Ritsem-Vakkotovaure

Jag funderar på att vandra mellan Ritsem och Vakkotovaure i nästa vecka.

Är det någon som gått sträckan som kan berätta om den är lättvandrad och om eventuella vad.
Hade till en början tänkt att gå Padjelantaleden men det kändes som om vi hade behövt mera tid- de flesta rekomenderar 10 dagar på den turen, vi vill inte stressa utan gärna ha lite tid över- en extra vilodag , dessutom tror jag tio dagar blir lite för tungt för oss.

Andra bra tips tas tacksam emot, andra sträckor i området tex.

btw, hur är det med mygg där uppe nu?
 

avslutad210712

Gäst
Vi tog bussen för det är väl en 3 mil eller så mellan och att vandra på asfalt är ingen direkt höjdare.
 
Ett Padjelanta-alternativ är att från Staloluokta går man till Sulitelma i Norge. Då blir det lite besvärligt att ta sig därifrån men det går buss från Sulitelma till Fauske och därifrån kan man åka "Silverexpressen" tillbaka till Sverige. Man behöver nog nycklar till de norska stugorna också.

Eller gör en rundtur Vaisaluokta Kutjaure Kisuris Änonjalme. Det blir kanske lite kort i stället, men man kan ju göra en extrasväng i Padjelanta

Per
[Ändrat av pery 2005-08-11 kl 10:09]
 
Ett alternativ är att gå Ritsem-Sitasjaure-Hukejaure-Singi-Kaitumjaure-Teusajaure-Vakkotavare.
Sträckan Ritsem-Sitasjaure avverkas bäst med bilskjuts, som fjällstationen i Ritsem kan bestå med. Kontakta dem för info om detta.
Bertil
 
Tips

Starta i Ritsemjauratj, småsjöarna ovanför Ritsem, gå vidare österut på högplatåerna mot Kallak (Loadasj, Biervveda, Jårmejaure).
Gå på sydsidan av Kallaktjåkka, ta gärna en topptur å njut av utsikten mot Teusadalen, sedan är det bara att gå viadre mot Vakkota på högplatåerna...
 
LOL, jag försöker igen!!!

LOL, hmm..joo, jag hade ju inte tänkt att vandra 3 mil på asfalt i 7 dagar utan jag hade tänkt att gå Vakkatovare-Tesajaure-Kaitumjaure-Singi-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem...
och jag undrar om någon har gått hela eller delar av dessa sträckor och känner till ev vad eller annat som kan vara bra att veta för två relativt oerfarna fjällvandrare...
och precis, det går buss från bägge ställena och just därför är det lätt att ta sig dit och hem :D
 
Re: LOL, jag försöker igen!!!

sockersmulan; sa:
Vakkatovare-Tesajaure-Kaitumjaure-Singi-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem...
och jag undrar om någon har gått hela eller delar av dessa sträckor och känner till ev vad eller annat som kan vara bra att veta för två relativt oerfarna fjällvandrare...

Då blev det lite annat :)

Vakkotavare - Singi är en fin sträcka av Kungsleden. Inga svårigheter med vad etc. Över Teusajaure får man ev. ro enligt de regler som finns (kan bli upp till 3 ggr över sjön). Ibland kan båtskjuts finnas. Teusadalen är oerhört vacker med frodig vegetation speciellt kring STF:s stuga.

Etappen till Kaitumjaure är också fin och startar med rejält motlut, men inget att skrämmas av.

Kaitumdalen är också mkt sevärd. En bestigning av Sanjartjåkko rekommenderas. Vet inte om silverkorset står kvar på toppen.

Kaitumjaurestugan - Singi. Bara att traska på.

Singi - Hukejaure. Här kan du välja två alternativ. Antingen Neasketvaggi eller Tsutsavagge (Cuhcavaggi). Sistnämnda innebär ett enkelt vad på brett, grunt ställe. Man kan gå med kängorna på om vattenståndet inte är för högt. I neasketvaggi har jag engång fått se fjällvärldens stora raritet fjälluggla. En upplevelse som jag inte räknar med att få uppleva igen. Fjällugglan är nästan mytisk i sin framtoning och finns inte varje år i Sverige.

Hukejaure - Sitas har jag aldrig gått, men bör inte innebära några problem.

Sitas - Ritsem. Landsväg

God tur
Bert
 
Kan bara bekräfta att vadet i Cuhcavaggi var enkelt, även om det var för djupt för kängor för en månad sedan. Vad spelar det för roll när det är 25grader varmt.

Vi hörde av flera att det är väldigt vackert att gå Neasketvaggi om man är på väg mellan Hukehaure och Singi, men eftersom vi var på bäg mot Sälka gick vi aldrig där.

Sträckan Hukejaure Sitasjaure innebär inga problem, även om broarna ett par km från Hukejaure har sett bättre dagar. Inga problem att ta sig över dem trots att de ser ut att falla ihop när som helst.

Sitasjaure - Ritsem, skaffa skjuts!
 
Båtresan över Teusajaure är så gott som reguljär numera - stugvärden kör en gång i timmen under ett par timmar på morgonen och ett par timmar på eftermiddagen, vill jag minnas från förra året. 50 kr per person kostar det. Det är ju inte fel att ro heller, men kanske inte tre gånger eller om det blåser...

Det finns några rätt stora panoramabilder här: http://www.amaze-a-vole.com.

Neasketvagge är en rolig väg att gå. Först är det platt en mil, sedan en rejäl uppförsbacke och sedan en mil med ett lite trassligt, småkuperat landskap innan man kommer fram till leden Sitasjaure-Hukejaure.

Sitasjaure till Ritsem är grusväg, nedför och hade varit ganska tråkig om det inte varit för utsikten mot Akka. Så är det vackert väder skulle jag gå där igen istället för att skaffa skjuts. Å andra sidan tar det bara en halvdag så det finns risk för dödtid i Ritsem, som inte är en så rolig plats. Men då kan man ju ta bussen/båten till Salto..
 

avslutad210712

Gäst
Re: LOL, jag försöker igen!!!

sockersmulan; sa:
LOL, hmm..joo, jag hade ju inte tänkt att vandra 3 mil på asfalt i 7 dagar utan jag hade tänkt att gå Vakkatovare-Tesajaure-Kaitumjaure-Singi-Hukejaure-Sitasjaure-Ritsem...
och jag undrar om någon har gått hela eller delar av dessa sträckor och känner till ev vad eller annat som kan vara bra att veta för två relativt oerfarna fjällvandrare...
och precis, det går buss från bägge ställena och just därför är det lätt att ta sig dit och hem :D


Kom hem i söndags efter att ha gått Singi-Sitasjaure-Vakkatovare (buss) - Kaitumjaure - Singi

Lite före och lite efter förstås eftersom vi var ute fyra veckor. Vad som kan vara bra att veta är att de två sista broarna före Hukejaure (från Ritsem räknat) var i rätt dålig kondition. Såg dock flera vandrare som gick över dem utan att de ramlade ihop. Spelar dock ingen roll eftersom bäckarna vid broarna var lättvadade. Ändå lättare om man går ner mot sjön och vadar där bäckarna rinner ihop och breder ut sig. Den tredje bron saknades helt och hållet men där var ändå mer lättvadat - skulle inte ens kalla det ett vad. Det var väldigt lite vatten i de trakterna när vi var där. Vi gick aldrig förbi Hukejaure utan genade halvvägs genom dalen (Cuchavaggi) där vadet var. Det vadet var lite besvärligt om man inte vill ha vatten över skaftet men om man går ända upp dit tvärbäcken från vänster rinner ut så finns det järnrör på stranden som markerar ett lämpligt vad. Sen får man följa bäcken en liten bit ner på grusåsar i vattnet och sen är det bara att klampa vidare över bäcken.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0
haiwa nikkaluokta - kaitum - ritsem Fjällvandring 8
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17
Härlundabo Från Aktse till Ritsem Fjällvandring 3

Liknande trådar