Riskbenägenhet/Övermod (Glaciärolyckan)

Är det farligare att vara två eller fler vid Fjällvandringar,som kan ge en känsla av 'falsk' säkerhet.Vid en solovandring kanske vägvalet varit annorlunda?

Att färdkamrater kan pressa vissa att ta onödiga risker är ingen nyhet,kompisar som 'utmanar' varandra eller en av motsatta könet man vill 'impa' på.Vid soloturer vet man oftast vad man har,sig själv,och ingen annan att ta hänsyn till.

Finns det nån statistik över olyckstillbud vid Fjällvandringar?

peter

Det är en intressant och tyvärr nödvändig frågeställning.

personligen så har det varit ganska tvärtom gällande risktagande vid fjällvandring.
Jag har mest gått med folk som inte har någon erfarenhet av fjällen, och har därför försökt anpassa risknivån till deras erfarenheter.
medans när jag går själv snarare känner att jag inte har ansvar för någon annans liv än mitt eget (vilket väl inte är helt sant m.t.p eventuella räddningspatruller m.m.) och kan då tendera att pusha mig själv hårdare.

Att grupper kan trigga varandra till farliga saker är jag medveten om, men jag kan verkligen inte fatta varför man gör något sånt.

Men att försöka dra någon slutsats likt att det är säkrare att gå själv ? känns inte så smart.
Det beror givetvis alltid på vem/vilka det är.
återigen tror jag inte det finns så jättemycket att göra åt problemet. alternativen som jag ser det är:

1. inför hårda gränskontroller runt hela fjällområdet, tillåt bara "fjällrävar" inträde.

eller:

2. fortsätt och utöka informationen om fjällens risker.

ping; sa:
Är det farligare att vara två eller fler vid Fjällvandringar,som kan ge en känsla av 'falsk' säkerhet.Vid en solovandring kanske vägvalet varit annorlunda?

Att färdkamrater kan pressa vissa att ta onödiga risker är ingen nyhet,kompisar som 'utmanar' varandra eller en av motsatta könet man vill 'impa' på.Vid soloturer vet man oftast vad man har,sig själv,och ingen annan att ta hänsyn till.

Finns det nån statistik över olyckstillbud vid Fjällvandringar?

peter

Just vid glaciärvandring så är det väl bara en fördel att vara fler. Men det förutsätter ju förstås att man använder rep och knyter in sig med varandra.

"Tillåt bara fjällrävar tillträde"- vem/vilka ska då bedömma vem som är en rutinerad fjällvandrare? Nä, snarare utökad information, inte skrämselpropaganda...

Mvh
/Daniel

När jag vandrade ensam predikade jag alltid att på grund av detta tog jag mindre risker än om jag vandrat med någon. I dag vandrar jag med min dotter. Vi planerar vandringar tillsammans och diskuterar alternativ under vandringen. Men det är jag som till slut fattar alla beslut och dessa beslut baseras inte på vad jag klarar av utan på vad hon klarar av och där måste jag ta många faktorer i övervägande. Nu ser jag att de val jag gjorde ensam innebar ett större risktagande än vad jag gör tillsammans med min dotter.

Jag har vandrat några gånger med andra och vi har varit tre som mest i gruppen. Eftersom jag haft mest erfarenhet så har det aldrig uppstått någon kamp om ledarskapet. Jag har sagt till de andra att jag lyssnar gärna till vad de har att säga men det är jag som fattar det slutgiltiga beslutet, sedan får de göra som de vill.

Naturligtvis kan det uppstå risksituationer på grund av att gruppmedlemmar vill imponera på kompisar eller tjejer men det beror på gruppens sammansättning och den kommunikation man har.

Jag tror att de flesta olyckor vid fjällvandringar sker på grund av bristande fokusering. Man är inte koncentrerad på det man gör. Men tittar upp, trampar snett eller halkar så är den vrickade foten ett faktum. Eller ännu värre, man störtar ner.

Beträffande glaciärer så är dessa farliga flytande isglassar om förändras hela tiden. Sprickor, brunnar och annat som kan gömma sig under snön. En glaciär skall aldrig beträdas utan stegjärn, isyxa och annan säkerhetsutrustning. De som ger sig ut på glaciärer skall ha utrustning för att förhindra fall och för att kunna klättra upp eller hissas upp ur sprickor och brunnar vid fall. Ett replag skall vara minst tre personer. Två om man är erfaren och har utrustning för att ta sig upp för repet.

Även jag har brutit mot den säkerhet som skall råda på en glaciär. Men då var vi på storglaciären i Darfal (Tarfala) och den är rätta så känd, men ingen ursäkt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg