Riksrevidionen ska granska cykelifrastrukturen

Att cykling är samhällsekonomiskt och bra för folkhälsan vet ju alla och jag tycker generellt att här i Stockholm finns det riktigt bra cykelbanor.

Möjligtvis att Dalarövägen mellan Vissvassvägen och Brandbergen borde ha en cykelbana pga att det är otroligt många som cyklar där på den helt vansinnigt trafikerade vägen som är så smal så att man är ute i trafiken bland bilarna, med livet som insats.
 
Möjligtvis att Dalarövägen mellan Vissvassvägen och Brandbergen borde ha en cykelbana...
Du menar antagligen Åvavägen och inte Vissvassvägen.
Dalarövägen är en väg där man tittar på veckodag och klockslag innan man cyklar på den. En olycka händer så lätt...
Jag brukar komma ut på Dalarövägen från Åvavägen och cykla ner mot korsningen där man kan cykla mot Västerhaninge. Ibland cyklar jag mot Årsta havsbad. Oftast kommer jag ut på Årsta Havsbadsvägen efter att ha passerat Pullans hönseri, Berga skjutfält mm, ja, helt enkelt efter en grusvägsrunda.
 
Du menar antagligen Åvavägen och inte Vissvassvägen.
Dalarövägen är en väg där man tittar på veckodag och klockslag innan man cyklar på den. En olycka händer så lätt...
Jag brukar komma ut på Dalarövägen från Åvavägen och cykla ner mot korsningen där man kan cykla mot Västerhaninge. Ibland cyklar jag mot Årsta havsbad. Oftast kommer jag ut på Årsta Havsbadsvägen efter att ha passerat Pullans hönseri, Berga skjutfält mm, ja, helt enkelt efter en grusvägsrunda.

Ja jag menar Åvavägen ifrån Vissvass...
 
Möjligtvis att Dalarövägen mellan Vissvassvägen och Brandbergen borde ha en cykelbana pga att det är otroligt många som cyklar där på den helt vansinnigt trafikerade vägen som är så smal så att man är ute i trafiken bland bilarna, med livet som insats.
Hela Dalarövägen borde nog ha en cyckelbana.....
 
  • Gilla
Reactions: MrP
jag tror och hoppas riksrevisionen tar ett lite mer strategiskt och övergripande grepp än att dyka ner på detaljer i några enstaka förorter till huvudstaden. Individuella cykelbanor diskuterar man väl lämpligen med kommunen de är belägna i, det finns ofta digitala tjänster för felanmälan och medborgarförslag för lokala punktinsatser.
Jag felanmälde min cykelväg till jobbet på två ställen igår en översvämning (stopp i dagvattenbrunn) och ett annat ställe hade en korsande grusstig runnnit ut med jord och sten på asflaten och täckte 10m2, båda pga helgens skyfall men det är ingen strategisk fråga för riksrevisionen.
Däremot att varje kommun borde ha en cykelfråge-ansvarig kan kanske vara en ide.

/Patrik
 
För många år sedan jobbade jag på Trafik på LTH, då forskades det friskt om gång och cykeltrafik. Vi får hoppas att nuvarqande arbetsintriktningen blir en väckarklocka för kommunerna. Här på Sydkusten har vi en cykelväg längs med kustvägen Trelleborg-Ystad. Den rekommenderas gärna, butiker och matställen finns. Fler separata cykelvägar behövs!!
 
Senast ändrad:
Här och var i Skaraborg har de gjort nya cykelbanor av gamla nedlagda banvallar. Kanske inte världens skojigaste cykelvägar, men ändå klart bättre än att behöva cykla på hårt trafikerade bilvägar.
/Niklas
 
Här och var i Skaraborg har de gjort nya cykelbanor av gamla nedlagda banvallar. Kanske inte världens skojigaste cykelvägar, men ändå klart bättre än att behöva cykla på hårt trafikerade bilvägar.
/Niklas
En fördel med nedlagd järnväg är att den är tämligen plan eller åtminstone flack, vanliga tåg kör som bekant sällan i branta backar.

/Patrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2016? Långcykling 18
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2015? Långcykling 30
easker Vilken väg ska jag ta genom Norrland? Långcykling 9
KoreaStyle Ska cykla till Afrika 2015 - har frågor om det mesta. Långcykling 24
The_Lost_Cyclist Var ska du cykla 2014? Långcykling 48
den gubben går inte Vart ska du cykla inom sveriges gränser 2013 Långcykling 3
The_Lost_Cyclist Vart ska du cykla 2013? Långcykling 38
The_Lost_Cyclist Var ska ni cykla 2012? Långcykling 46
The_Lost_Cyclist Vart ska Ni cykla 2011? Långcykling 56
hannulan Köpa ram - vad ska jag tänka på? Långcykling 8
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
Foehammer117 Europa-, mellanöstern-, nord-, syd Asien, vilka länder ska jag undvika? kostnad? tid? Långcykling 7
Ainon Vad ska jag titta efter för cykel och väskor? Långcykling 3
RDu I Hanoi, var ska jag nu? Långcykling 4
rimn Vart ska ni cykla 2010? Långcykling 58
Illyren Nu ska jag ut och cykla genom världen! Vill någon hänga på? Långcykling 10
greendanger "Jag ska se hela världen – på *cykel" Långcykling 1
The_Lost_Cyclist Vart ska ni cykla 2009? Långcykling 71
RDu Ska du välja cykel? Detta är vad jag valde.. Långcykling 21
henrikboquist Vilken touringcykel ska jag välja Långcykling 17
Tarzanthe1 Köp av touring cykel, va ska man tänka på?? Långcykling 3
federsel Vilken av dessa cyklar ska jag välja Långcykling 5
Gohan Ska jag byta julklappen? Långcykling 5
redrob Vad ska det vara för bakhjul? Långcykling 3
anghan Hybridcykel till tjejvättern, vilken ska jag välja? Långcykling 6
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Gaion Ska kopa allt nytt!! Långcykling 13
Apollo Ska ut och cykla en bit. Långcykling 23
jx drömäventyret!, ska du med!? Långcykling 16
SvampTramp Vilken ramstorlek ska jag ha? Långcykling 8
maska Hjälp! ska cykla på Gotland i sommar. Långcykling 21
rubing Vilken cykel ska jag välja? Långcykling 4
erikp Vad ska jag köpa för cykel Långcykling 3
lizardking Vad för cykelkärra ska jag använda? Långcykling 5

Liknande trådar