Japp, provpaddlade igår!
Kan förstå om många upplever sitsen som trång, men den var som gjuten efter min bak!
Är 170 lång, väger ca 60 kg.....jag satt PERFEKT i den! Man ska dock INTE vara större än jag, vare sig på längden eller bredden, för då kommer den att kännas trång.
I min Prijon Barracuda håller jag i normala fall en hastighet på 4 knop, tar jag i så går det fortare, men jag kan inte hålla den farten länge. Under provturen i Wind så tog det ca 4 paddeltag att komma upp en bit över 4,5 knop, som jag utan problem kunnat hålla ganska länge. Under en kortare "sprint" kom jag över 6 knop.
Liten, smidig och lättdriven. Var som om den vore specialbyggd för mig. Gillade den skarpt!!!!
Har ju tänkt att testa Prijon T505 innan jag bestämmer mig, men gillade paddlingsegenskaperna hos Wind såpass att jag funderar på att slå till direkt trots att förnuftet säger att jag borde ta´t lugnt.
Ett par nackdelar med Wind som gör att jag ännu inte bestämt mig:
*Är bortskämd med Prijons enorma packluckor och väl tilltagna packutrymmen, och lär få svårt att vänja mig vid en mer svårpackad variant. Att det redan trånga bakre utrymmet dessutom delas på mitten av en skäddabox gör den ju inte mer lättpackad precis.
*Öppnade fikaluckan och fick se att utrymmet där innehåll ganska mycket vatten. Hoppas det beror på att någon har råkat slå runt under en fika-paus....annars läcker den in vatten på annat vis, och det är ju inte så bra. Med tanke på luckans placering så måste man dock vända botten upp för att ta in vatten där, och personligen så gör jag inte sånt särskilt ofta.
*Gillar Prijons neopren-luckor, som aldrig har släppt in EN droppe vatten, ens under dom mest blöta övningarna mina scouter roat sig med. En arbetskompis har råkat nämna att gummiluckor har tendenser att släppa in lite grann, åtminstonde i hans kajak.
Bortsett från eventuella problem med packning så är Wind en helt underbar kajak, och med tanke på hur sällan jag packar fär långtur så borde jag kanske inte stirra mig blind på detta.....har fått uppfattningen om att Prijons T505 är lite klumpigare, men det vet jag ju inte förrän jag testat den.....!