och störa djurlivet är inte sannolikt. Den som tror något sådant kan inte ha mycket erfarenhet av musikfestivaler.

Jag tror således att evenemanget kommer att fungera utmärkt och inte innebära några besvär för vare sig djurlivet eller icke festivalbesökande "naturmuppar". Om några veckor kommer ingen att kunna se att det ens varit en festival på platsen.

Om det i efterhand skulle visa sig att jag hade fel ska jag skämmas för de här raderna men jag talar som sagt av egen, mångårig erfarenhet som festivalbesökare i just det här området.

jag vill lova...

...att det är enormt mycket skräp att städa undan efter festivalerna...jag jobbade en vecka på peace and love i borlänge...inte för att det syntes så mycket efteråt...det är städning till max...MEN...det är ju själv sorteringen av allt skit jag bekymrar mig för...just denna röra av skräp...för visst hamnar det saker på fel platser...det töms säck efter säck på galler och rensas och rensas för att komma rätt...men ändå...förebyggande arbete är guld värt...så...en festival i nationalstadsparken...skulle jag bra gärna vara med att organisera skräpsortering på...frivilliga skräppoliser i tusentals skulle behövas :) men...som sistemannen skrev...det syns inte så mycket spår efteråt...mer än nedtrampade ytor faktiskt...men...det är nog mer störningen under tiden som är bekymmersamt för djurlivet tänker jag...
kram anna

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg