Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Riot Brittany
- Trådstartare progg
- Start datum
den går säkerligen att rolla!
Har inte provat just den kajaken själv, men rollar i alla fall hjälpligt min egna kajak och några andra som jag testat.
Skaffa filmen "Greenland Rolling with Dubside"! Han säger bland annat "Don't blame your kayak" å sen rollar han en 2/3-mans kajak sittande i mellersta sittbrunnen, nån meterbred SitOnTop med flera.
Går kajaken inte att rolla är det troligtvis inte kajakens fel ;-)
Och det finns ju rollar där man slutar framåtlutad och då lär ju inte det höga ryggstödet vara i vägen...
Brittany är kanske inte lika lättrollad som en Qaanaaq, BlackPearl, Anas Acuta eller Romany men lite sport ska det väl vara? ;-)
Mer info om rollgurun dubside kan hittas på http://www.dubside.net/
Har inte provat just den kajaken själv, men rollar i alla fall hjälpligt min egna kajak och några andra som jag testat.
Skaffa filmen "Greenland Rolling with Dubside"! Han säger bland annat "Don't blame your kayak" å sen rollar han en 2/3-mans kajak sittande i mellersta sittbrunnen, nån meterbred SitOnTop med flera.
Går kajaken inte att rolla är det troligtvis inte kajakens fel ;-)
Och det finns ju rollar där man slutar framåtlutad och då lär ju inte det höga ryggstödet vara i vägen...
Brittany är kanske inte lika lättrollad som en Qaanaaq, BlackPearl, Anas Acuta eller Romany men lite sport ska det väl vara? ;-)
Mer info om rollgurun dubside kan hittas på http://www.dubside.net/
progg; sa:Jag har tittat lite på riot brittany på nätet och i kajaktivs katalog - har dock inte haft tillfälle att testa den. En undran är det höga ryggstödet – går den att rolla??? Någon som testat? Regency har ju samma sits så om ni har testat den så duger även era synpunkter
Hej!
Jag har systerbåten, Regency med samma säte. Den går att rolla, om än inte lika lätt som med lägre säten. Dock kommer det ett nytt ryggstöd nästa år som är lägre. Detta kommer att gå att köpa separat enligt uppgift.
/Anders
advizor; sa:Hej!
Jag har systerbåten, Regency med samma säte. Den går att rolla, om än inte lika lätt som med lägre säten. Dock kommer det ett nytt ryggstöd nästa år som är lägre. Detta kommer att gå att köpa separat enligt uppgift.
/Anders
Vad tycker du din skuta? Lite allmänna omdömen? Om du har tid och lust...
brittany
The brittany is very easily rolled, it has a low deck with some rocker which helps, also being not so wides adds to this, plus with the new thigh grips you get a great fit.
2007 we will have a lower backband for those asking for it and will happily help out at a cost price for those have allready bought a Regency or Brittany, this will make it even easier to roll.
Cheers
JAmes
/ Kajaktiv
The brittany is very easily rolled, it has a low deck with some rocker which helps, also being not so wides adds to this, plus with the new thigh grips you get a great fit.
2007 we will have a lower backband for those asking for it and will happily help out at a cost price for those have allready bought a Regency or Brittany, this will make it even easier to roll.
Cheers
JAmes
/ Kajaktiv
Jag har en Brittany som jag använder i kurssammanhang. Jag har dock bytt ut ryggstödet till ett lägre och skruvat dit ett par Prijon-knästöd. Lite borrande och fixande, men bra som tusan blev det.
Brittanyn är väldigt lättmanövrerad, svarar bra på kantningar/kontringar och hyfsat kursstabil. Den är lätt att rolla och man sitter gudomligt i den vadderade sitsen (som dock tar en stund att få torr efter räddningsövningar).
Kan klart rekommenderas om man söker en slitstark kajak med skädda.
Jörgen/Vänerkajak
Brittanyn är väldigt lättmanövrerad, svarar bra på kantningar/kontringar och hyfsat kursstabil. Den är lätt att rolla och man sitter gudomligt i den vadderade sitsen (som dock tar en stund att få torr efter räddningsövningar).
Kan klart rekommenderas om man söker en slitstark kajak med skädda.
Jörgen/Vänerkajak
Re: brittany
Den verkar onekligen vara ”my cup of tea”...
Hoppas att jag kan få tillfälle att prova den på Stocken. För den kommer väl med då? **hoppas-hoppas-hoppas**
JCV; sa:The brittany is very easily rolled, it has a low deck with some rocker which helps, also being not so wides adds to this, plus with the new thigh grips you get a great fit.
Cheers
JAmes
/ Kajaktiv
Den verkar onekligen vara ”my cup of tea”...
Hoppas att jag kan få tillfälle att prova den på Stocken. För den kommer väl med då? **hoppas-hoppas-hoppas**
Re: Re: Re: brittany
OK - tack. Det var synd, men har jag tur kommer det upp ngn stolt Brittany-ägare till Stocken så att man kanske kan få klämma lite på den i alla fall...
JCV; sa:Sorry, Orust Kayak are not selling Riot, hence we wont have one there, but a new dealer on Tjorn should be able to help you, call Sjösport on 0704-837653, or consensus.consult@concon.se
Cheers
James
OK - tack. Det var synd, men har jag tur kommer det upp ngn stolt Brittany-ägare till Stocken så att man kanske kan få klämma lite på den i alla fall...
Hej!
Tidigare har jag paddlat Seayak och Kodiak under ett antal år, så mina erfarenheter bygger på skillnader och likheter mellan dessa tre kajaker.
Regency påminner om seayaken, men är märkbart kvickare. Den har en netydligt mindre sittbrunn vilket ger en "tajtare" känsla samtidigt som den är lite svårare att ta sig i och ur.
Jag paddlade den nyligen i mycket hög sjö utanför Gotland och blev förvånad över hur stabil den kändes trots att jag också upplever den som en av de snabbare plastkajakerna. Den är betydligt smidigare än en Kodiak, men då lastar den heller inte lika mycket.
Smaken skiljer sig som bekant åt från paddlare till paddlare. Kroppsvikt och längd splar ju också in. Jag är 184 och väger ca 85 kg. För mig funkar Rioten mycket bra, men i slutänden så måste du prova dig fram för att se om den är något för dig =:-D
/Anders
Tidigare har jag paddlat Seayak och Kodiak under ett antal år, så mina erfarenheter bygger på skillnader och likheter mellan dessa tre kajaker.
Regency påminner om seayaken, men är märkbart kvickare. Den har en netydligt mindre sittbrunn vilket ger en "tajtare" känsla samtidigt som den är lite svårare att ta sig i och ur.
Jag paddlade den nyligen i mycket hög sjö utanför Gotland och blev förvånad över hur stabil den kändes trots att jag också upplever den som en av de snabbare plastkajakerna. Den är betydligt smidigare än en Kodiak, men då lastar den heller inte lika mycket.
Smaken skiljer sig som bekant åt från paddlare till paddlare. Kroppsvikt och längd splar ju också in. Jag är 184 och väger ca 85 kg. För mig funkar Rioten mycket bra, men i slutänden så måste du prova dig fram för att se om den är något för dig =:-D
/Anders
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Återförsäljare Riot i södra Sverige? | Paddling allmänt | 2 | ||
köpråd havskajak - snäppet bättre än brittany och reval | Paddling allmänt | 1 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg