Jag tänker som joel 123.
1. vill ha riset "fettimpregnerat", 2. slösar inte bränsle på att koka upp något vattenöverskott (gäller både ris och pasta), samt 3. vill inte få maten att kallna i onödan genom att behöva hälla det färdigkokta mellan olika påsar och/eller kärl.
Skulle inte drömma om att smutsa ner fler än ett kärl per måltid, och man måste ändå äta ur något, så det kan lika gärna vara kastrullen.
Lite ristips:
Basmatiris har normalt 12 min koktid. Jag fräser det försiktigt i smör eller olja hemma, så det blir fettmättat och lite "rostat", vilket både höjer kaloriinnehållet, minskar risken för klibb och vidbränning, och inte minst förkortar koktiden ytterligare. Fräs gärna in lite kardemumma för österländsk touche
.
Oftast gör jag detta med en blandning av ris och minsta storlekens linshalvor, som har samma koktid. Även linserna blir på det sättet godare, mer snabbkokta och mindre mjöliga.
Därefter komponerar jag ihop - hemma eller i fält - olika måltidsportioner genom att blanda i (dock såklart inte allt samtidigt
diverse torkade grönsaker, flagor av lufttorkad skinka, torkade asiatiska räkor, torkat olivhack, färsk vitlök, (jord)nötter, kokosmjölkpulver alt. kokosflingor etc, etc, i ett otal variationer. Häller röran i vattenfylld kastrull, låter stå en stund medan jag riggar läger och kök, kokar upp i några få minuter, stänger av gasen och sätter grytan att svälla i en tillsluten grytmysare.
Under den korta koktiden finns fortfarande tillräckligt mycket oabsorberat vatten i blandningen för att inget ska bränna fast.
Allt blir genomkokt och fortfarande skållhett efter ca 10 minuter, och jag har, beroende på ris- och linssort, använt gasbrännaren i 2-5 minuter.