Robinsonäventyr med barnen

Hej! kära medlemmar. Vet inte hur många av er som har barn brukar campa med dem.Tänkte berätta en liten historia från en mysig"runt knuten"expedition vi gjorde med våra ungar. Som de flesta vet!? så är det oftast INTE!? så lätt att få med sig ungarna speciellt då tonåringar ut i skogen.Kanske kan den här lilla"solskensexpeditionen" motivera, inspirera er och era barn.

Det började faktikt med att min älskade fästman och tillika tävlingscyklist var ute o tittade sig omkring i skogarna här i närheten på sin mountainbike.. När han kom hem så berättade han om en jättemysig och fin udde med vatten runt omkring på 3 sidor bara ca 12km hemifrån.Trots att jag bott här på orten i 17år! så hade jag inte en aning om dess existens ens.Någon dag senare följde jag med honom upp dit och inspekterade platsen det var verkligen ett toppenställe en riktig liten "Robinson ö".Perfekt för camping och övernattning.

Det här var lite senare på hösten förra året men det var fortfarande inte speciellt kallt om nätterna.I vilket fall så införskaffade vi ett tält kompletterade med en ny sovsäck och ett liggunderlag.Vi hade redan ett par sedan tidigare.Vi pratade lite lätt med våra ungar om vad vi tänkte göra och speciellt den 8-årige sonen ville mer än gärna följa med.Sen till min stora förvåning ville även en av mina tonårsdöttrar med kompis hänga med.De tog med sig ett eget tvåmanstält som de skulle sova i.

Sagt och gjort,på lördagen innan vi skulle iväg provianterade vi på "byns" största butik.Det införskaffades grillkol,läsk chips o annat"smått och gott" alltså INGEN!? traditionell camping kost utan ungarna fick välja själva.Vi packade ner plasttallrikar, bestick och plastmuggar.Vi funderade på att laga mat över öppen eld och visste inte riktigt hur vi skulle lösa det.Vi är ju INGA! utpräglade campingmänniskor direkt har inte de "rätta" grejerna..utan mer glada amatörer.sedan kom vi på ngt smart vi hade, jag fått en fonduegryta i present, av gjutjärn, för många år sedan som inte ens var uppackat.Den hade tillockmed ben.Den åkte med.Ett par plasthinkar med)NEJ! vi skulle inte vara borta 1 vecka) :)Toa papper ett par marchaller med 12 timmars brinntid samt ett litet spritkök (mini) hörde till fonduegrytan packades med samt 4 st bambufacklor vi tidigare köpt.Lampolja o en skvätt rödsprit likaså. Reservkläder /sovkläder skulle också med såklart!Badkläder en "snutt" nylontvättlina,Morakniv är väl en självklarhet.Vi plockade med oss en liten batteriradio, kortlek samt tälten,sovsäckarna och liggunderlagen förståss.

Vi lyckades fördela packningen på våra cyklar o i ryggsäckar o väskor.Tjejerna fick cykla upp i förväg då de var lite långsammare än oss. Vi fuskade faktiskt lite och fick bilskjuts upp med en del av sakerna.

Väl uppe vid sjön satte vi upp vårt tältläger längst ut på udden,det är långa fina sandstränder i vikarna runt, perfekta långgrunda badställen.Vad mer kan man önska?! Allt bara ett "stenkast"hemifrån
I mitten på lägret fanns redan en grillplats och så fort vi fått upp tälten installerat oss gjorde vi upp vår lägereld.Alla hade redan blivit rätt hungriga o INGET! smakar så Gott! som lite svartbränd korv med bröd i skogen,håll med om det.All mat även den som ramlar in i elden o blir "sotsvart" smakar GUDOMLIGT! ute i naturen. Vi kollade upp stranden,stränderna o ungarna badade.Det placerades ut marchaller efter stigen till udden NATURLIGTVIS! utom rckhåll för allt brandfarligt tält mm.Facklorna laddades med lampolja o placerades i en liten ring runt campen och tändes så fort det vart riktigt mörkt.Det va JÄTTEMYSIGT! Vi spände upp en torklina och hängde upp badkläder, handukar.Kaffe/the kokades i grytan som bara fick lite men efter strapatsen den blev helt grå av värmen,elden går nog att putsa upp igen.. Dagen efter kokades även en supergod gryta i den.

Vi pratade myste till långt in på natten runt vår lägereld.Sedan gick vi in i våra tält och vaggades till sömns av eldens sprakande, vattnets kluckande och ändernas snattrande över sjön. Lite LÄSKIGT! blev/var det ett tag dels var det ju bäcksvart runtomkring oss o ute på sjön man såg bara ett par ljus från några stugor på andra sidan sjön..Helt plötsligt bröts tystnaden vid 22:30! tiden av en båtmotors mullrande.Vi hade tydligen Campat nära en båtstadion och av någon andledning la de till där o gjorde något..kanske fiskade vi vet inte så noga men småhåren reste sig lite även på oss vuxna, man är ju rätt liten och försvarslös därute i vildmarken...Det är väl en del av charmen,känslan alltså man blir rätt ödmjuk.Efter den incidenten var det lite svårt att koppla av helt.Senare på natten hörde vi en vargs!? ylande..min fästman skulle promt säga det högt..till min stora FASA! jag tyckte han skulle hålla tyst o INTE! skrämma upp barnen(och mig) det skulle bli FRUKTANSVÄRT! trångt i vårt tält om alla skulle tränga ihop sig i det av rädsla..:) KANSKE!? var det en varg.. det har varit obseravationer av sådana i vår trakt.Jag var nog skall erkännas mest rädd för ev björnar som också brukar hålla till i trakten.

Till slut så kom vi till ro och förutom en fruktansvärd ryggvärk på morgonen,stelhet kunde knappt resa mig upp,antagligen hade jag legat på för tunt underlag blivit kall, så blev det en KANONEXPEDITION! Vi stannade till eftermiddagen dagen därpå ingen ville faktiskt åka hem.Men det hade sagts att det skulle bli regn dagen efter så vi cyklade hem med tjejerna o lillgrabben men vi vuxna provianterade, kompletterade lite mat bla o åkte sedan tillbaka och tillbringade ytterligare en natt där uppe.

Så tveka INTE! att ta med era ungar fast de "knorrar" till en början.Ni behöver inte heller åka långt hemifrån ens på en egen Robinsonexpedition.Låt de packa med sig"onyttigheter" chips o annat.Det blir något att minnas för resten av livet var så säkra.Har du, ni någon liknande erfarenhet att dela med er av så SKRIV!Väl mött i skog o mark alla amatörcampare o proffs.God fortsättning på det nya året.Lotta m.familj

Jag tycker det det brukar vara så svårt att hitta såna där platser, dock så brukar det vara ett par "problem" förknippade med dem (åtminstone de som jag hittat):

1. Ofta brukar de ligga i ett naturreservat eller av annan anledning vara camping förbjuden (så att sitta och grilla och ha picnic är ok, men övernatta går inte). Troligen så brukar kommunerna besluta om campingförbud för att slippa tältläger med hemlösa.

2. De är populära tillhåll för grillande och supande ungdomar (just tack vare att de ligger "runt knuten").

SYND! att du har den erfarenheten men fortsätt leta.Vi är ju som sagt bara amatörcampare och vi hade kanske bara tur som hittat ett sådant KANONSTÄLLE! det ligger heller inte i någon nationalpark.Det kanske ,du borde kolla med cykel i de närmaste omgivningarna och undvika de stora populära ställena som är utmärkta på kartan dvs.fulla ungdomar o hemlösa brukar vistas på o andra turister campare.Naturligtvis så MÅSTE! man använda sunt förnuft o städa upp efter sig o inte göra skada i naturen men det anser jag är en SJÄLVKLARHET.Vi stannade ju också bara två dagar/nätter o det här var lite senare på hösten alltså efter"säsongen" då de flesta slutat med det för året.Hoppas du, ni uppskattade min lilla historia trots det.Av naturliga skäl orsaker som du beskrev kan jag ju inte visa på "vårt" ställe då blir det väl tyvärr samma sak där.Lycka till med letandet nu och ha ett fortsatt bra camping år.Lotta

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg