Rita egen karta med GPS ?

Du behöver ju inte gå ut och mäta in de där vattentornen mm eftersom du får koordinaterna direkt med Google Earth så snart du identifierat objekten. Jag förmodar att Google Earth är noggrannare än GPSen-men har inte kollat.

Svårigheten blir så småningom när du har mycket vägar att hitta var du är, småkrångligt att mäta in sig på kartan med hjälp av koordinater. En kartvisande GPS är mycket enklare.

Men visst kan du använda vilken GPS som helt som kan spara spår och så småningom få fram ett antal användbara papperskartor. Men jag skulle ändå använda datorn för det blir så mycket enklare att hantera informationen.

Det föresvävade mig att vi kunde lägga upp det som en distanskurs, så snart du var klar med ett steg gick vi vidare till nästa. "Vi" är kollektivet här, förhoippningsvis går det att vid varje steg komma fram till konsensus om vad som är en bra strategi för nästa steg.

Hur stort är området som du tänker dig att tänka in?

En till sak: I Malaysia och Singapore finns livaktiga nätcommunities som jobbar på cykelkartor (och bilkartor med för den delen). Hittar du några andra intresserade i omgivningen kan ni ju hjälpas åt. Det finns många tokiga engelsmän.

jonasolof; sa:
Du behöver ju inte gå ut och mäta in de där vattentornen mm eftersom du får koordinaterna direkt med Google Earth så snart du identifierat objekten. Jag förmodar att Google Earth är noggrannare än GPSen-men har inte kollat.

Tänkte inte på det....fast det blir lite mindre motion....tack ändå!

Svårigheten blir så småningom när du har mycket vägar att hitta var du är, småkrångligt att mäta in sig på kartan med hjälp av koordinater. En kartvisande GPS är mycket enklare.

Räknar med att 'lära mig' vägarna rätt hyfsat efter ett tag, och då bli mindre "GPS-beroende" , det är s a s ett av huvudsyftena med mitt lilla projekt.

Men visst kan du använda vilken GPS som helt som kan spara spår och så småningom få fram ett antal användbara papperskartor. Men jag skulle ändå använda datorn för det blir så mycket enklare att hantera informationen.

Landar säkert på datorlösning jag också till slut, är väl en liten tröskeleffekt bara, men jag får konsultera min egen 'IT-support' även om den ibland inte är alldeles kundorienterad (=mina 5 tonåringar).

Det föresvävade mig att vi kunde lägga upp det som en distanskurs, så snart du var klar med ett steg gick vi vidare till nästa. "Vi" är kollektivet här, förhoippningsvis går det att vid varje steg komma fram till konsensus om vad som är en bra strategi för nästa steg.

Tja, varför inte? jag är mäkta imponerad av 'kollektivets' kunskaper och vilja att dela med sig av dessa, och av den fantastiska nytta som ett forum kan ge - och så snabbt.

Hur stort är området som du tänker dig att tänka in?

Skulle tippa 10x10 km eller så, inget imponerande för MTB-fräsare kanske, men det ska bli "rundor" och det finns bl a floder att följa, så det kan väl sluta vart som helst....

En till sak: I Malaysia och Singapore finns livaktiga nätcommunities som jobbar på cykelkartor (och bilkartor med för den delen). Hittar du några andra intresserade i omgivningen kan ni ju hjälpas åt. Det finns många tokiga engelsmän.

Intressant, kanske någon t o m har www-adresser till någon sådan netcommunity ? Skulle vara skoj att se hur de går till väga...

Och visst, även här finns bl a en engelsman (dock inte särskilt tokig) som slagit sig på att leva på cykelturer mm (kanske lite tokigt ändå, landet är ju delvis i krig), http://www.actionlanka.com

Stort tack igen för all tips, och inspiration !

Jag använder GPS utility för GPS utan kartfunktion och det fungerar faktiskt riktigt bra. Fungerar mot många GPS:er som finns på marknaden idag.

Hesida: http://www.gpsu.co.uk

Finns även som gratisversion (om man inte vill ha så många punkter/tracks. Annars är en fullversion inte heller så dyr.

Där finns en del tips på hur man kan "rita in" sjöar etc. som du var inne på.

Se till att skaffa en GPS med kommunikationsmöjlighet till PC bara. Typ av antenn kan också spela roll, men det beror också på dina krav.

/Mikael

NASA vs. Google Earth

jonasolof; sa:
Är NAsabilden lika bra som Google Earths högsta upplösning?

Dom få ställen jag kollat på NASA filerna utöver nära där jag bor har samma upplösning, medan Google Earth har olika upplösning på olika ställen.

I Google Earth över Arlanda kan man se olika plan som står ”parkerade” på marken, med lite vilja se vad landningsstråken heter (01L och 19R, 01R och 19L, 08 och 26) och se färgerna på bilarna på parkeringen.

Detta kan man inte på Västerås flygplats för att inte tala om Örnsköldsviks Flygplats. Där fick jag ta till sök ortnamn i Kartex för att kolla latitud och longitud och sedan panorera i Google Earth och zooma för att hitta flygplatsen.

Per Brune

Hur ska han kunna strukturera all denna info? Det finns flera bra program för att rita kartor. Vid behov får vi hjälp av Rich (rwsmaps). Jag har sponsrat honom flera gånger, senast med bidrag till ett hem för övergivna katter som han vurmar mycket för. Fler bidrag välkomna.

Avsnitt ett: Skaffa en GPS. Börja samla spår. Spara dessa i lämpligt format för senare bruk.

Re: tillbaka till stenåldern, eller good enough..?

perdans; sa:
Om jag tar ett (större) helt vitt papper och på detta ritar ett rutsystem med GPS-koordinaterna i området där jag bor.

Visst kan du göra så, men är det då inte betydligt smidigare att istället för det där vita pappret ta en bild från Google Earth eller NASA Satellit-bild? Lite svårare, men ger antagligen betydligt bättre mervärde.

Och istället för ett vitt papper, är det inte bättre att rita i datorn där du kan använda ett ritprogram som har stöd för olika lager att rita i?

Re: Re: tillbaka till stenåldern, eller good enough..?

nermander; sa:
perdans; sa:
Om jag tar ett (större) helt vitt papper och på detta ritar ett rutsystem med GPS-koordinaterna i området där jag bor.

Visst kan du göra så, men är det då inte betydligt smidigare att istället för det där vita pappret ta en bild från Google Earth eller NASA Satellit-bild? Lite svårare, men ger antagligen betydligt bättre mervärde.

Och istället för ett vitt papper, är det inte bättre att rita i datorn där du kan använda ett ritprogram som har stöd för olika lager att rita i?

Jag är som sagt endast ute efter en karta med tänkbara löp/cykelstråk att följa. Det som brukar kallas 'planorientering' bland oss som ägnat sig åt att springa med karta - och kompass (en äldre utrustningsdetalj som en del kanske fortfarande minns från tiden f.GPS, gick även att rita kartor med....).

Google/NASA känns som de har en hel del överskottsinformation (och som ibland ändå inte går att se vad det är) vilken jag inte behöver för just mitt syfte.
Men visst, mycket elegantare skulle det vara.....och jag lär nog också hamna i Google, förr eller senare.

Bra ritprogram låter mycket intressant (även för mitt ev första försök med'vitt papper'), något tips på ritprogram *med stöd för olika lager' ?

Re: Re: Re: tillbaka till stenåldern, eller good enough..?

perdans; sa:
Google/NASA känns som de har en hel del överskottsinformation (och som ibland ändå inte går att se vad det är) vilken jag inte behöver för just mitt syfte.

Jo men om du då ritar nåt i ett ritprogram med den som bakgrund så kan du ju sen stänga av lagret med bakgrunden och bara se det du har ritat.

