Ridgeback Panorama

Hej!

Ja, du kommer en val-av-cykel fråga igen! Det finns så många bra tips på den här sidan men många går tyvärr isär vilket antagligen har att göra med var och hur man cyklar samt, självklart, personlig tycke och smak. Men för att få de svar jag behöver så vill jag beskriva min resväg.

Jag kommer cykla ner genom Östeuropa till Turkiet, genom Syrien och Jordanien till Egypten och sedan hela vägen ner till Sydafrika bl a genom Sudans öken och över Etiopiens berg. Jag kommer försöka undvika allt vad stora vägar heter och istället ta mindre vägar, vilka kan vara av väldigt skiftande kvalitet.
Cykeln kommer vara tungt lastad med två väskor fram, två bak, en på styret och en säck på backväskorna med tält etc.

Jag, som flera andra, hade siktat in mig på en Marin Muirwood men de är slutsålda och kommer inte att gå att få tag i innan jag åker (september). Självklart letar jag efter begagnade Muirwoods alt. Bear Valleys.

Men nu till frågan. Det finns många brittiska märken av skiftande kvalitet. Jag har fastnat lite för Ridgeback Panorama som har stålram och 700-hjul. Har tänkt byta ut däcken mot Marathon XR Evolution och sätta på Tubus racks.
http://www.patricktaylor.com/170

Skulle den här cykeln fungera utifrån min beskrivning av resväg?
Många rekommenderar 26"-hjul men hur svårt är det egentligen att få tag i reservdelar till 700-hjul i icke västländer?

Tacksam för alla svar som hjälper mig på vägen!!!
Mvh Mathias

Tjenare!

Har ingen cykel hjälp att erbjuda tyvärr, vill bara säga att det är roligt att höra att du beger dig i september mot Turkiet, liksom jag! :D

Det är flera som ska börja trampa just i september vad jag har förstått, man kanske träffar på dig på vägen :)

Lycka till med cykelköpet!

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg