Risker?

haha nej jag tänkte inte på något specifikt fel (fast det var kul det där om al shabaab som även du kommenterade lars).

däremot blir debatten ofta svartvit. UD/föräldrar/svennebananer tycker att allt är farligt. travellers tycker att ingenting är farligt.

skral skrev:
travellers tycker att ingenting är farligt.
-------
Det var en väl grov förenkling, risker bedömer man och vidtar steg emot. Kan man inte överblicka undviker man. Det är klart att faror är reella. Omedvetna blir skadade och stundtals dör nån. Det förra är en tidstjuv och det senare är permanent.
go tur

Det är ändå rätt komiskt när man inte har några problem med att hävda att UD:s rekommendationer bör tas med en nypa salt men samtidigt inte förstår varför någon påpekar att man bör ta "en internetfrämlings" råd med en nypa salt.

haha nej jag tänkte inte på något specifikt fel (fast det var kul det där om al shabaab som även du kommenterade lars).

däremot blir debatten ofta svartvit. UD/föräldrar/svennebananer tycker att allt är farligt. travellers tycker att ingenting är farligt.

Haha! Skönt. Men som sagt skrev jag även att det alltid är bra att samla information från fler än ett håll:
Men självklart ska man skaffa info från så många håll som möjligt

Det är ändå rätt komiskt när man inte har några problem med att hävda att UD:s rekommendationer bör tas med en nypa salt men samtidigt inte förstår varför någon påpekar att man bör ta "en internetfrämlings" råd med en nypa salt.

Vad vet du om vad jag förstår och inte förstår? Var har jag skrivit det?

Vi kanske ska sluta prata om salt nu och hjälpa TS med hans frågeställning? Jag har väl offrat en timme av mitt liv av att hjälpa TS men det enda man får tillbaka är skit. Du kan väl ta över från och med nu, berätta om dina erfarenheter från Afrika? Jag lyssnar gärna. Bra iaf att Per och Seoberver också kommit med tips till TS. (som förövrigt verkar ha stuckit...). Sen vet jag mycket väl vem skral är så ngn främling är han inte. :)

Senast ändrad:
Ja, det var en grov förenkling och med glimten i ögat.

För övrigt en mycket relevant frågeställning och intressant med svar från folk som rest mycket. Jag går själv och funderar på att cykla uppåt centralamerika så jag läser med intresse hur andra gör för att kolla av risker. Det kan vara rät tsvårt att bilda sig en rättvis bild

Vi kanske ska sluta prata om salt nu och hjälpa TS med hans frågeställning? Jag har väl offrat en timme av mitt liv av att hjälpa TS men det enda man får tillbaka är skit. Du kan väl ta över från och med nu, berätta om dina erfarenheter från Afrika? Jag lyssnar gärna. Bra iaf att Per och Seoberver också kommit med tips till TS. (som förövrigt verkar ha stuckit...). Sen vet jag mycket väl vem skral är så ngn främling är han inte. :)

TS här igen! Jo, jag stack iväg en stund för jag blev lite less på tonen på de första inläggen. Dessvärre svarade jag spontant och som tur var gick admin in och rensade detta tjaft som blev. Tack för det! Och jag ber nu om ursäkt för dessa raderade inlägg.
Sedan har tråden innehållit mycket intressanta synpunkter, inte minst för att flera har olika syn på saken. Jag tackar för detta!

Risker finns överallt. I Storbritannien stannade jag för att kolla på kartan och från en skogsdunge (!) kom en gäng smågrabbar som ville "prova" min liggcykel vilket de inte fick. Efter att ha vägrat en antal gånger cyklade jag iväg från dessa grabbar som petade på allt jag hade på cykeln.

Heh. Råkade precis ut för samma sak i UK (norra london) på kvällen med ungar som ville få provköra min cykel ("jag är ju BMX-proffs", yeah, tror det) och ville klämma på ens gps. Lite mer artighet om jag får be ... Det gick dock bra att kolla allt framme iaf var ostulet, säga nej och dra ...

Tjena.
Har rest en hel del i Latinamerika i olika perioder från -98 å framåt. Länderna jag besökt är: Chile, Argentina, Brasilien, Paraguay, Bolivia, Peru, Costa Rica, Nicaragua, Honduras o Guatemala. Jag har liftat lite i nästan alla länder. Undvik Paraguay, inte för att det är särskilt farligt utan för att polisen är besvärlig och korrupt. Det går ju liksom inte att skydda sig mot polisen.
Från Costa Rica bilade jag, med barn o sambo, till Guatemala. I Guatemala kändes faran påtaglig vilket förstärktes när vi anlände till ett vandrarhem mitt i landet, på landet, och lärde känna några svenska tjejer av vilka en hade blivit våldtagen mitt på ljusa dagen bara några hundra meter från vandrarhemmet, bara några dagar tidigare.
Undvik också San Pedro de Sula och dess närhet i Honduras. Problemet med att bli rånad i San Pedro de Sula, såsom i Guatemala, är att ditt liv svävar i fara vid råntillfället. Så är inte fallet t ex i Nicaragua eller Costa Rica. (Som turist)
Så frågan är väl vad som anses farligt: utsättas för fickstöld, få inbrott i bilen, bli rånad eller bli rånmördad?
Att komma hem med livet i behåll får väl anses som en lyckad resa ;-)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg