Ritsem - Ritsem 10 dagar, tips?

Hej :)

Jo, tydligen har mitt sällskap bokat tågbiljetter till nästa vecka, till och från Ritsem med 10 dagars mellanrum. Vi är 4 personer som ska tälta och har med oss egen mat, frågan är bara hur vi ska gå. Det börjar bli dags att bestämma sig...

Så, några förslag? Vi kommer alltså att vandra i en cirkel... vilket kanske blir lite konstigt, men det borde väl gå? Jag själv har gjort det förut (Kvikkjokk - Kvikkjokk) och då fungerade det i alla fall. Vet inte hur det är kring Ritsem...

Vi har i alla fall fjällvandrat lite innan så vi är inga nybörjare, men kanske inte särskilt vana. Det viktigaste är att vi slipper vandra genom en massa skog eftersom det är så tråkigt. Vi vill ha vackra vyer! :)

Mycket tacksam för svar :)

//Nina

Årets tips då

Hmmm, har precis för mej att jag tipsade om eran tur förra året :) eller..?

Eftersom det inte går att åka tåg till Ritsem antar jag att tågbiljetterna ni har är ToR Gällivare. Mellan Gällivare och Ritsem åker man buss men där behöver man inte boka biljett i förväg. Så den goda nyheten är att ni (i så fall) inte behöver gå i en cirkel eftersom bussen som tar er till och från Ritsem är samma buss som kan ta er till och från Kebnats, dvs start eller mål i Saltoluokta. Så årets tips blir:

- Ta bussen från Gällivare till Ritsem och vidare med båt över Akkajaure till Änonjalme.

- Följ Padjelantaleden till det sk treparksmötet (där Sarek, Padjelanta och Stora Sjöfallets nationalparker möts) och vik in i Sarek.

- Följ Ruohtesvagge in mot centrala Sarek (garanterat skogsfritt) och njut av högfjällens prakt och vackra vyer.

- Ta er vidare mot Pielaslätten och följ Pastavagge mot Rinim

- Båttransport över Sitojaure och vandring en dagsetapp längs Kungsleden upp mot Saltoluokta avslutar vandringen. Bussen tillbaka till Gällivare går från Kebnats dit man kommer efter en kort båttur över sjön från Salto.

Sammantaget en mycket klassisk och "rejäl" Sarektur som bör klaras av inom er tidsmarginal. Sträckan är lättorienterad men kan innebära något enstaka klurigt vad så läs på lite i Grundstens guidebok och kolla runt lite här på utsidan efter nyttiga detaljer och kanske några tips på sevärdheter. Själv brukar jag alltid tipsa om en dagstur genom Snavvavagge för att få en (underbar) glimt av Rapaselet. http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=31920

Man kan naturligtvis gå den omvända vägen också, dvs starta i Salto.

Lycka till
//Björn

Senast ändrad:
Tycker ni ska satsa på en topptur på Ahkka. Ta båten över Akkajaure från Ritsem och starta vandringen.

Bilagor

• mj keb 2008 096.jpg
    mj keb 2008 096.jpg
    17.7 KB · Visningar: 3,293
Tack för tipsen! :)

@ Nordbjörn: Ja det var det väl, hehe. När man väl har smakat på fjällvandring går det inte att släppa taget känner jag... :)

Vad bra att vi slipper vandra i en cirkel! Resten av min familj har noll koll så jag får fixa allting, haha. De beställde biljetterna och tyckte att det räckte...

Angående ditt förslag... hur ser Padjelantaleden ut från Ritsem? Är det en massa spenat? Och hur lång tid tar det att vandra till treparksmötet? Det skulle nämligen vara skönt att slippa slå läger mitt i skogen... men det kanske är för långt för att man ska hinna bort en liten bit från alla träd på en enda dag? Förra året hade vi nämligen väldigt svårt att hitta en tältplats första dagen där mitt i spenaten kring Kvikkjokk. :p

Efter treparksmötet, hur går man då? Ser att det finns en stig genom hela Ruohtesvágge och vidare, hur är den? Egentligen tycker jag det är trevligast att slippa stigar och bara vandra över bar fjällmark, men det kanske inte går att undvika?

