Rimlig tur Sarek?

Har nu med hjälp av alla underbara tips och rekommendationer tre bra alternativ för sträckan till Sarvesvagge.

Alt 1: Över massivet som min utritade rutt: http://kartor.eniro.se/m/afNs0
Alt 2: Via njoatsovagge - Luohttolahko. Ungefär såhär: http://kartor.eniro.se/m/almNC
Alt 3: Gådokvagge - sydsidan av Rapa.

Just nu känns det som det kritiska för turen kommer vara att vada Sarves. Om inte det går vad finns då för alternativ att ta sig vidare till Bierikjavrre? Det säkraste alternativet om man tänker på Sarves vadet borde vara alt. 2 för att eventuellt kunna vada så långt väster ut som möjligt precis som Peter skriver. Här även läst tråden http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=65837 och det verkar vara fler som har samma bekymmer. Avståndsmässigt är det ingen större skillnad på Alt1 och Alt2 heller. Båda sträckorna är strax över 3 mil.

Telmavadet är ju inget måste för att kunna ta sig vidare Bierikjavrre och känns därmed som ett mindre problem.

Om inte det går vad finns då för alternativ att ta sig vidare till Bierikjavrre?

Det borde väl vara västerut i Sarvesvagge och via Neideriphevagge (försök stava själva utan karta! :) ) till Algavagge, alternativt hela Sarvesvagge ut och sen till Algajaure och in i Algavagge.

När skulle du/ni gå? Själv åker jag upp Torsdag i nästa vecka och börjar i Kvikkjokk.

Mvh
Peter P.

Har nu med hjälp av alla underbara tips och rekommendationer tre bra alternativ för sträckan till Sarvesvagge.

Alt 1: Över massivet som min utritade rutt: http://kartor.eniro.se/m/afNs0
Alt 2: Via njoatsovagge - Luohttolahko. Ungefär såhär: http://kartor.eniro.se/m/almNC
Alt 3: Gådokvagge - sydsidan av Rapa.

Just nu känns det som det kritiska för turen kommer vara att vada Sarves...

Vadning över Sarvesjåhkå är enligt min åsikt nästan alltid möjligt vid utflödet av Gaskasjågåsj. Om det skulle vara för mycket vatten (vilket man bör kunna se när man först stöter på Sarvesjåhkå) kan man vada precis väster om Ridanjunjesjågåsj. Ska man därefter västerut vadar man Ridanjunjesjågåsj vid dess svämkägla.

Och om det nu skulle det vara osannolikt mycket vatten i Sarvesjåhkå så planerar man genaste väg till Niejdariehpvagge och går till Alggavagge, vilket redan tipsats om i inlägg #7.

En kommentar till ritningen på Eniro, Alt 1: Sträckningen från Tielmavadet går söder om Låddebakte och vanliga vägen upp i Snavvavagge. Detta är en omväg! Gå istället väster om Låddebakte och uppför slänten nedanför det lilla berget Bielavarasj. (Om Snavvavagge är ett måste för er att besöka kan ni gå uppför dit via Alep Snavvajågåsj.)

Lycka till med funderingarna! /Hans

När skulle du/ni gå? Själv åker jag upp Torsdag i nästa vecka och börjar i Kvikkjokk.
Vi kommer påbörja vandringen 29/8 så det är ett tag kvar.
God tur! Berätta gärna hur det gick när du är tillbaka!

Vadning över Sarvesjåhkå är enligt min åsikt nästan alltid möjligt vid utflödet av Gaskasjågåsj. Om det skulle vara för mycket vatten (vilket man bör kunna se när man först stöter på Sarvesjåhkå) kan man vada precis väster om Ridanjunjesjågåsj. Ska man därefter västerut vadar man Ridanjunjesjågåsj vid dess svämkägla.
Okej det "låter" bra. Stillar min oro lite. Och som nämnts tidigare så går vi ganska sent och vattenståndet borde inte vara allt för grönjävligt.

En kommentar till ritningen på Eniro, Alt 1: Sträckningen från Tielmavadet går söder om Låddebakte och vanliga vägen upp i Snavvavagge. Detta är en omväg! Gå istället väster om Låddebakte och uppför slänten nedanför det lilla berget Bielavarasj.
Bra tips! Blir med största sannolikhet den vägen!

En kommentar till ritningen på Eniro, Alt 1: Sträckningen från Tielmavadet går söder om Låddebakte och vanliga vägen upp i Snavvavagge. Detta är en omväg! Gå istället väster om Låddebakte och uppför slänten nedanför det lilla berget Bielavarasj. (Om Snavvavagge är ett måste för er att besöka kan ni gå uppför dit via Alep Snavvajågåsj.)

