Malta
Hej Lotta.
Jag var på Malta i somras, utan guide men lyckligtvis med en vän som klättrar alldeles för bra och dessutom är totalt orädd.
Klättringen på Malta är helt fantastisk och väldigt varierad. På den lilla ytan är ligger så mycket klippor inklämda att man knappast hinner med allt om man så har flera månader på sig.
MEN.
Kvalitén på bultarna är väldigt varierande. Ofta finns bara hålet efter dem kvar. Och möjligheten att tradda upp är också väldigt varierad; ibland går det helt lysande men så står man där med 7 meter till nästa möjlighet att säkra.
Så är man duktig och framförallt begåvad med is i magen så är det finfint, annars kan det vara bra att ha någon sådan person med sig. Kanske en guide, som någon nämnde.
Apropå ingenting; förrutom klättringen inåt landet så är ju hela ön (+Gozo) omgiven av klippor ut mot havet; de flesta utmärkt klätterbara. Tänk dock på att klippor vid havet i allmänhet är vassa. För hårdhudade är det väl ingen fara, men för oss andra kan det vara bra att ha med rikligt med tejp eller tunna handskar...
Hoppas du får en trevlig semester
Edit: Jag var där i två veckor och klättrade merparten av dagarna. Skulle behövt en tiopotens fler dagar för att hinna allt jag ville