Jag använder Paintshop Pro (PSP) men det är ju inte helt gratis. GIMP är ju gratis men vet inte riktigt hur lämpat det är. Kanske bättre med nån form av vektorprogram, Inkscape finns det ett som heter och som är Open Source (och därmed gratis). Ännu bättre vore väl kanske nåt mer CAD-aktigt, men där har jag ingen bra koll på vad som finns. Sen har ju andra här i tråden gett en del länkar där det kanske finns lämpliga program.

Fast du efterfrågade ju inte gratis program ser jag nu, då finns det ju massor att använda:) Corel Draw, Photoshop, AutoCAD mm. :)
[Ändrat av nermander 2006-09-28 kl 10:56]

Program

Det följer med ett program som heter Xnview http://www.xnview.com/ med en datortidning jag köper ibland. Men om man har satt ett värde på sin egen tid, så är det säkert bättre med ett ”köpprogram” än ett ”gratisprogram”. Men man behöver säkert inte den senaste versionen av program för kartritning. Men hantering av skikt/lager är nog ett måste.

Per Brune

Man ritar ovanpå en scannad bild även när man gör vektorbaserade kartor, skillnaden är att man gör linjer och punkter med musklick. En linje skapas av programmet mellan de punkter man satt ut.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kanotisten Rita med GPS.... Navigering 6
AMALOB Rita egna område i mapsource Navigering 2
wicke02 Rita rutt i mapsource Navigering 9
chribba rita i mapsource Navigering 3
seobserver Rita rutten på kartan Navigering 0
guloxe Rita i karta och föra över till explorist xl Navigering 4
BjörnH Rita egna sympoler (Garmin) Navigering 10
vilseiskogen Rita på friluftskartan? Navigering 8
victorherman Egen Gps Navigering 20
pixarens Göra "egen" garmin karta av... Navigering 2
thureb Egen papperskarta Navigering 12
Ljb Egen OL-karta i GPS? Navigering 2
errbe Todaymeny på PDA, egen config? Navigering 1
BjörnH Nybörjare - Skapa egen karta till Garmin GPS, tips? Navigering 8
lagerstrom Gör din egen Navigering 6
raderad04 GPS egen inställning Navigering 5
swenorth Egen karta i GPSen Navigering 6
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
GrodanW Garmin Explore app - ny karta? Navigering 3
manlan Karta för paddling 1:25000 Navigering 5
swimwhizz App för att lägga bild över karta. Navigering 9
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
Robban3000 Alpha 100 ladda karta till sdkort Navigering 1
FDWCARL Lantmäteri Karta, ViewRanger Navigering 35
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
Totteman Elektronik som komplement till karta Navigering 12
graylingman Karta till Garmin 64 st? Navigering 5
SEHLBERG Topografisk karta Pro V6 Navigering 8
Nordiska Motorcyklister Fysisk karta till digital - Överföra Navigering 11
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
wisher Visa karta i basecamp från montana? Navigering 1
jffoto Söker en gps med detaljerad karta Navigering 35
gundj Karta Jotunheimen Navigering 1
Nitsson Vilken iPhone app för topografisk karta / GPS? Navigering 29
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
Mahok Centrerad karta Navigering 10
Vintervilan Bra skala på karta? (Besseggen) Navigering 7
KGoransson Önskar råd ang karta för cykling Navigering 25
stenblock Hitta.se nya "Frilufts"-karta Navigering 3
vojma Kvalité på medföljande karta i Garmin Montana 650T Navigering 6
sofus81 Nyköpt Garmin etrex 30- vilken karta ska jag ha? Navigering 12
Vinylbrus Karta över Rago nationalpark Navigering 2
Davva2 Karta över Estland till Garmin Navigering 11
Pathag konvertera spår till karta Navigering 4
johnliungman Vad ska vara upp på en karta på en skylt Navigering 29

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg