Risk att välta

Åk till Torö eller annan "surfspot" när vinden är lagom och lek i vågorna nära land så mycket du orkar. Gör bra nytta för teknik och komfortzon även om man är inriktad på distanspaddling/turpaddling. Går även då att träna räddningstekniker under lite svårare förhållanden även när solen skiner och vattnet är varmt.

I detta fall hadde troligtvis inte väst hjälpt om jag vurpat eftersom jag hadde blivit för nedkyld.

Ett uttalande och en slutsats som förvånar mig. VIll du utveckla?

Flytväst är väl framför allt ett flytverktyg som hjälper till att hålla andningsvägarna ovanför vattenytan, himla bra om man simmar när det går mycket vågor. Gällande nedkylning så är det en helt annan fråga... Menar du att du hade dött av nedkylning om du hade blivit tvingad til en simtur? Men att du samtidigt och tveklöst hade klarat själva andningen med hjälp av bekvämt flytläge utan problem trots vindstyrka (våghöjd)?

Vinden vände 90grader i förhållande till vågorna och ökade till ca 20m/s i kast byar i kombination med rikliga mängder hagel som fick vattnet att studsa och koka samtidigt som jag trodde att mitt ansikte skulle blästras in till benet. Kort sagt så blev jag nästan utsatt för ett mordförsök av någon märklig makt och allt i loppet av någon minut och utan någon förvarning.

Oj, lät riktigt hårigt. Bra att det löste sig. Det där hade nog de flesta inte haft en chans att klara.

Lite (?) offtopic, men det är ju viktigt att behålla harmonin när det blir utmanande förhållanden, för att inte spänna kroppen så man sabbar balansen. Någon eller några gånger när jag solopaddlat och snus eller tuggummi inte räckt till och jag känner att jag råkat hamna i svårare förhållanden än jag med säkerhet klarar utan kantring har jag börjat sjunga en sång hehe.. Eller så har jag hånskrattat åt varje våg som slår över bröstet och blåser rent bihålorna och bett om mer.. Ganska häftigt ändå, när man tvingas in i ett "hyperkoncentrerat" tillstånd under sådan paddling, efteråt känner man sig väldigt lugn och harmonisk, som om man mediterat.. Inte för att risk-situationer är något att sträva efter på något vis..

Jag kom en bit på vägen i somras med "3/4-dels eskimåroll" och fick hyfsad koll på paddelflottör-räddning, kamraträddning, säkrare stöd-tag. Men i vinter och nästa år ska det bli mycket bättre. Å kanske uppgradera säkerhetsutrustningen ett snäpp till.

Kul att en det av er börjat fundera på det här med torrdräkt och även börjat testa detta eminenta plagg. Jag började ju paddla i min dykartorris och det var svettigt men inte på något sätt hopplöst. Sen köpte jag ju min nuvarande, en GUL 4-laminatsdräkt och den använder jag nu och trivs fint i. Lite svettig blir man ju men inte värre än att man ventilerar bort det lilla som bildats vid fikastoppet. Den hinner hyfsat med att ventilera ut nästan all ånga.

En liten anekdot angående torris men ingen flytväst:

Jag har ju jobbat en del som dykare och på ett ställe skulle det komma en stor fraktbåt samma dag som vi demonterat 2 sjömärken som skulle bytas ut. trångt som f**n var det i farleden också. Vad göra? Jo, upp till tygaffären efter ett par meter neongrönt tyg som vi häftade på styrhytten på arbetsbåten och så var det "sjömärket" fixat. Det var bara den andra sidan av farleden kvar att märka ut, tiden var knapp och det var snudd på kris. Jag kröp ner i torrisen som var knallröd, högg ett ankare med tamp i näven, simmade över sundet, fyllde torrisen med luft och släppte ankaret där det gamla ankaret låg. Ankartampen hade jag om benet.
Där stod jag i vattnet som ett annat jäkla sjömärke och guppade i vågorna och vinkade till fraktbåten som passerade. Jag trodde skepparen skulle dö av chocken. *ASG*

Så kan det gå till när det är kris. Jag fick fö. ett diplom av sjöfartsverket som jourhavande boj.

Jag ligger kraftigt i lä.

http://www.youtube.com/watch?v=XRCbkBfdBrQ

Dock blev jag kraftigt rädd eftersom jag knappt såg något samt att paddeln blev svår att kontrollera i byarna allt eftersom jag började krampa i handlederna. Smärtan i ansiktet var inge vidare men i ett sådantläge har man inget annat val än att göra sitt bästa. Chocken kom efteråt.

Ja jag har en torrdräckts jacka som jag använt några ggr då jag frivilligt gett mig ut i skitväder och just därför vet jag att det inte fungerar.Kanske en kortare stund om man blir konstant överspolad. Avhållsamhet är nog att föredra framför gummi om jag får välja.

Man får dock skilja motion från rekreation i dessa sammanhang.

Jag har gjort en tidigare vurpa i varmt vatten och kraftig vind. Jag klarade inte att simma med kläder särskillt bra och i kallt vattentror jag inte odsen är bättre. Mycket tveksam till att jag hadde grejat det även med väst. Jag hadde bara T-shirt pollyesterunderställ och träningsoverall samt neoprenhandskar, kapell och mössa. Det gick bra att paddla med dingsura kläder på överkroppen eftersom jag jobbade mig varm och det var en relativt kort sträcka, men simma tror jag inte på. En av rädslorna var att kapellet skulle bli intryckt. Träsargen på 100 är ganska stor och kanukks ne-kapell har inte plats för knän så man sparkar lätt upp kanten med knät om man är oförsiktig fast å andra sidan så går det över tuttarna med bra tätning mot kroppen och ett hängsle som fungerar bra.

Ang väst så får jag väl inte svära i kyrkan så jag avhåller mig från att fortsätta den tråden. Viktigt är hur som att kajaken kan flyta och gärna med någon på. Vilket jag lärde mig vid första vurpan, då min öppna 100 blev totalfylld.

Om jag får tänka statestik så lär jag vara över 80-år nästa gång jag hamnar i liknade hagel skur så jag kanske inte skall skrämma mig själv och andra i onödan.

/Kåre

Ang väst så får jag väl inte svära i kyrkan så jag avhåller mig från att fortsätta den tråden.

Du skrämmer inte upp mig Kåre. Jag hoppas inte du srkämmer någon annan heller. Och jag tror dig gällande att du är 80 när nästa väder drabbar dig så här. Med avseende på torrdräktsresonemanget har jag heller inga problem. Och jag får erkänna, även jag struntar i flytväst emellanåt (kanske två gånger om året i stabil havskajak då det är 30-plus i luften).

Men jag blir lite förvånad gällande att du ena gången försvarar pontoner och att du andra gången kör utan flytväst. Inte för att det är helknäppt, inte heller omänskligt eller dåligt. Tvärtom så tror jag mindre på mänsklig rationalitet än många andra. Men flytväst-av-resonemang kombinerat med ponton-på-resonemang trodde jag inte att jag skulle hitta i samma person.

Kul att man fortfarande kan bli förvånad. :)
Och kul och bra att det gick bra för dig där ute i ovädret!

Och vad mina högst personliga ideal beträffar - svär gärna i kyrkan! :)

Om jag får tänka statestik så lär jag vara över 80-år nästa gång jag hamnar i liknade hagel skur så jag kanske inte skall skrämma mig själv och andra i onödan.

/Kåre

Det är ungefär som Hasse och Tage angående Harrisburg; Det är så osannolikt att det kan inträffa så det har förmodligen aldrig hänt ;-)

Håller med dig om simning och det var några inlägg både förra vintern och vintern innan (då på arnstrom.org). En kille missade sin planerade "maratonlandning" med fart och fick simma 10 meter. Han nämnde att han inte trodde att han skulle klarat mer.

Överfallsväder kan vara jättetufft. Har inte suttit i kanot i något sådant men väl kappseglat. För ca 10 år sedan startade vi vid Nyköpings SS klubbholme Broken och hade kurs mot fyren Gustaf Dalén, Strax före vi var framme och skulle vända in mot Oxelösund var det svarta molnet ikapp oss. Vi (gastarna) vägrade gippa utan slet ner spinnakern och vi surfade med 12 knop för revad stor sista biten mot fyren. Upp med lilla focken och ett rev till i storen. Sen var jag glad att jag var gast för då kunde jag vända huvudet bakåt och titta på Skepparn. Han var ju tvungen att titta framåt i 18-20 m/s hagelstorm...
En av de andra deltagarna gick det inte lika bra för eftersom spinnakern snodde sig runt förstaget och med ett "timglas" som inte gick att få ner landade de i Fårösund på kvällen. Då hade vinden mojnat igen.

Så titta efter svarta moln!

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg