Därför att de är tunga, tar mycket plats och för att man efter en timmes promenix kommer var dyngsur vare sig detregnar eller ej.
Nåja, så vitt jag kan se finns det ingen riktigt bra lösning, än så länge....
Jag håller i stort med att det inte finns någon perfekt lösning, men det finns mer eller mindre bra kompromisser.
För min del går jag i en lätt vindtät jacka (ca 120g). Denna tål också lätt regn. Blir det värre väder och kallare behövs ett tätare skal. Då åker ITAB lättviktsregnjackan på ovanpå. Den är inte världsbäst på att andas direkt, men den funkar och den är både lätt och billig. Kombinationen är lättare än de flesta gore-tex jackor. Skulle jag vara mindre snål skulle jag kanske byta till en lätt e-vent jacka, den skulle antagligen vara bättre, men jag lägger hellre pengarna någon annanstans. Att bara ha en e-vent jacka (eller något annat dylikt) tror jag inte på, men en del hävdar att den andas tillräckligt bra för att ersätta vindjackan.
När det gäller andande plagg så har jag varit mest imponerad av min Paramo-jacka, men den är för varm att ha som vindjacka bara. För vår och höst kan den nog vara ett alternativ.
Ett tredje alternativ är paraply. Skratta inte. Jag har inte prövat själv ännu, men läst att många som går långt gillar det, t ex Fjäderlätt Jörgen. Det ersätter dock inte regnjackan, utan är en bekvämlighetsattiralj.
Avslutningsvis vill jag understyka den lätta vindtröjans förträfflighet. Inget annat plagg jag köpt har gett så mycket bekvämlighet för så lite vikt och pengar. Jag kör med Montane, men det finns många alternativ runt 100g. Köp!!
Poncho, som nämnts tidigare har jag inte testat, men skulle gärna vilja.
Sent from my HTC Vision using Tapatalk