Angående Snavvavagge så ser det otroligt vackert ut. Men hur menar du att man ska gå? Fram och tillbaka samma väg på en dag? Hinner man avsätta en dag av 10 åt det?

Och så en sista fråga :p Hinner man det här gott och väl på 10 dagar eller är det knappt med tid? Jag fick nämligen just reda på att min mamma har fått lite ont i ryggen så vi vet inte hur snabbt hon orkar gå. :/ Tänkte bara på hur man ska göra om vi inser att det går för segt framåt... Skulle vara jättebra om du visste ungefär hur lång tid det tar att gå de olika delarna av turen!

@ plaskdaja: Hur menar du att man tar en topptur? :p Är det bara att vandra upp på berget och ner igen? Hur lång tid tar detta i så fall? Är det inte väldigt... brant? :p

Jag gjorde exakt den föreslagna Sarekturen för ett par år sedan, så ni kanske kan dra nytta av mina erfarenheter. Att hinna det hela på 10 dagar är en baggis, även inklusive dagstur med selvy. För det senare måste jag bara återigen få skryta med nedanstående tältplats, som med sin makalöst vackra placering även utgör en perfekt bas för en sådan dagstur. Lite (d.v.s. mycket) blåsigt var det, dock. ;)

Angående ditt förslag... hur ser Padjelantaleden ut från Ritsem? Är det en massa spenat? Och hur lång tid tar det att vandra till treparksmötet? Det skulle nämligen vara skönt att slippa slå läger mitt i skogen... men det kanske är för långt för att man ska hinna bort en liten bit från alla träd på en enda dag? Förra året hade vi nämligen väldigt svårt att hitta en tältplats första dagen där mitt i spenaten kring Kvikkjokk. :p

Efter treparksmötet, hur går man då? Ser att det finns en stig genom hela Ruohtesvágge och vidare, hur är den? Egentligen tycker jag det är trevligast att slippa stigar och bara vandra över bar fjällmark, men det kanske inte går att undvika?

Padjelantaleden från Änonjalme är inte alls som den tunga granskogen runt Kvikkjokk. Lite lättare björkvegetation finns men man har bra sikt överallt bla mot Akkamassivet som man passerar nära inpå. Till treparksmötet är det ca 15-16 km om jag minns och det kan ni fixa på kanske en halv dag eftersom det är så lättvandrat. Inga problem med tältplatser heller. Mycket fina tältplatser finns strax efter treparksmötet en liten bit in i Sarek, uppe på en ås längs stigen på väg in mot Ruohtesvagge.

Stigarna i Sarek är sällan särskilt tydliga så du behöver inte oroa dej för att dom "förtar" känslan. Det kan tvärtom vara svårt att följa stigarna ibland eftersom dom oftast är fragmentariska, dvs ibland försvinner dom, ibland delar dom upp sej och man ser inte riktigt hur dom går.

Angående Snavvavagge så ser det otroligt vackert ut. Men hur menar du att man ska gå? Fram och tillbaka samma väg på en dag? Hinner man avsätta en dag av 10 åt det?

Det finns jättefina tältplatser på Pielaslätten i närheten av de två sjöarna (kolla kartan). Därifrån går det bra att ta en dagstur till Snavvavagge och tillbaka. Det är dock en mycket brant uppstigning så om någon i gruppen känner sej trött kan ju denne ta en vilodag istället. Lämna tält och det ni absolut inte behöver i lägret så blir det lite lättare för er som går iväg. För att få vyn mot Rapaselet så går man igenom hela Snavvavagge och upp på en höjd som ligger alldeles övanför/förbi en liten tjärn vi dalens bortre ände

Och så en sista fråga :p Hinner man det här gott och väl på 10 dagar eller är det knappt med tid? Jag fick nämligen just reda på att min mamma har fått lite ont i ryggen så vi vet inte hur snabbt hon orkar gå. :/ Tänkte bara på hur man ska göra om vi inser att det går för segt framåt... Skulle vara jättebra om du visste ungefär hur lång tid det tar att gå de olika delarna av turen

Sträckan är förhållandevis lättvandrad men om ni märker att ni har ont om tid när ni närmar er Pielaslätten så kan ni välja att gå ut ur Sarek via Suorvadammen istället, då sparar ni ett par dagar. Ni kommer upp på vägen mellan Kebnats och Ritsem och bussen stannar till här för att plocka upp folk. Kolla i så fall busstiderna innan. Normalt bör ni hinna genom Pastavagge men man vet ju aldrig vad som kan hända, någon kan få ont eller bli sjuk eller vädret kanske ställer till det så ni kan ha Suorva som en "plan B". Dock finns ingen turistanläggning i Suorva så det är kanske inte så trevligt att avsluta en vandring där av just den anledningen.

//B

@ LRC: Gud vilken bra sida du har gjort :) Tack så jättemycket! Ska spana in den närmare. Och vad skönt att man hinner det gott och väl på 10 dagar... i så fall kan vi ju strunta i dagsturen om min stackars mor går för långsamt :p

Tältplatsen ser underbar ut :) Skulle gärna tälta där jag med. Vart var det någonstans? Precis innan Snávvávágge eller? Innan eller efter Spökstenen?

@ plaskdaja: Hur menar du att man tar en topptur? :p Är det bara att vandra upp på berget och ner igen? Hur lång tid tar detta i så fall? Är det inte väldigt... brant? :p

Japp bara att vandra upp på berget. Såg att det bara va du som hade lite koll och då kanske ni inte ska satsa på att bestiga Ahkka. Kanske lite väl mastigt. Tar minst 12 timmar. Själv höll jag på 20 timmar men då var vi upp på båda Ahkkas toppar. Ahkka har den högsta fallhöjden i Sverige, ca 1500 höjdmeter.

Men ni kan ju ta båten över till Ahkkastugan och göra en dagstur därifrån och bara gå en liten bit. Det är inte för inte Ahkka kallas Sveriges drottning.

Vissa partier på Ahkka är branta och innehåller klättring. Beror lite på vart då går upp. Ahkka massivet är stort. Dock finns det väg upp på tex. Nordosttoppen med bara vandring.

Tältplatsen ser underbar ut :) Skulle gärna tälta där jag med. Vart var det någonstans? Precis innan Snávvávágge eller? Innan eller efter Spökstenen?

Strax norr om Spökstenen finns en markerad hylla (se nedan) som stigen passerar över. Där finns det en del ytor att tälta på och den jag valde ligger nära den västra kanten. Bäcken som kommer ner från Bielatjåhkkå var lättnådd därifrån; längre in mot berget var det lerigare och snårigare.

Tack för alla svar :)

Dock har jag börjat inse att det här är en ganska vanlig rutt, den finns t.ex. beskriven på baksidan av min karta. Är det mycket folk där? För när jag vandrade kring Kvikkjokk förra sommaren träffade vi i snitt ett vandringspar om dagen (om kungsleden räknas bort där det var en väldans trafik) vilket kändes härligt och lugnt. Den här rutten är väl inte i stil med Kungsleden hoppas jag?

Nej, för tusan. När jag vandrade med syrran mötte vi en man på leden innan Kisuris och ett nygift par på "bröllopsresa" i övre Ruohtesvagge. Båda dessa stannade vi och pratade med i 5-10 minuter. Vid Skarja såg vi ett tält. I övrigt inte någon innan Per Kuhmunen vid Rinim.