Lycka till med funderingarna! /Hans

Oj, det lät ju riktigt hoppfullt! Jag hade fått intrycket att man ska ha lite tur för att kunna vada Sarvesåhka såhär långt österut. Perfekt. Då återstår bara Tielmavadet.

Jag ville ta mig upp till Snavvavagge då jag hört att det ska vara fantastikt fin utsikt över övre och nedre rapadalen därifrån, och tänkte försöka ta mig upp lite på Låddebakte. Är det värt genom Snavvavagge "omvägen" tycker du om man ändå ska norrut från Tielmavadet?

Mvh
Peter P.

Oj, det lät ju riktigt hoppfullt! Jag hade fått intrycket att man ska ha lite tur för att kunna vada Sarvesåhka såhär långt österut. Perfekt. Då återstår bara Tielmavadet.

Tielmavadet är ju alltid en utmaning. Jag dristar mig att påstå följande: Om ni skulle uppleva Sarvesjåhkå besvärlig att vada (på rätt ställe) kommer Tielmavadet att vara värre. Om ni med nöd och näppe tar er över Sarvesjåhkå är troligen Tielmavadet omöjligt!

Jag ville ta mig upp till Snavvavagge då jag hört att det ska vara fantastikt fin utsikt över övre och nedre rapadalen därifrån, och tänkte försöka ta mig upp lite på Låddebakte. Är det värt genom Snavvavagge "omvägen" tycker du om man ändå ska norrut från Tielmavadet?

Ja, är det bra väder är utsikten enastående, det håller jag med om. Och om man går väster om Låddebakte missar man mycket riktigt den. Att gå upp den vanliga vägen via Jilávágge till Snávvávágge ger väldigt mycket av den fina utsikten. Men en tur upp på Låddebákte är säkert ännu läckrare (jag skulle gjort det i år men hann inte).

Men smakar det så kostar det - i detta fall! Omvägen via Jilávágge till Snávvávágge handlar om 400 höjdmeter+lite extra uppför och nerför, särskilt under fortsättningen till Pielaslätten. Medan färden väster om Låddebákte upp till Bielavárásj handlar om drygt 200 höjdmeter.

När det gäller skillnad i vandringstid bedömer jag att det handlar om ungefär en halv vandringsdag mellan de bägge alternativen. Mer om man vill ta en tur upp på Låddebákte. Sedan får man själv avgöra vad det är man vill prioritera.

Om regnmolnen hänger tungt över landskapet skulle jag troligen i alla händelser avstå från omvägen.

Väskan är packad!

Nu är väskan packad och ikväll bär det av med nattåget för avvmarsch från Kvikkjokk på Måndag eftermiddag! Återkommer när vi är hemma igen med en lite reserapport. Tack för all hjälp!

Turen gick bra!

Nu är vi tillbaka från turen! Den blev en succé med inte alltför mycket regn, fina vyer och ett underbart första intryck av Sarek!

Vi höll oss till alternativ 1 med några små ändringar:
Vi gick inte över bron över Gådok utan skråade sydsydan av dalen och hittade ett vadställe ca 1,5 km från glaciärtungan. Vadet var det svåraste på turen då Sarves och Tielman gick utan problem.

Vi gick inte Snavvavagge utan valde vägen söder om Låddebakte. Vi tog höjd upp till stigen Strax efter Alep Snavvajågåsj.

Höjdpunkterna på turen var vyerna från nedre Gaskavagge, sluttningen ovanför spökstenen ut över Rapadeltat och Pielaslätten. Höstfärgerna hade även börjat komma i dalarna!

Vi lyckades hålla tidsplanen. Men sista etappen fram till sluttningen på Njavvebuollda sluttningen strax före Suorvva, där vi tänkt spendera sista natten innan hemfärden från Suorvva, pressade vi på ända till slutmålet och bokade om biljetterna för hemfärd redan samma dag.

Bilagor

• SAM_0795.jpg
    SAM_0795.jpg
    57.9 KB · Visningar: 401
  • SAM_0814.jpg
    SAM_0814.jpg
    31.4 KB · Visningar: 394
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sebastiank Rimlig färdväg i Sarek? Fjällvandring 18
Sputniq Rimlig Sarektur - Stora Sjöfallet till Kvikkjokk Fjällvandring 9
shiloh Rimlig planering Abisko -> Nikkaluokta? Fjällvandring 1
ABS Hur långt pallar e rookie på rimlig tid? Fjällvandring 14
finse Tidenes tur: Aconcagua og Ojos de Salado Fjällvandring 0
oskar_thulin Söker vandringskompis till Sarek-tur i mitten av augusti Fjällvandring 8
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
saraabeiramar Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene Fjällvandring 12
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg