Tjena.
Har rest en hel del i Latinamerika i olika perioder från -98 å framåt. Länderna jag besökt är: Chile, Argentina, Brasilien, Paraguay, Bolivia, Peru, Costa Rica, Nicaragua, Honduras o Guatemala. Jag har liftat lite i nästan alla länder. Undvik Paraguay, inte för att det är särskilt farligt utan för att polisen är besvärlig och korrupt. Det går ju liksom inte att skydda sig mot polisen.
Från Costa Rica bilade jag, med barn o sambo, till Guatemala. I Guatemala kändes faran påtaglig vilket förstärktes när vi anlände till ett vandrarhem mitt i landet, på landet, och lärde känna några svenska tjejer av vilka en hade blivit våldtagen mitt på ljusa dagen bara några hundra meter från vandrarhemmet, bara några dagar tidigare.
Undvik också San Pedro de Sula och dess närhet i Honduras. Problemet med att bli rånad i San Pedro de Sula, såsom i Guatemala, är att ditt liv svävar i fara vid råntillfället. Så är inte fallet t ex i Nicaragua eller Costa Rica. (Som turist)
Så frågan är väl vad som anses farligt: utsättas för fickstöld, få inbrott i bilen, bli rånad eller bli rånmördad?
Att komma hem med livet i behåll får väl anses som en lyckad resa ;-)