Några år tidigare vandrade jag samma väg åt motsatt håll. Då hade båttransport tillsammans med 3 andra vandrare, men vi höll olika takt och såg varandra inte mer efter en dryg timme. Under resten av turen såg vi några enstaka personer, men bara ett par på Pielavalta inom prat-avstånd.

HåkanF

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nettchen Vandra Ritsem - Saltoluokta: antal dagar? Fjällvandring 4
maria_e_k Ritsem till Saltoluokta på max 7 dagar Fjällvandring 1
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
Anneliandersson Tältplatser Nordkalottleden Saluhavrre - Vajsaluokta Fjällvandring 6
Phil_Warsaw Extra 3 or 4 day trip at end of Padjelantenleden (Ritsem or Kvikkjokk?) Fjällvandring 2
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Henning K Länstrafiken Norrbotten slutar med bussen till Ritsem Fjällvandring 58
eyck Dela helikopter Ritsem-Akkastugorna 11/9 Fjällvandring 0
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Promenerik Tältplatser Ritsem Fjällvandring 5
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13
labbman Sourva - Ritsem via Skarja, Ruohtesvagge Fjällvandring 9
adtor Transport Gällivare - Ritsem Fjällvandring 0
janstj Transport Ritsem - Vaisa/Änonjalme Fjällvandring 23
flayyan Parkering Ritsem? Fjällvandring 2
dibblah Vandra Kvikkjokk - Ritsem Fjällvandring 13
BushWalker In i Sarek fran Ritsem Fjällvandring 11
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
FlyerSword Transport Ritsem till Kvikkjokk? Fjällvandring 16
STF slutar köra båt i Ritsem efter 2019 Fjällvandring 36
Gunnar81 Nordkalottleden, sträckningen Katterat - Ritsem (via Sitashyttene, Pauro, Röysvatn) Fjällvandring 1
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Barbamamma Dela HELIKOPTER 11 Sep från Ritsem till Staloluokta Fjällvandring 0
nicko_ Sarek, Ritsem-Ruothesvagge-Sjielmmagredde-Snarvvavagge-Rapa-Aktse-Saltoluokta Fjällvandring 10
Issie88 Dagsturer med barn från husvagn, Ritsem eller stora sjöfallet Fjällvandring 5
Zlagge Ensamvandring Abisko-Ritsem-Sarek Fjällvandring 8
cloud76 Bussgods till Ritsem? Fjällvandring 5
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
danielm71 Start och stopp Ritsem Fjällvandring 14
Örnsätrarn Fel i båttider Ritsem/Änonjalme Fjällvandring 10
Sentient6 Ritsem-Kebnekaise Fjällvandring 3
Tojja Ta sig från Gällivare till Ritsem när buss 93 ej går? Fjällvandring 5
Kicki J Vandring Ritsem till Riksgränsen Fjällvandring 8
Diminuendo Bilskjuts Ritsem–Sitasjaure? Fjällvandring 10
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
eyck Bussturer Gällivare > Ritsem och Salto > Gällivare Fjällvandring 0
haiwa nikkaluokta - kaitum - ritsem Fjällvandring 8
Fareskog Vandringssällskap v31, Ritsem / Gränsleden Fjällvandring 0
haiwa ritsem - sitasjaure Fjällvandring 7
kamera Sarekvandring Kvikkjock Ritsem Fjällvandring 16
Musse Vidunder Basläger i Sarek Fjällvandring 29
rockyduderino Sarek Augusti (Ritsem - Saltoluokta) Fjällvandring 16
Sezziyanen Funderingar kring Ritsem-Staloluokta-Dagsturer-Ritsem Fjällvandring 8
JonathanSv Sarek, Avstånd Ritsem-Kvikkjokk. Fjällvandring 1
esch Katterjåkk (Riksgränsen) - Ritsem Fjällvandring 1
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
sulibats Sarek, Suorva - Ritsem via Ruohtesvagge Fjällvandring 6
Fjällgrodan Ritsem - Padjelanta synpunkter sökes Fjällvandring 17

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg