Hej igen,
* Frågan om specialverktyg. Jag relaterar till sprängskissen som seobserver har lagt in. Del nr 20 är någon form av planetväxel (kan tyvärr inte korrekta termen). På den träs en plasthylsa/verktyg för att fixera växlarna. Tveksamt om den finns kvar som reservdel längre. Fråga hos välsorterad cykelbutik. En del cykelmekaniker säger att det går att serva navet utan verktyget. Om du plockar upp navet, se till att undvika att röra för mycket på denna del.
* Förbered dig på en tidsödande och frustrerande justeringsprocedur.
* Undvik att köpa på dig reservdelar innan du vet om saker är trasiga.
* Kolla exempelvis om "armarna" i växelreglaget är hela. Om någon arm är sprucken så fungerar växlingen dåligt. Kolla också att vajrarna löpet lätt i höljena innan du köper nya. En fulfix kan vara att olja in vajrarna.
* Kedjorna som går in i navet skall vara lätta att böja. Om dom är rostiga och stela försämras funktionen.
*Grundinställningen på 4:ans växel, skall vara så att vajrarna precis börjar dra ut växelkedjorna ur navet, dvs. vajern är spänd, men drar inte ut växelkedjan.
* Varje växel skall som jag minns, bara påverka en av vajrarna. Växla upp och ned och studera hur vajrarna rör sig.
* Ge dig ut och cykla. Växla upp och ned. Observera vilken/vilka växlar som fungerar dåligt. Justera ett snäpp åt gången på den/de vajrar som är korrelerade till den felande växeln. Iterera tills du får alla 5 växlar att fungerar, eller tills du inser att du skall starta om med en ny grundinställning.
* Jag fick ofta 3-4 växlar att fungera, antingen 1-4 eller 2-5. Jag nöjde mig oftast med det, och valde den kombination som fungerade bäst för mig.
* Om du öppnar navet, memorera/anteckna hur du plockar isär det. Lägg upp delarna framför enligt sprängskissen, så att du inte blandar samman dom.
Om inget fungerar, så är det bättre att satsa på en ny cykel, istället för att lägga tid och pengar på en gammal cykel. Det går att köpa en modern hybridcykel, med bra komponenter för 4-5 tkr vid kampanjer.
Alfine-11 som nämns ovan verkar vara ett bra nav. Man servar det ungefär som en bilmotor eller växellåda. Lossa en plugg, låta oljan rinna ut, sedan i med sköljolja, veva runt, häll ut och i med ny olja. Inget isärplockande för att torka ut gammalt fett.
Det kom en efterföljare till navet, också 5 växlar, men bara en vajer. Det passar i navet. Misstänker att det finns kvar i sortimentet, men under SRAM's varumärke. Hör med cykelhandlare/importör.